SEO چیست؟

سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization است که در زبان فارسی به آن «بهینه‌سازی موتور‌های جستجو» گفته می‌شود و شامل روش‌هایی است که باعث می‌شود وب‌سایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و… بهتر دیده شود.

تاریخچه سئو به دهه‌ی ۹۰ میلادی، زمانی که برای اولین بار موتور‌های جستجو ظهور کردند بر می‌گردد.

امروزه سئو به یک استراتژی بازاریابی ضروری و یک صنعت در حال رشد تبدیل شده است.

حال بیایید کمی از تاریخچه این کلمه فاصله بگیریم و در مورد خود کلمه سئو صحبت کنیم.

به طور دقیق‌تر SEO انجام مجموعه کارهایی است که باعث افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وب‌سایت شما از طریق نتایج جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو می‌شود.

پارامتر‌های سئو

سئو شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

بیاید برای درک بهتر از معنای سئو (SEO) نگاهی به قسمت‌ها و مفاهیم تعریف بالا بیندازیم.

کیفیت ترافیک

فرض کنید شما یک کشاورز هستید و می‌خواهید سیب (Apple) را به صورت اینترنتی بفروشید و در حال حاضر می‌توانید تمام بازدیدکنندگان در سراسر دنیا را جذب وب سایت خود کنید. اما گوگل شما را به عنوان یک فروشنده‌ی محصولات Apple معرفی می‌کند.

زمانی که کاربر وارد سایت شما ‌می‌شود و چیزی غیر از محصولات شرکت اپل را می‌بیند، به نظر شما چه می‌کند؟ مطمئناً صفحه را سریع می‌بندد و ترک می‌کند.

با اینکه شما ترافیک بسیار خوبی را در اختیار دارید، اما این ترافیک چیزی غیر از هزینه‌های مالی سرور و… در اختیار شما قرار نمی‌دهد و عملا شما فروش بسیار کمی را در مقابل بازدید و ترافیک زیاد به دست می‌آورید. اینجاست که مساله کیفیت ترافیک اهمیت پیدا می‌کند.

محیط جستجو گوگل

مقدار ترافیک

هنگامی که افراد درستی را از طریق صفحات موتور‌های جستجو (SERPs) به وب سایتتان هدایت کردید، آن زمان است که هر چه ترافیک وب سایت شما بیشتر باشد، عملکرد و بازدهی بهتری را دریافت خواهید کرد.

نتایج ارگانیک یا طبیعی

تبلیغات بخش قابل توجهی از نتایج جستجو را تشکیل می‌دهند؛ اما ترافیک ارگانیک چیزی است که بدون نیاز به هزینه و پول بدست می‌آید.

ترافیک جستجوی طبیعی یا ارگانیک به طور خاص به ترافیکی گفته می‌‌شود که در قبال آن پرداخت یا هزینه‌ای به گوگل یا سایر وب‌سایت‌ها انجام نشده است.

SEO چگونه کار می‌کند؟

شاید شما Google، Bing و… را به عنوان یک وب سایت بشناسید که در دورن باکس‌ها کلمات طولانی یا کوتاه خود را وارد می‌کنید و به صورت جادویی نتایج مرتبطی از عبارتی که جستجو کردید را مشاهده می‌کنید.

درست است اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پشت این جستجوی جادویی چه چیزی قرار دارد؟

جستجو اینگونه کار می‌کند: گوگل یا هر موتور جستجوگری یک کاوشگر(Crawler) دارد که تمامی اطلاعات و محتویات وب سایت‌ها را جمع آوری می‌کند.

الگوریتم ایندکس کردن صفحات در گوگل

این کراولرها محتویات را در کسری از ثانیه جمع آوری کرده و مواردی که مورد تایید گوگل است را ایندکس خواهند کرد؛ اما پس از ایندکس شدن صفحه یا صفحات مورد نظر، گوگل تلاش می‌کند با استفاده از الگوریتم‌های خاصِ خودش کلمات کلیدی آن صفحات را طوری تنظیم کند تا کاربران به مقصود و هدفشان برسند.

موتور جستجو

تا به اینجا تنها قسمت موتور جستجو (SE) از SEO را شناختیم.

قسمت O یا همان بهینه سازی، جایی است که افراد محتوای خود را تولید می‌کنند و بر روی وب سایت خود قرار می‌دهند؛ بعد از آن موتور‌های جستجو، محتوای مطالب وب سایت را خواهند دید و سپس با توجه به محتوا، آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش خواهند داد.

طراحی لندینگ پیج چگونه منجر به افزایش فروش می‌شود؟

چه مواردی بر روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد؟

ساخت یک سایت مطابق با استاندار‌د‌های سئو(SEO-friendly)

تصویر seo-friendly

در گام اول می‌بایست پیاده‌سازی و برنامه‌نویسی وب‌سایت شما مطابق با استاندارد‌های سئو باشد یا به اصطلاح وب سایت شما باید SEO-friendly باشد.

موارد مهمی که باعث SEO-friendly شدن یک وب‌سایت می‌شود:

  • کد نویسی بهینه وب سایت
  • سرعت بارگزاری بیشتر
  • بهینه سازی تصاویر
  • استفاده درست از تگ‌های HTML
  • نوشتن محتوای کاربردی
  • و…

نوشتن محتوا و نشانه گذاری مرتبط

وب سایتی که بدون محتوا باشد به معنای واقعی وب سایت نیست، برای بهینه‌سازی محتوا و پیدا کردن کلیدواژه‌ها باید راه درازی را طی کرد. چرا که مهم‌ترین قسمت یک وب سایت محتوای آن است.

نوشتن مطالب صحیح بر اساس کلمات کلیدی هدف و نشانه‌گذاری آن‌ها مطابق با استاندارد‌های سئو به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا بفهمند محتوای شما دقیقا درباره‌ی چیست.

نوشته محتوا پادشاه است.

لینک‌دهی داخلی و خارجی

پس از ساخت یک وب‌سایت SEO-friendly و تولید محتوای استاندارد، وقت آن رسیده است که به لینک دهی بپردازیم. 

ایجاد پیوند و ارتباط میان محتواهای مختلف تاثیر بسزایی در سئو دارد. این پیوند می‌تواند میان محتواهای درون وب‌سایت شما (لینک‌دهی داخلی) و با میان محتوای سایر وب‌سایت‌ها (لینک‌دهی خارجی) باشد.

لینک‌دهی داخلی(Internal Link) چیست؟

لینک‌دهی داخلی یعنی یک صفحه‌ی وب‌سایت را به صفحه‌ی دیگر از همان وب‌سایت پیوند دهیم. این روش باعث افزایش مدت زمان حضور کاربر از وب‌سایت شما می‌شود. همچنین توجه کراولرها را به سایر صفحات وب‌سایتتان جلب می‌کند.

لینک سازی داخلی

لینک‌دهی خارجی(External Link) چیست؟

لینک دهی خارجی پیوندی است که میان سایر وبسایت‌ها و وب سایت شما ایجاد می‌شود. 

این نوع لینک دهی نه تنها باعث افزایش اعتبار و ارزش وب‌سایت شما می‌شود بلکه در سئو هم تاثیر زیادی دارد. اما باید توجه داشت که کنترل این نوع لینک‌دهی‌ها به سادگی لینک‌دهی داخلی نیست.

در شرایط فعلی می‌توان از طریق سفارش رپورتاژ آگهی‌، انتشار نقد و بررسی و ایجاد بک لینک (Back-Link) در وب سایت‌های پربازدید و با اعتبار دامنه بالا، لینک‌های خارجی با کیفیت ایجاد کرد. 

تکامل در سئو

طبق گفته‌های گوگل، الگوریتم‌های موتور جستجوی این شرکت هر روز دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند؛ بنابراین روش‌ها و تکنیک‌های سئو برای رسیدن به صفحات اولیه نتایج گوگل دائما در حال تغییر است.

اصطلاحاتی که ممکن است در گفتگو با یک متخصص سئو با آن‌ها مواجه شوید:

On-Page: به تمامی کارهایی که برای بهینه سازی موتور‌های جستجو در داخل وب سایت  انجام می‌شود سئو On-Page گویند.

ترافیک Referral : کاربرانی که از طریق دیگر سایت‌ها به جز موتور‌های جستجو وارد وب سایت شما می‌شوند را ترافیک referral گویند.

لینک فالو (DoFollow): این لینک گذاری برای کراولر‌ها به این معناست که آن لینک را دنبال کنند و بر روی وب سایت شما تاثیر مستقیمی خواهد داشت. 

بک لینک (Back-Link): راه ارتباطی میان سایت شما و دیگران است که هم به صورت Follow و هم به صورت NoFollow استفاده می‌شود. این نوع لینک سازی می‌تواند در قالب خرید بک لینک متنی، رپورتاژ آگهی، شبکه‌های اجتماعی و کامنت گذاری در وب سایت‌های دیگر انجام شود.

منبع: MOZ & NarvanStudio

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی