​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایت

تفاوت قالب آماده با قالب اختصاصی

اگر در ابتدای راه به فکر راه‌اندازی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید دو راه در پیش روی شما وجود خواهد داشت.

  1. اولین راه استفاده از وب سایت با طراحی قالب اختصاصی 
  2. دومین راه استفاده از قالب های آماده‌ی موجود در بازار

در این مقاله سعی داریم مزایا و معایب هر دو مورد را با توجه به تجربیاتی که به دست‌آورده‌ایم در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرد که بهترین انتخاب برای ایجاد یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی کدام است.

قبل از شروع بد نیست نگاهی به سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS بیندازیم. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و… CMS‌هایی هستند که از قبل توسعه یافته‌اند و شما می‌توانید بر روی این CMSها قالب‌های اختصاصی یا آماده را اضافه کنید. 

اما انتخاب سومی هم وجود دارد که در این مقاله به آن نخواهیم پرداخت و تنها به آن اشاره‌ای خواهیم داشت.

گزینه‌ی سوم مربوط به توسعه‌ی CMS به صورت اختصاصی است که هم سیستم مدیریت و هم سیستم سمت کاربر (ظاهر وب سایت) به صورت اختصاصی طراحی و توسعه داده می‌شود.

مزایا و معایب قالب‌ آماده 

به طور کلی قالب‌های آماده به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که از پیش ساخته‌ شده‌اند و می‌توان در عرض چند ساعت یک سایت را بر روی هاست محلی یا هاست اصلی نصب و اجرا کرد.

اما نکته‌ی قابل توجه در مورد قالب‌های آماده‌ی وردپرس، تنوع زیاد و هزینه‌ی کم آن‌ها است و هر فردی می‌تواند بدون نیاز به تخصص خاصی این نوع قالب‌های آماده را بر روی هاست نصب و اجرا کند.

نمونه قالب‌های آماده

مزایای قالب آماده در یک نگاه

  • صرفه جویی در زمان

یکی از مزیت‌های استفاده از قالب‌های آماده صرفه‌جویی در وقت و زمان است، گرچه تولید این قالب‌ها از ابتدا نیاز به زمان زیادی دارد اما شما می‌توانید در عرض چند ساعت قالب مورد نظر خود را انتخاب، نصب و وب‌ سایت خود را راه‌اندازی کنید.

  • قیمت و هزینه پایین

یکی دیگر از مزایای قالب‌های آماده قیمت پایین آن نسبت به طراحی قالب اختصاصی است و علت پایین بودن قیمت‌ها را می‌توان فروش گسترده‌ی آن‌ها به تعداد زیادی از افراد دانست.

  •  تنوع زیاد

اگر کمی در وب جستجو کنید، با انواع و اقسام مختلفی از قالب‌های آماده برای وردپرس مواجه می‌شوید؛ از قالب‌های شرکتی گرفته تا قالب‌های فروشگاهی که هر کدام از آن‌ها تنوع و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

ژاکت و راست چین را می‌توان وب سایت‌های موفق در حوزه فروش قالب آماده دانست.

معایب قالب آماده در یک نگاه

  • کد‌های زیاد و غیر اصولی در سئو

با توجه به ویژگی‌های متنوعی مانند (تغییر رنگ و اضافه کردن اِلمان‌ها بدون نیاز به کد نویسی) که در قالب‌های آماده زیاد دیده می‌شود وجود کد‌های زیاد در این نوع قالب‌ها اجتناب ناپذیر است.

وجود این کد‌ها مطمئنا در سرعت بارگذاری و سئو تاثیر منفی زیادی خواهند داشت.

  • امنیت وب سایت

قالب‌های آماده به طور کلی از امنیت پایینی برخوردار هستند و ممکن است که کد‌هایی در میان این نوع قالب‌ها اضافه شده باشد که امنیت وب‌ سایت شما را در آینده به خطر بیندازند. 

البته شایان ذکر است این نوع خطرات در صورتی جدی خواهد بود که شما از قالب‌های بدون لایسنس یا همان نال (Null) استفاده کرده باشید و در صورت استفاده از قالب‌های اصلی یا اورجینال این امکان بسیار کم است (این نکته را هم متذکر می‌شویم که برخی وب سایت‌های ایرانی قالب‌های نال را راستچین کرده و برای زبان فارسی آماده می‌کنند و به نام قالب اورجینال اصلی می‌فروشند.)

  • عدم ایجاد تغییرات و اضافه کردن برخی ویژگی ها در قالب‌های آماده

عیب دیگری که قالب‌های آماده دارند عدم ایجاد تغییرات است یعنی هر آنچه که می‌بینید همان است و در صورتی که بخواهید تغییرات اساسی یا امکانات جدیدی را به وب سایتتان اضافه کنید این امکان یا صرفه اقتصادی ندارد یا بسیار سخت و مشکل ساز خواهد بود.

  •  سرعت بارگذاری پایین

سرعت بارگذاری (لود) یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌ها در سئو وب سایت است. 

در قالب‌های آماده با توجه به امکانات متعددی که وجود دارد و بعضا شما به آن نیاز ندارید سرعت لود سایت بسیار پایین می‌آید. علاوه‌ بر این کیفیت کد نویسی در این قالب‌ها با توجه به برنامه نویس متفارت است. (به عنوان مثال اگر فردی بیش از حد از کد‌های Java Script در طراحی وب سایت استفاده کند سرعت لود بیش از پیش پایین خواهد آمد.)

  • به وجود آمدن سایت‌های مشابه زیاد

همانطور که اطلاع دارید قالب‌های آماده به تعداد افراد زیادی فروخته می‌شود. این امر باعث می‌شود که کاربران با وب‌سایت‌های مشابه‌ زیادی روبرو شوند که ممکن است برای آن‌ها چندان خوشایند نباشد و اعتماد کمتری به وب سایت شما کنند.

متن مزایا و معایب قالب آماده

قالب‌های آماده چند نوع هستند؟

قالب‌های آماده‌ رایگان 

این نوع قالب‌ها یا از ابتدا رایگان بوده‌اند و یا برخی از وب‌ سایت‌ها آن‌ها را به صورت موقت برای جذب مشتری رایگان عرضه کرده‌اند. البته برخی از قالب‌ها هم به صورت نال شده و بدون لایسنس در  وب‌ سایت‌های غیر معتبر عرضه می‌شوند که ما به هیچ عنوان این مورد را توصیه نمی‌کنیم.

در صورتی که می‌خواهید از قالب رایگان استفاده کنید سعی کنید از وب‌ سایت‌های معتبر در این حوزه استفاده کنید.

۸ دلیل اصلی برای طراحی مجدد سایت

قالب‌های پولی

این نوع قالب‌ها علاوه بر اطمینان بخش بودنشان از امکانات متعدد و همچنین پشتیبانی بهتری برخوردار هستند؛ همچنین ظاهر و کد نویسی انجام شده در این قالب‌ها به مراتب بهتر از برخی نسخه‌های رایگان است.

چرا و چه کسانی باید از قالب آماده استفاده کنند؟

مزیت‌های و معایب قالب‌های آماده را در بالا ذکر کردیم و به طور خلاصه می‌توان گفت دلیل اصلی استفاده از قالب‌های آماده، صرفه جویی در زمان و هزینه است.

مطمئنا قالب‌های آماده تنوع بسیار گسترده‌ای دارند و در کنار این تنوع راحتی در نصب و هزینه بسیار پایین آن افراد تازه وارد زیادی را به استفاده از این نوع قالب‌ها ترغیب می‌کند.

مزایا و معایب قالب اختصاصی

همانطور که از اسم آن پیداست این نوع قالب‌ها از پایه و اساس به صورت اختصاصی و با توجه به نیاز و سلیقه‌ی کارفرما تهیه و ساخته می‌شوند.

لازم است یادآوری کنیم در این مقاله تنها به طراحی قالب‌های اختصاصی برای سیستم‌های مدیریت محتوای از پیش ساخته شده مانند وردپرس، پرستاشاپ، مجنتو، دروپال و… می پردازیم.

نمونه قالب‌های اختصاصی

در طراحی قالب اختصاصی، تیم طراحی نیاز و سلیقه کارفرما را مورد سنجش قرار داده و پس از چند جلسه شروع به طراحی ساختار اولیه (پروتوتایپ) وب‌سایت می‌نماید. پس از طراحی پروتوتایپ نوبت به طراحی ظاهری وب‌سایت می‌رسد.

بعد از اینکه پروتوتایپ و طراحی ظاهری وب سایت به اتمام رسید و مورد تایید کارفرما قرار گرفت تیم برنامه نویسی شروع به کار می‌کند.

پس از پایان کد نویسی نوبت به تست و ارزیابی وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما می‌رسد تا در صورت بروز مشکل یا باگ، برطرف شده و همچنین کارهای لازم برای بهبود طراحی انجام پذیرد.

در صورتی که کارفرما بخواهد ویژگی جدیدی را به سایت یا فروشگاه اینترنتی خود اضافه کند در قالب‌های اختصاصی به راحتی امکان‌پذیر است.

اما ویژگی بارز دیگری که در قالب‌های اختصاصی شاهد آن هستیم خاص بودن آن نسبت به قالب‌های آماده است.

به دلیل اینکه قالب‌های اختصاصی مختص برند و نوع کسب و کار کارفرما طراحی می‌شوند هیچ گونه سایت مشابه‌ای در سطح اینترنت همانند این نوع طراحی وجود نخواهد داشت.

مزایای استفاده از قالب اختصاصی در یک نگاه

مواردی که در بالا ذکر شد اکثرا تمامی مزایای طراحی قالب اختصاصی را پوشش می‌داد اما اگر بخواهیم به صورت جز به جز آن‌ها را ذکر کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  طراحی اختصاصی

طراحی انجام شده در قالب‌ها به صورت اختصاصی است و مشابه آن در سطح وب وجود نخواهد داشت.

  •  گرافیک جذاب و مطابق با برند

یکی دیگر از ویژگی‌های قالب‌های اختصاصی گرافیک جذاب و خیره‌کننده آن است که هر بازدید‌کننده‌ای را جذب خود خواهد کرد علاوه بر این، طراحی صورت گرفته مطابق با برند و نیازهای کسب و کار مورد نظر خواهد بود و حال و هوای آن را به نمایش می‌گذارد.

  •  امکان اضافه کردن ویژگی ها پس از پایان پروژه

در آینده اگر کارفرما بنا بر نیاز خود درخواست تغییر یا اضافه کردن قسمتی به وب سایت را داشته باشد، این امکان توسط تیم طراحی به راحتی وجود خواهد داشت.

  •  دوست دار سئو 

در قالب‌های آماده به این مورد اشاره کردیم که کد‌ها و ویژگی‌های زیادی در این نوع قالب‌ها وجود دارد که بعضا برخی از آن‌ها به هیچ عنوان استفاده نخواهد شد و این امر در سرعت بارگذاری صفحات بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

در طراحی قالب‌های اختصاصی کد نویسی بهنیه تر و مطابق با قوانین سئو انجام می‌شود. 

  •  امنیت بالا

امنیت هم یکی دیگر از مزیت‌های قالب اختصاصی است که با توجه به کد نویسی‌های صحیح انجام شده در قالب اختصاصی امنیت بیشتری نسبت به قالب‌های آماده دارند.

معایب استفاده از قالب اختصاصی در یک نگاه

  • هزینه بالا نسبت به قالب آماده
  • سپری شدن زمان زیاد
مزایا و معایب قالب اختصاصی

چرا و چه کسانی باید از قالب اختصاصی استفاده کنند؟

قالب‌های اختصاصی با توجه به طراحی منحصر به فرد،امنیت بالا و گرافیک جذاب، مناسب کسب و کار‌هایی هستند که بودجه و زمان کافی دارند.

قالب‌های اختصاصی به کسب و کارها اعتبار خاصی میبخشند و این امر موجب جذب و اطمینان بیشتر مشتری به کسب و کار کارفرما خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان تفاوت بین قالب آماده و اختصاصی را اینگونه بیان کرد:

اگر شما زمان و هزینه کافی ندارید استفاده از قالب‌های آماده مناسب شما خواهد بود.

اگر می‌خواهید به برند کسب و کار خود اعتبار ببخشید، ویژگی خاصی را به سایت مورد نظرتان اضافه کنید و بودجه و زمان کافی برای راه‌اندازی آن دارید، قالب‌ اختصاصی مناسب کار شما خواهد بود. 

نتیجه

قالب‌های آماده 

  • راحتی در نصب 
  • تنوع در قالب‌ها
  • هزینه پایین
  • صرفه‌جویی در زمان 

قالب‌های اختصاصی 

  • امنیت بالا 
  • طراحی اختصاصی متناسب با برند و کسب و کار
  • قابلیت سفارشی‌سازی و اضافه کردن ویژگی‌های جدید
  • سرعت بالا و مطابق با استاندارد‌های سئو (Seo Friendly)
  • منحصر به فرد بودن طراحی گرافیکی

در صورتی که نیاز به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یا وب سایت داشته باشید کدام طراحی یا قالب را انتخاب می‌کنید؟

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

6 دیدگاه روشن ​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایت

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی