مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ، تفاوت در چیست؟

مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ

اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار خود دارید و می‌خواهید به طورجدی وارد دنیای تجارت الکترونیکی شوید این مقاله را از دست ندهید.

ممکن است قبل از خواندن این مقاله، بررسی و مطالعات زیادی در مورد سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی (CMS)  کرده باشید و در نهایت پس از بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها به دو سیستم ووکامرس و پرستاشاپ رسیده باشید.

خب! حال کدام سیستم مدیریت محتوا برای کسب و کار من مناسب است؟ 

هر دو CMS عالی و مطمئن هستند به همین دلیل نمی‌توان برنده‌ای را از میان آن‌ها انتخاب کرد. انتخاب بین این CMSها بستگی به نوع تجارت الکترونیکی و توانایی فنی شما دارد. 

ما در این مقاله سعی داریم بدون جانبداری و صادقانه مقایسه‌ای بین ووکامرس و پرستاشاپ داشته باشیم تا در نهایت شما بتوانید بهترین انتخاب را از میان این دو پلتفرم داشته باشید.

ووکامرس چیست؟

ووکامرس در اصل یک پلاگین است که بر روی وردپرس نصب می‌شود و سیستم مدیریت محتوای وردپرس را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی می‌کند.

ووکامرس در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و تا کنون در حال توسعه است. پس از انتشار با محبوبیت زیادی روبرو شد به طوری که امروزه راه حلی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ شده است و بسیاری از کسب و کار‌های حال حاضر در دنیا بر روی این CMS راه‌اندازی و اجرا می‌شوند.

وب سایت فروشگاه ووکامرس

تا همین لحظه‌ای که این مقاله نوشته شده است(سال ۲۰۲۰ میلادی) ۲۸ درصد از کاربران دنیا از فروشگاه ساز ووکامرس استفاده می‌کنند.

ووکامرس یک افزونه یا پلاگین کاملا رایگان و متن باز است که توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا به طور مداوم در حال بهبود بخشیدن به این پلتفرم هستند؛ در نتیجه می‌توان اینگونه بیان کرد که ووکامرس دامنه گسترده‌ای از امکانات و ویژگی‌های مهم را در خود دارد و هر آنچه از یک پلتفرم تجارت الکترونیک نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

پرستاشاپ چیست؟

فعالیت پرستاشاپ به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای آماده به مدت‌ها قبل از ووکامرس بر می‌گردد. این سیستم مدیریت محتوا به صورت اختصاصی و تنها برای راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین توسعه داده شده است. پرستاشاپ در سال ۲۰۰۷ میلادی به صورت رایگان منتشر گردید و تا به امروز بیش از ۳۰۰ هزار فروشگاه آنلاین توسط این CMS راه‌اندازی و اجرا شده است.

فروشگاه پرستاشاپ

اگر چه پرستاشاپ را می‌توان برای هر نوع نیازی سازگار کرد، اما کارکرد اصلی آن برای راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی است اما وردپرس انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به پرستاشاپ دارد.

پرستاشاپ یک پلتفرم قدیمی است ولی امروزه یکی از بهترین گزینه‌های فروشگاه ساز آنلاین به شمار می‌رود، از سوی دیگر ووکامرس یک پلتفرم جدیدتر است و محبوبیت بالای آن باعث به وجود آمدن رقابتی سخت با پرستاشاپ شده است. 

برای اینکه رقابت میان ووکامرس و پرستاشاپ جذاب‌تر شود بهتر است نگاهی به تصاویر زیر بیندازیم. تصاویر زیر درصد میزان جستجو‌ی کاربران در کلمه‌‌های Prestashop و Woocammerce و همچنین مقایسه‌ای بین کلمات پرستاشاپ و ووکامرس را نشان می‌دهد (این آمار توسط گوگل ترندز در سال ۱۳۹۹ گرفته شده است).

همانطور که مشاهده می‌کنید میزان جستجوی کلمه‌ی ووکامرس تقریبا دو برابر پرستاشاپ است و این نشان می‌دهد که تا به امروز ووکامرس از لحاظ جستجو از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده است.

به هر حال این آمار‌ نباید تنها عامل تعیین‌کننده برای انتخاب فروشگاه اینترنتی شما باشد، پس با ما همراه باشید.

برای ارزیابی ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها بهتر است با هر دو پلتفرم کار کرد، علاوه بر این هر دو پلتفرم قابلیت توسعه و اضافه کردن پلاگین و برنامه‌های بومی را دارند؛ البته برای توسعه‌های خاص و منحصر به فرد هر دو پلتفرم می‌بایست با توسعه‌دهنده‌های هر حوزه صحبت شود.

ووکامرس در برابر پرستاشاپ: مقایسه امکانات و ویژگی‌ها

هر پلتفرم مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی را که صاحبان کسب و کار به آن‌ها نیاز دارند را ارائه می‌دهد. تیم توسعه‌دهنده تلاش می‌کند تا پلتفرم و محصول خود را به گونه‌ای عرضه کند تا در نهایت بسیاری از کاربران برای رفع نیاز‌های خود به فروشگاه هر پلتفرم مراجعه کنند البته این بدین معنا نیست که پلتفرم‌هایی مانند ووکامرس و پرستاشاپ امکانات اولیه را در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

ما در ادامه ویژگی‌های مهم یک فروشگاه ساز را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای سیستم مدیریت محتوای خود داشته باشید.

مدیریت محتوا

در این زمینه به دلیل اینکه ووکامرس جزئی از وردپرس است، عملکرد این پلتفرم بسیار عالی است و برتری مشهودی نسبت به پرستاشاپ دارد، در مقابل پرستاشاپ با اینکه یک CMS اختصاصی برای فروشگاه‌های اینترنتی است مدیریت محتوا و محصول در آن محدودتر است. 

محیط پرستاشاپ در مقایسه با ووکامرس

وردپرس بسیار ساده و کلاسیک است و ویرایشگر گوتنبرگ به شما این امکان را می‌دهد تا زمینه‌های دلخواه را برای برگه‌های خود درست کنید و تمامی قسمت‌های هرصفحه را به راحتی ویرایش و سفارشی‌سازی کنید.

از آنجایی که شما نیاز به مدیریت بسیاری از مطالب در صفحات فروشگاه خود دارید، به نظر می‌رسد ووکامرس انتخاب هوشمندانه‌تری باشد. 

محیط مدیریت محتوای ووکامرس

مدیریت محصول 

هر دو پلتفرم برای مدیریت داده‌های محصول (تصاویر و متن‌ها) رابط کاربری بسیار آسان و ساده‌ای دارند. اگر مقدار دیتا و داده‌های شما زیاد است شما می‌توانید از طریق فایل Excel داده‌ها را به صورت مستقیم به فروشگاه اینترنتی خود انتقال دهید.

به همین ترتیب هر دو پلتفرم فرایند‌های ساده و کاربردی را برای مشاهده و تغییر در توضیحات و قیمت محصولات ارائه می‌دهند.

پرستاشاپ نسخه‌ی ۱.۷ و مدیریت محصول

با توجه به اینکه پرستاشاپ تنها برای فروشگاه‌های آنلاین توسعه داده شده است، مشخصاً مدیریت داده‌های هر محصول بسیار ساده‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود، از طرف دیگر ووکامرس از همان فرمت و ظاهر مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند. انتخاب بین بهترین و بدترین در این موضوع کمی سخت و پیچیده است اما شاید بتوان گفت به صورت کلی پرستاشاپ برای مدیریت محصولات کمی مناسب‌تر باشد.

ووکامرس و مدیریت محصولات

مدیریت موجودی هر محصول

کنترل و مدیریت موجودی در هر دو پلفترم بسیار ساده و امکان‌پذیر است، در بسیاری از موارد شما تصویر روشنی از موجودی و محصولات خود خواهید داشت، اما در پرستاشاپ گزینه‌های پیشرفته‌تری را برای کنترل و نمایش موجودی وجود دارد به عنوان مثال شما می‌توانید تعداد موجودی را در صفحه‌ی محصولات به راحتی مشاهده کنید. 

ویژگی مهم دیگری که پرستاشاپ برای مدیرت موجودی محصول در اختیار شما قرار می‌دهد، اطلاع‌رسانی کم شدن موجودی از طریق اعلان (نوتیفکیشن) و ایمیل امکان‌پذیر است.

 ووکامرس برای نمایش و مدیریت موجودی تنها به گزینه‌‌های موجود و عدم موجودی در انبار اکتفا کرده است، اما پلاگین‌های رایگان و پولی زیادی برای مدیریت محصولات در این نسخه وجود دارد که باید با تحقیق و بررسی مطابق با نیازهای خود این افزونه‌ها را بر روی سیستم مدیریت محتوای خود نصب و تنظیم کنید.

پلاگین‌ها و شخصی‌سازی

در مخزن وردپرس بیش از ۵۵ هزار پلاگین وجود دارد که تعداد زیادی از این پلاگین‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است (اگر چه بسیاری از آن‌ها دارای نسخه‌ی پولی با ویژگی‌های گسترده‌تر هستند). شاید با خود فکر کنید که با این تعداد پلاگین دیگر چه نیازی است که ما به سمت پرستاشاپ برویم؟ بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که تمام این پلاگین‌ها سازگار و ساخته شده برای ووکامرس نیستند.

همین موضوع برای تمپلت یا قالب آماده هم صدق می‌کند، حدود ۱۲۰۰ قالب آماده به صورت رسمی در مخزن وردپرس وجود دارد که به صورت رایگان اما با ویژگی‌های محدود عرضه شده‌اند، همچنین قالب‌های ثانویه و متنوع دیگری هم در خارج از مخزن وجود دارند که توسعه‌دهندگان،‌ آن‌ها را در وب سایت‌های واسطی مانند راست چین، ژاکت و… به فروش می‌رسانند.

پرستاشاپ در فروشگاه خود هزاران ماژول کاربردی دارد که توسعه‌‌ی فروشگاه شما را راحت‌تر می‌کند، همچنین این فروشگاه بیش از ۴۰۰۰ قالب آماده دارد که تعداد بسیار کمی از آن‌ها به صورت رایگان عرضه می‌شود.

بد نیست در اینجا به این نکته اشاره کنیم که قیمت ماژول یا همان افزودنی‌های پرستاشاپ نسبت به ووکامرس بسیار بالا‌تر است.

قیمت جهانی یک قالب آماده‌ی پرستاشاپ نسبتا خوب از ۸۰ یورو شروع می‌شود و برای پشتیبانی کامل ممکن است این رقم به ۱۰۰ یورو هم برسد. قیمت افزونه‌ها هم تقریبا از ۳۰ یورو شروع می‌شود. 

قیمت جهانی یک قالب آماده ووکامرس از ۲۰ یورو شروع می‌شود و برای برخی قالب‌ها ممکن است تا ۱۳۰ یورو هم برود. قیمت افزونه‌ها نیز با توجه به گستردگی وردپرس کامل متفاوت است. 

اما اینجا ایران است و با توجه به نبود قانون کپی رایت، قیمت قالب و افزودنی‌ها با سایر کشور‌ها تفاوت نسبتا زیادی دارد. 

اگر بخواهید یک قالب فارسی و ایرانی خریداری کنید که تمام ویژگی‌های یک فروشگاه را تقریبا برای شما به ارمغان آورد می‌بایست هزینه‌ای حدود ۸۰۰ هزار تومان را برای تنها قالب در نظر بگیرید، قیمت افزونه‌ها هم با توجه به نوع کارکرد و تنوع متفاوت است.

هزینه ساخت اپلیکیشن | قیمت طراحی اپلیکیشن

اما اگر بخواهید یک قالب فارسی شده یا ایرانی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس (ووکامرس) خریداری کنید باید هزینه‌ی تقریبی ۲۵۰ هزار تومان به بالا را در نظر بگیرید. افزونه‌ها با توجه به عدم وجود قانون کپی رایت از ۲۰ هزار تومان شروع شده و عرضه می‌شوند (اکثر افزونه‌هایی که در سایت‌های واسط عرضه می‌شود و گفته می‌شود اصل هست در اصل قفل شکسته‌ی نسخه‌ی اصلی هستند).

بهینه سازی وب سایت – SEO

برای ووکارس شما می‌توانید صدها پلاگین بهینه‌سازی SEO پیدا کنید (پیشنهاد من به شما افزونه Yoast است).

افزونه‌های در دسترس این امکان را به شما می‌دهند تا تمام جنبه‌های SEO داخلی (One-Page) را بتوانید به راحتی رعایت کرده و انجام دهید.

این افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند تا در نتایج جستجوی گوگل بهتر دیده شوید و در برندسازی نهایی کسب و کار خود بدون صرف هزینه‌های سنگین موفقیت چشم‌گیری بدست آورید.

تفاوت اصلی ووکامرس با پرستاشاپ این است که تا به امروز در پلتفرم پرستاشاپ توجه کمتری نسبت به سئو وجود داشته است. 

در دسته‌بندی‌ها و محصولات، بهینه‌سازی به خوبی انجام شده است اما برای بهینه‌سازی صفحات استاتیک ما با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم و همانند ووکامرس نمی‌توانید بهینه‌سازی را کامل به خوبی انجام دهید.

فروش محصول

باید به این نکته دوباره اشاره کنیم که هر دو پلتفرم قابلیت ایجاد محصول به صورت عمده را دارا می‌باشند (منظور گروه‌بندی چندین محصول است)، همچنین قابلیت ایجاد ترکیب‌های مختلف(رنگ‌بندی، سایز و …) در ووکامرس و پرستاشاپ وجود دارد.

در هر دو پلتفرم علاوه بر فروش محصولات فیزیکی، امکان فروش محصولات مجازی نیز میسر است؛ این قابلیت برای کسب و کار‌هایی که می‌خواهند محصولات دیجیتالی مانند خرید بلیط، اجاره هتل، فروش محصولات مجازی و … را انجام دهند بسیار عالی است.

نمایش آمار فروش

ووکامرس تجزیه و تحلیل مفصلی را برای فروش محصولات در اختیار شما قرار می‌دهد. پرفروش‌ترین محصولات، فروش ماهانه و آمار مرتبط با فروش از جمله موارد مهم بخش آنالیز ووکامرس هستند، در تصویر زیر می‌توانید محیط آنالیز ووکامرس را مشاهده کنید. 

اما پرستاشاپ آمار کامل‌تری از فروش محصولات در اختیار شما قرار می‌دهد، به عنوان مثال سفارشات نیمه تمام یا سفارشاتی که در سبد خرید قرار گرفته‌اند، در قسمت Stats قابل مشاهده است. بخش آمار پرستاشاپ را می‌توان منظم‌تر و کامل‌تر از ووکامرس دانست.

برای تحلیل عمیق رفتار کاربران پیشنهاد می‌کنم گوگل آنالیتیکس را بر روی سیستم مدیریت محتوای خود فعال کنید. با استفاده از آنالیتکس می‌توانید قیف‌های تبدیل را به راحتی استخراج کنید و اطلاعات مربوط به رفتار کاربران را به دست آورید.

سرعت و امنیت

تا کنون هر دو پلتفرم به لحاظ امنیت عملکرد خوبی را از خود نشان داده‌اند، اما این عملکرد شرط و شروطی دارد، اضافه کردن پلاگین یا ماژول‌های کرک شده و غیر رسمی، به روز نبودن هسته به خصوص در وردپرس می‌تواند امنیت فروشگاه اینترنتی شما را با مشکل مواجه کند. 

سرعت را با توجه به ساختار قالب و افزونه‌هایی که بر روی پلتفرم نصب می‌شوند می‌توان تعیین کرد، اما نکته‌ای که در وردپرس وجود دارد در صورت عدم بهینه‌سازی قالب و افزونه‌ها مقدار زیادی از بار سرور یا هاست شما صرف این موارد خواهد شد و در صورتی که محصولات زیادی را بخواهید به فروشگاهتان اضافه کنید مصرف منابع در هاست به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که در کنار این افزایش مصرف سرور بدیهی است سرعت سایت هم به نسبت قبل کمتر خواهد شد. 

در پرستاشاپ با توجه به اینکه این سیستم به صورت اختصاصی برای فروشگاه اینترنتی توسعه داده شده است مصرف منابع کمتری را به نسبت ووکامرس در برخواهد داشت.

پشتیبانی چند زبانه

خوشبختانه هر دو پلتفرم چند زبانه بودن را به خوبی پشتیبانی می‌کنند، برای ووکامرس می‌بایست افزونه‌ی WPML را نصب و راه‌اندازی کنید برای پرستاشاپ هم افزونه‌های مشابه ووکامرس در مخزن آن وجود دارد.

پشتیبانی و توسعه

ووکامرس و پرستاشاپ بسیار جامع و کامل هستند و البته طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان این دو پلتفرم را به خوبی پشتیبانی می‌کنند؛ در حال حاضر یافتن اسناد و فایل‌های راهنمای این دو پلتفرم در بستر اینترنت کار دشواری نیست (البته یافتن راه‌حل برای مشکلات نیاز به تخصص خاص خود دارد).

اکثر ماژول‌های پرستاشاپ پولی هستند، این نکته بسیار مهم است که ماژول‌های پولی در برابر ماژول‌های رایگان از پشتیبانی کامل برخوردار هستند و در صورت به وجود آمدن مشکل، فروشنده‌ی ماژول پاسخگوی نیاز و مشکل شما خواهد بود. 

اما در مقابل ووکامرس افزونه‌های رایگان خوب و کاربردی زیادی دارد، برخی از این پلاگین‌ها به صورت استاندارد و با اصول امنیتی منتشر می‌شوند و هیچ گونه ریسکی را برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس در برنخواهند داشت. با تمام این صحبت‌ها به نظر می‌رسد پشتیبانی توسعه‌ در ووکامرس قوی‌تر از پرستاشاپ است.

علاوه بر این برخی از این افزودنی‌های رایگان، منافع و درآمد خود را از منابع دیگری دریافت می‌کنند، پس نباید بیش از حد نگران این باشیم که هر پلاگین رایگانی که در مخزن وردپرس وجود دارد امن نیست. البته برخی افزونه‌های رایگان پس از مدتی بروزرسانی و پشتیبانی خود را قطع می‌کند و این خود عامل مهمی برای آسیب‌پذیری سیستم مدیریت محتوای شما خواهد بود. 

قیمت و هزینه‌های ووکامرس و پرستاشاپ

قیمت و هزینه مهم‌ترین سوالی است که برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید، کاربران می‌خواهند بدانند قیمت تمام شده‌ی طراحی سایت با ووکامرس یا پرستاشاپ چقدر می‌شود؟

هر دو پلتفرم ووکامرس و پرستاشاپ به صورت رایگان عرضه می‌شوند و شما بابت استفاده از آن‌ها هیچ هزینه‌ای را نباید پرداخت کنید اما برای طراحی ظاهری و افزونه‌ها می‌بایست هزینه‌هایی را برای هر دو سیستم پرداخت کنید. 

این هزینه‌ها به چند قسمت تقسیم می‌شوند:

۱- راه اندازی سایت با قالب آماده

اگر بخواهید سایتی را با قالب آماده راه‌اندازی کنید همانطور که در بالا ذکر کردیم قیمت‌ها برای ووکامرس ارزان‌تر است و راه‌اندازی سایت با سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ نسبت به ووکامرس گران‌تر خواهد بود. 

افزونه‌ها هم مانند قالب آماده به همین صورت است، قیمت افزونه‌های پرستاشاپ نسبت به ووکامرس بسیار بالاتر است.

نتیجه‌گیری: هزینه‌ی راه‌اندازی سایت با قالب آماده در ووکامرس پایین‌تر خواهد بود.

۲- راه اندازی سایت با قالب اختصاصی

بحث در مورد قیمت طراحی سایت با قالب اختصاصی بسیار زیاد است، برای اینکه با این موضوع بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی قیمت طراحی سایت چگونه تعیین می‌شود؟را مطالعه کنید. 

قیمت طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی با توجه به نیاز کارفرما تعیین می‌شود و تعداد صفحات، کد نویسی و رعایت استاندارد‌های سئو می‌تواند در قیمت طراحی سایت موثر باشد. 

با توجه به اینکه زبان برنامه نویسی هر دو وب سایت PHP هست تفاوت زیادی در قیمت طراحی سایت به صورت اختصاصی وجود نخواهد داشت اما با توجه به اینکه در کشور ما طراحی‌ سایت برای سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ به نسبت ووکامرس کمتر بوده و کار طراحی هم در اختیار چند شرکت است قیمت‌ها ممکن است کمی بالاتر باشد. 

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه شود تفاوت قیمت فاحش در افزونه‌های طراحی شده پرستاشاپ نسبت به ووکامرس است؛ به عنوان مثال قیمت افزونه‌ی چند فروشندگی برای پرستاشاپ از ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان (در سال ۱۳۹۹) است اما برای ووکامرس چنین افزونه‌ای هزینه‌ای کمتر از ۵۰ هزار تومان را برای شما در برخواهد داشت. 

پیشنهاد ما چیست؟

ووکامرس و پرستاشاپ هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند و نمی‌توان به طور قطع گفت که ووکامرس یا پرستاشاپ برای کسب و کار شما مناسب است.

ووکامرس برای کسب و کار‌های تخصصی و کوچک به ظاهر مناسب‌تر بوده و پرستاشاپ برای کسب و کار‌های نیمه تجاری و تجاری بزرگ مناسب است زیرا مصرف منابع در ووکامرس با افزایش محصولات و اضافه کردن پلاگین‌ها بسیار زیاد می‌شود. 

نمونه فروشگاه اینترنتی موفق که در ایران به خوبی توانسته با پرستاشاپ راه‌اندازی شود و بازدید و محصولات بسیار زیادی هم دارد، فروشگاه اینترنتی بانی مد است.

ووکامرس در برابر پرستاشاپ: شما به انتهای تجزیه و تحلیل ما رسیده‌اید، حال زمان آن رسیده‌ است که مناسب‌ترین راه برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید.

خوشحال می‌شویم نظرات و حتی تجربیات خود را از هر دو پلتفرم با استفاده از کامنت با ما در میان بگذارید. 

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

1 دیدگاه روشن مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ، تفاوت در چیست؟

  • Avatar

    سلام مقاله بسیار عالی و کامل بود.
    هم ووکامرس مزیت‌هاش گفته شد هم پرستاشاپ
    ممنون از استودیو طراحی نارون

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی