چگونه تجربه کاربر را در اپلیکیشن‌های خرید بلیط سینما بهبود ببخشیم؟

در این مقاله می‌خواهیم از تجربیات Ariel Verber، یکی از طراحان محصول و تجربه کاربر که از سال ۲۰۱۱ به صورت تخصصی در این زمینه مشغول به کار شده است استفاده کنیم.

او در یکی از پروژه‌های خود سعی داشت به نقد و بررسی اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های سینمایی بپردازد تا بتواند تجربه کاربری بهتری را برای کاربرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند رقم بزند.

با او در این مسیر همراه خواهیم شد تا یاد بگیریم چگونه باید مشکلات مردم را به عنوان یک طراح محصول در زمینه‌های مختلف کسب و کاری در نظر بگیریم. 

تجربه کاربری برای یک اپلیکیشن بلیط سینما

سینما رفتن از تفریحات جالب و سرگرم‌کننده در هر شهر و کشوری برای تمام رده‌های سنی است اما بلیط گرفتن، انتخاب فیلم مورد علاقه،‌ زمان مناسب و…، چه حضوری و چه از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشین‌ها اغلب مسیر پیچیده و خسته‌کننده‌ای دارند.

 آریل پس از بررسی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های سینمایی زیادی متوجه شد اغلب آن‌ها دارای مشکلات بسیاری در زمینه تجربه کاربری هستند که لازم است برطرف شوند تا کاربران به راحتی و بدون دردسر به سراغ تفریحات خود بروند. در ابتدا او به سراغ بزرگ‌ترین کمپانی در این زمینه رفت و اپلیکیشن آن‌ها را نصب کرد تا به عنوان کاربر، تجربه خود را از اپلیکیشن آن‌ها به دست‌آورد. 

تجربه کاربری مراحل رفتن به سینما

داستان کاربر

او برای ساختن داستان‌های واقعی از زندگی کاربران، ۱۰ نفر را که دارای سنین بین ۲۲ تا ۳۲ بودند و حداقل دو ماه یکبار به سینما می‌رفتند را به طور تصادفی انتخاب کرد تا با کمک آن‌ها جواب تمام سوالاتی که از پیش تعیین کرده است را در مورد آخرین باری که به سینما رفتند پیدا کند. خلاصه‌ای از جواب‌ها به صورت زیر به دست‌آمده است:

  • شش نفر از آن‌ها بیان کردند به دنبال یک فیلم خاص برای رفتن به سینما بودند، بنابراین منتظر زمان مناسب پخش آن در سینما بودند.
  • دو نفر گفتند تنها زمان‌های خاصی از هفته می‌توانند به سینما بروند در نتیجه به دنبال بهترین فیلم‌هایی هستند که در آن زمان‌ها پخش می‌شوند.
  • یک نفر گفته بود قصد دارد در یکی از شب‌های همان هفته به سینما برود.
  • در نهایت همه آن‌ها به اتفاق می‌خواستند سراغ نزدیک‌ترین سینما به منزل یا محل کار خود بروند.

نقاط درد

بعد از این که طبق گفته‌های آن‌ها فرضیات خود را آماده کرد، به سراغ سوالات بیشتری در این زمینه رفت تا اطلاعات کامل‌تری به دست‌آورد و نقاط درد کاربران خود را پیدا کند. در ادامه تعدادی از نقاط درد که Ariel با کمک کاربران خود به دست‌آورده را نام برده‌ایم.

  • وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فعلی هیچ کدام از داستان‌هایی که کاربران بیان کردند پشتیبانی نمی‌کردند. همه آن‌ها ابتدا اطلاعات لازم را از کاربر می‌گرفتند و سپس مشخص می‌کردند با چنین شرایطی فیلمی روی پرده است یا خیر.‌
  • شش نفر از افراد اعتراض داشتند مسیر همه‌ی اپلیکیشن‌ها بسیار طولانی و پیچیده است.
  • چهار نفر بیان کردند پس از طی همه مراحل تا رسیدن به انتخاب صندلی مورد نظر در شب‌های شلوغ، متوجه می‌شوند صندلی خالی برای رزرو وجود ندارد و آن‌ها همه مراحل را بیهوده طی کرده‌اند.
  • دو نفر به خاطر هزینه‌های بیشتری که اپلیکیشن‌ها از آن‌ها می‌گیرد اعتراض داشتند.
  • بقیه اعتراض داشتند اپلیکیشن‌ها به شدت سرعت پایین و باگ‌های فراوانی دارند.
راه‌حل‌های UX رفتن به سینما

راه حل‌های پیشنهادی

راه حلی که Ariel انتخاب کرده است متناسب با دو تا از داستان‌های اصلی کاربران یعنی جستجو بر اساس نام فیلم و زمان آن است. تعدادی از نکاتی که او در طراحی خود استفاده کرده است را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

۱.تمایز میان داستان‌های کاربران

اولین داستان اصلی که طبق مصاحبه با کاربران به دست‌آمده است، این بود که کاربران به دنبال زمانی مناسب برای دیدن فیلم مورد علاقه‌ی خود بوده‌اند و دومین داستان درباره کسانی بود که به دنبال بهترین فیلم برای بعدازظهر یک روز تعطیل خود بودند.

این دو موضوع تنها نمونه‌های خاصی هستند که به Ariel در جهت درک کامل کاربران خود کمک کرده‌اند.

او با استفاده از این اطلاعات اپلیکیشن خود را به دو بخش جستجو بر اساس عنوان فیلم و جستجو بر اساس زمان تقسیم کرد. با انجام این کار در طراحی رابط کاربری خود، به کاربران کمک کرد تا سریع‌تر و آسان‌تر به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

اپلیکیشن خرید بلیط سینما
نمونه اپلیکیشن خرید بلیط

۲.ساده‌سازی بخش‌ها

در اپلکیشن او وظیفه کاربران تنها انتخاب فیلم و زمان مناسب برای تماشای است، بنابراین تصمیم گرفت تا از دکمه‌های بزرگ که به راحتی برای همه قابل درک و مشاهده است استفاده کند. تعدادی دکمه برای انتخاب روز قرار داد تا با فیلتر کردن زمان کاربر بتواند به راحتی فیلم مورد علاقه خود را پیدا کند.

​​چگونه یک مصاحبه موفق در فرآیند طراحی محصول داشته باشیم؟

تصویر زیر بسیار دقیق‌تر و واضح‌تر راه‌حل Ariel‌ را نشان می‌دهد.

نمونه اپلیکیشن خرید بلیط سینما ios

۳.کمک به کاربران برای گرفتن تصمیم درست

بر اساس تحقیقات انجام شده برخی نارضایتی‌ها به این دلیل بود که کاربر در نهایت فیلم مورد علاقه و زمان مناسب برای رفتن به سینما را پیدا می‌کند اما موقع انتخاب صندلی متوجه می‌شود جای خالی برایش نمانده است و آن‌ها همه مسیر را بیهوده طی کردند و زمان خود را برای انجام کاری بی نتیجه تلف کرده‌اند.

نه تنها آن‌ها به خواسته خود نرسیدند بلکه تجربه کاربری بدی برایشان رقم خورده و دیگر از این اپلیکیشن یا وب‌ سایت استفاده نخواهند کرد.

Ariel با در نظر گرفتن این مشکل بزرگ، تلاش کرد در اپلیکیشن خود آن‌را برای کاربران برطرف سازد. او از نمادی استفاده کرد که نشان‌دهنده تعداد صندلی‌های خالی موجود در هنگام انتخاب فیلم و زمان آن، است تا کاربران همزمان با انتخاب فیلم مورد علاقه خود متوجه شوند صندلی برای رزرو وجود دارد یا خیر.

تعداد صندلی‌های خالی برای تجربه کاربری بهتر بلیط سینما
نمونه اسکرین شات بلیط سینماو صندلی‌های خالی

۴.نحوه پرداخت

حال به پایان کار و زمان  پرداخت رسیده‌ایم. Ariel زمان پرداخت را درست پس از انتخاب و رزرو صندلی قرار داده است. او اعتقاد داشت قیمت باید شفاف و واضح باشد تا جای تعجبی برای کاربر به جا نگذارد.

او معتقد بود نباید فرآیند پرداخت را به روش‌های جدید به دست‌آورد و استفاده از روش‌های سنتی در اپلیکیشن‌ها برای کاربران بهتر و راحت‌تر می‌باشد. از نظر او Apple Pay یا Google Wallet بهترین گزینه‌ها برای پرداخت در اپلیکیشن‌ها می‌باشند.

او همچنین تصمیم گرفت در پایان پرداخت، تصاویری از بلیط‌ها را قرار دهد تا کاربران احساس کنند در مقابل کاری که انجام داده‌اند پاداشی دریافت کرده‌اند.

تصویری از بلیط به آن‌ها حس خوشایندی می‌دهد زیرا با مشاهده آن نتیجه زمان گذاشتن خود در این اپلیکیشن را با چشم می‌بینند.

اپلیکیشن سینما و صندلی‌های خالی

تست و آزمایش

او با انجام این کار می‌خواست تجربه‌ی کوچکی به دست آورد و مطمئن شود راه حل او، مشکلات کاربران را به راحتی حل می‌کند، در نتیجه با کمک برنامه InVision پروتوتایپ اپلیکیشن خود را آماده کرد و آن‌ را در اختیار سه نفر از دوستانش که تا کنون از چنین اپلیکیشنی استفاده نکرده بودند قرار داد و از آن‌ها خواست:

  • سعی کنند دو بلیط فیلم Blade Runner 2049 برای‌ فردا عصر خریداری کنند.
  • زمانی که کار قبلی را به طور کامل انجام دادند، دو بلیط برای هر فیلمی، امروز عصر رزرو کنند.
نمونه برنامه رزور سینما

در پایان تست او متوجه شد همه آن‌ها به درستی کارهایی که باید را انجام دادند ولی او هنوز ۱۰۰٪ از راه‌حل‌ها و ایده‌های خود مطمئن نیست زیرا از تعداد افراد کمی تست گرفته و قطعا در دنیای واقعی و اپلیکیشن واقعی باید از افراد بیشتر و بخش‌های بیشتری از اپلیکیشن تست بگیرد و آن‌ها را مورد بررسی و نظارت قرار دهد.

همانطور که مدل Jakob Nielsen گفته است بهترین تعداد افراد برای انجام مصاحبه و تست‌های کاربردپذیری پنج نفر است که شما با کمک این پنج نفر می‌توانید به ۸۵٪ اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

اگر شرکت‌ها و کمپانی‌های سینمایی اطلاعات بیشتری از تجربه کاربران خود به دست ‌آورند قطعا افراد بیشتری برای تماشای فیلم‌ها به سینماها خواهند رفت. مخصوصا در ایران که هنوز سینما رفتن و تماشای فیلم‌ در سینما در بین مردم جا نیفتاده است.

در این مقاله مراحل لازم برای طراحی یک محصول کاربرپسند را با هم طی کردیم و متوجه شدیم کاربران در طراحی محصول نقش اساسی را ایفا می‌کنند در نتیجه سعی کنید پیش از شروع هرکاری کاربران خود را به درستی بشناسید.

 برای رسیدن به شناخت درست از کاربران بهترین روش صحبت کردن با آن‌ها است اما این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که برای انجام مصاحبه با کاربر بهتر است بایدها و نباید‌های آن را به درستی بشناسید‌، همچنین پس از مصاحبه با آن‌ها، نقشه سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات به دست‌آمده را دسته‌بندی کنید و نقاط درد و داستان مشتریان خود را پیدا کنید.

 اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید و یا سعی کردید تجربه کاربران خود را بهبود ببخشید خوش‌حال می‌شویم با ما در میان بگذارید تا ما نیز از تجربیات شما استفاده کنیم.

منبع: medium

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی