آیا دوران پادشاهی لوگو تمام شده است؟ نگاهی به آینده لوگو‌ها

لوگو یا آرم مدت‌ها است برای تمامی صنایع طراحی و اجرا می‌شود، قرون وسطی را می‌توان آغاز توسعه‌ی طراحی لوگو  دانست و اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی را می‌توان آغاز طراحی لوگوی مدرن دانست.

قبل از شروع موضوع بد نیست تعریف کوتاهی از لوگو داشته باشیم.

طراحی لوگو
تاریخچه و نکات مهم در طراحی لوگو

لوگو چیست؟

به صورت کلی و پایه می‌توان لوگو را ترکیبی از سمبل‌ها، نوشته‌ها و تصاویر دانست که به ما در شناسایی یک برند کمک می‌کند، اما آن‌ها بیشتر از شناسایی یک برند هستند.

لوگوی خوب می‌تواند سنگ بنای برند شما باشد، لوگو یا آرم به شما کمک می‌کند به مشتریان خود نشان دهید چه کسی هستید، در چه زمینه‌ای کار می‌کنید، به چه چیزهایی ارزش می‌دهید. تمامی این موارد باید بر روی یک تصویر کوچک نشان داده شود.

اما لوگو به معنای واقعی چیست؟ لوگو نمادی است که با نوشته و تصویر ساخته شده و حوزه‌ی یک کسب و کار را به مخاطبین نمایش می‌دهد. یک لوگوی خوب نشان دهنده فعالیت کسب و کار یا شرکت است و ارزش یک شرکت را می‌توان از لوگو یا نشانه‌ی آن متوجه شد. 

طراحی لوگو چه به صورت برندینگ، واکنش گرا و یا استراتژی برند باشد چیزهای زیادی در مورد طراحی و اجرای آن وجود دارد که ما در این مقاله به ۱۰ تحول تاثیرگذار در فرایند طراحی‌های امروزی خواهیم پرداخت.

۱- جانبداری یکطرفه در مورد داشتن یا نداشتن لوگو

لوگو ماهیت یک کسب و کار یا تجارت نیست بلکه شناسنامه‌ی آن تجارت است و اینکه آیا کسانی که لوگو ندارند نمی‌توانند برند شوند مبحث این مطلب ما است. 

برخی از برندها بدون هیچ گونه لوگو یا نشانه‌ای می‌توانند به صورت شگفت‌انگیزی کار کنند، به عنوان مثال یوتیوبر معروف Pewdiepie با ۱۰۵ میلیون دنبال‌کننده (در حال حاضر که این مقاله منتشر شده است) بدون هیچ گونه لوگو یا نشانه‌ای توانسته است مخاطبین زیادی را به خود جذب کند. آیا او برای اینکار به یک لوگوی خاص و شگفت‌انگیز نیاز دارد؟ مطمئنا خیر. آیا او در حال حاضر یک برند دارد؟ مطمئنا بله. 

پس نمی‌توان گفت که هر کسب و کاری که لوگو ندارد دیگر نمی‌تواند به عنوان یک برند فعالیت کند.

برند هویت و لوگو

۲- اهمیت موقعیت یابی

شرکت‌های بزرگی همانند UBER، اسپاتیفای یا گوگل به مرور زمان لوگوی خود را ساده‌تر می‌کنند زیرا این شرکت‌ها تبدیل به یک برند ویژه در ذهن مشتری شده‌اند و برای تشخیص آن‌ها نیاز به پیچیدگی خاصی در لوگو نیست، اما در عوض این محصولات، خدمات، ارتباطات و سبک بصری آن‌ها است که باعث می‌شود افراد برند آن‌ها را بشناسند. 

همه چیز به موقعیت برند بستگی دارد، زمانی که یک شرکت ارزش و محصول منحصر به فردی را برای مشترییان به وجود می‌آورد و در ذهن مخاطبان کاملا شناخته شده است لوگو نقش متفاوتی را خواهد داشت. بیاید به تصویر زیر نگاهی بیندازیم؛ بدون هیچ گونه آرم و لوگویی شما می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که این فروشگاه برای چه شرکتی است؟ ( البته چون در ایران اپل استور وجود ندارد ممکن است برای برخی از افراد گنگ و نامفهوم باشد)

۳- تجربه‌ی برند کلیدی‌ترین عامل

به نظر شما معنای لوگوهای نسبتا پیچیده در شرکت‌های نوپا و کوچک چیست؟ آیا آن‌ها نیاز به یک لوگوی کلاسیک و ساده دارند؟ به استودیوهای طراحی مانند  Gin Lane و Red Antler که هویت شگفت‌انگیزی برای استارتاپ‌ها به وجود می‌آورند نگاهی بیندازید. این استارتاپ‌ها با سرعت زیادی در حال رشد هستند و اگر نگاهی به لوگوی آن‌ها بیندازید پیچیدگی خاصی را در طراحی لوگو نخواهید دید. استارتاپ‌های خارجی مانند Casper, Warby Parker, Hims و … از لوگوهای به نسبت ساده و مینیمالیستی استفاده کرده‌اند، اما در واقع این شرکت‌ها بیش از هر شرکت دیگری برای طراحی آرم و نشانه‌ی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما رویکرد این استارتاپ‌ها بیشتر به سمت طراحی استراتژیک و جامع‌تر هدایت شده است.

در نمونه‌های ذکر شده کل هویت در یک ایده‌ی فراگیر گنجانده شده است و این ایده در نهایت به یک هویت بصری متناسب تبدیل شده است. می‌توان تجربه‌ی برند در این نوع کار‌ها را امضای آن برند دانست؛ روش و نحوه‌ی صحبت کردن، تولید محصول و تحویل آن بخشی از امضای برند است. 

اما در کنار این‌ موارد سادگی لوگوی برند می‌تواند برگ برنده‌ای برای  استارتاپ‌های در حال رشد باشد. 

۴- واکنش‌گرا و سیستم‌های لوگو متحرک

تکامل فناوری باعث شده تا هویت بصری همگام با این تکامل تغییرات زیادی را به خود ببینید، وجود کانال‌های مختلف مانند تلفن‌همراه، رایانه و… باعث شده تا طراحان لوگو در طراحی‌های خود همه جوانب را بسنجند. 

از سیستم عامل و اندازه‌ی صفحه نمایش گرفته تا تفاوت‌های فرهنگی و محدودیت‌های فیزیکی عواملی هستند که در طراحی لوگو تاثیر مستقیم دارند و لوگو‌ می‌بایست پاسخگوی تمامی این سطوح باشد.

در لینک زیر نمونه لوگو‌های شرکت‌های معروف بر روی صفحه نمایش‌های مختلف را در مرورگر دسکتاپ خود می‌توانید مشاهده کنید. (نکته: برای مشاهده تغییرات کافی است اندازه مرورگر خود را کوچک و یا بزرگ کنید.)

لوگوی انیمیشن گوگل واکنش گرا
طراحی لوگوی Habit به صورت واکنش گرا

۵- Blanding و اهمیت تایپوگرافی

قبل از شروع مطلب بد نیست اشاره‌ای به واژه‌‌ی Blanding داشته باشیم.

واژه‌ی Blanding چیست؟

واژه‌ی Blanding  را می‌توان پادزهر واژه‌ی برندینگ دانست. این فرایند یک نوع هویت عمومی برند را دنبال می‌کند و سعی می‌کند تا با شکل و شمایل طراحی‌های امروزی و البته با اصالت کامل بروز شود. 

به صورت کلی Blanding را می‌توان اینگونه توضیح داد که با توجه به ترند شدن یک سبک، شرکت‌ها به ناچار برای ترغیب مشتریان خود نیازمند تغییر در طراحی لوگو هستند به عنوان مثال تغییرات شرکت‌های بزرگ را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید. 

لوگوی گوگل و مایکروسافت از شروع تا به امروز

پس از تغییرات گسترده در برند شرکت‌های مختلف مانند Airbnb، Uber، Google و شرکت‌های بزرگ مد دنیا واژه‌ی جدیدی به وجود آمد به نام Blanding  که مطابق با ترند روز دنیا تغییرات در لوگوهای شرکت به وجود آمد.

اما امروزه برندها رسایی بیشتری نسبت به گذشته دارند، آن‌ها با به کار بردن عناصر کمتر، رسایی لوگو و برند را بیشتر می‌کنند. 

طرحی لوگو برای برند پوشاک

اما به مبحث تایپوگرافی برسیم که نقش اساسی در برخی از شرکت‌ها دارد. انتخاب یک تایپ فیس (Typeface) به همراه یک صدای صحیح، تصویر و یا نوع چیدمان می‌تواند در ایجاد یک هویت بصری زیبا، تاثیرگذار باشد؛ به عنوان مثال می‌توان مدهای لباس و پوشاک را در این زمینه نام برد که عکاسی و تصویر پوشاک بسیار پررنگ‌تر از لوگو و برند آن شرکت نمایان می‌شود. 

اگر به برخی از شرکت‌ها نگاهی بیندازید لوگو یا تایپوگرافی آن‌ها به قدری ساده طراحی شده‌است که تشخیص آن با یک فونت معمولی سخت است.

طراحی لوگوی مد و پوشاک Burberry را می‌توان از این نوع دست تایپوگرافی‌ها دانست. 

لوگوی Burberry

۶- اهمیت کلمات

بسیاری از نام‌های تجاری در حال تبدیل شدن به سبک دیداری و بصری هستند. به عنوان مثال برندهایی مانند Hims یا Casper نام‌هایی هستند که در حال حاضر هر کدام شخصیت خاصی دارند. از این رو وجود یک واژه‌ی مناسب به همراه هویت بصری قدرتمند می‌تواند در ایجاد یک هویت محکم و قوی تاثیرگذار باشد.

طراحی لندینگ پیج چگونه منجر به افزایش فروش می‌شود؟

انتخاب یک تایپ فیس و رنگ خوب و ایجاد یک الگوی مناسب به خودی خود می‌تواند لحن شرکت شما را تعیین کند، اگر بتوانید این موارد را با یک متن بسیار عالی ترکیب کنید شرکت یا استارتاپ شما در شروع کار عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. 

در تبلیغات فولکس واگن که در تصویر زیر می‌بیند متن‌ها پس از تصویر حرف اول را می‌زنند. شرکت اپل نیز در طراحی برخی از پوسترها تبلیغاتی خود به این صورت عمل کرده است.

۷- هر کسی می‌تواند یک لوگو طراحی کند!

ما این اصطلاح را زیاد می‌شنویم که می‌گویند:”من می‌توانستم این کار را انجام دهم” بسیار هم عالی انجام دهید یا این کار ۵ دقیقه بیشتر زمان نبرده است. آیا این موارد اهمیت دارد؟ آیا کشیدن لوگوی نایک در ۱۰ ثانیه یا ۱۰۰۰ ثانیه ارزش این کار را کمتر یا زیادتر می‌کند؟ (شخصی به نام کریس در یوتیوب در مورد زمان و طراحی لوگو به موارد جالبی اشاره کرده است )

همچنین مقدار زمانی که شما برای طراحی لوگو صرف می‌کنید باعث بهتر یا بدتر شدن آن نخواهد شد. اما اینکه چگونه راه‌حل مناسبی را برای طراحی لوگوی یک برند انتخاب کنیم مهم است، ابزارهای طراحی، فونت‌ها و حتی لوگوساز‌هایی که با هوش مصنوعی طراحی لوگو انجام می‌دهند در دسترس همه هستند، اما به نظر شما چه چیزی طراحان بزرگ را از لوگوسازهای ۵ دلاری متفاوت می‌کند؟ آیا مسئله تنها زمان صرف شده برای طراحی یک لوگو است یا ایجاد یک حس و تجربه‌ی بصری خوب میان مشتری و برند شما؟

هر کسی می‌تواند لوگو طراحی کند

آیا هوش مصنوعی در آینده شغل طراحان را به خطر خواهد انداخت؟

۸- فراتر از هویت بصری

با تکامل و پیشرفت AR، VR و AI برندها این فرصت را دارند که در سطوح مختلف، فراتر از هویت استاتیک و دیداری کار کنند. به برندهای صوتی، طراحی مکالمه و همه‌ی این موارد جدید فکر کنید. طراحانی که می‌دانند چطور در مورد سیستم و شخصیت یک برند فکر کنند، آن‌ها کسانی خواهند بود که در این فضای بزرگ شکوفا خواهند شد.

اما چیزی که امروزه در برخی از برندها اتفاق افتاده این است که مشتریان هیچوقت لوگو را نخواهند دید بلکه ارتباط آن‌ها به صورت شنیداری با یک برند برقرار می‌شود مانند : گوگل هوم، دستیار صوتی الکسا و … .

۹- وجود یا عدم وجود نشانه یا سمبل

معمولا لوگوهای کلاسیک تمرکز خاصی بر روی نشانه یا سمبل دارند و این لوگوها طوری طراحی می‌شدند که هم بر روی بیلبوردهای بزرگ و هم بر روی کوچک‌ترین مکان ممکن مانند favicon دیده شوند.

امروزه در بسیاری از برندها دیگر سمبل یا نشانه آن‌ها کاربرد خاص ندارد و دیگر استفاده نمی‌شود زیرا خود برند هویتش کامل شدهاست. 

ما نمادهای ثانویه‌ی زیادی را می‌بینیم که سمبل یا نشانه را در هویت خود به کار می‌برند اما همیشه با خود لوگو همراه نیست. 

من شخصا معتقد هستم که طراحی لوگو می‌بایست بر اساس پروژه به پروژه پیش برود. فکر کنید که سمبل یا نشانه چگونه کار خواهد کرد و چرا نیاز است؟ آیا ما واقعا به آن احتیاج داریم؟ به عنوان مثال ریبرندینگ اخیر نرم افزار Slack را مشاهده کنید. سمبل در این نرم افزار نقش حیاتی دارد زیرا آیکون این نرم افزار می‌بایست در نسخه‌ی دسکتاپ، اپلیکیشن و پاپ آپ‌ها به خوبی قابل مشاهده باشد. اما یک برند ماءالشعیر ممکن است نیاز به یک سمبل یا نماد نداشته باشد، پس قبل از شروع کار فکر کنید که برند شما نیاز به سمبل دارد یا خیر.

طراحی لوگوی اسلک

۱۰- محتوا کلید موفقیت ماست

داستان‌هایی که ما تعریف می‌کنیم و ارزش‌هایی که ایجاد می‌کنیم از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارها است. از ۲۰ سال پیش تا کنون محتوا به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در ساختن برندها تبدیل شده‌است.

لوگو می‌تواند تعیین‌کننده هویت و داستان برند باشد، شما به دنبال یک نقش الهام‌بخش و عالی برای ساخت لوگو هستید تا تعریف کاملی از برند را برای شما رقم بزند، اما این نکته را به خاطر بسپارید که لوگو محتوا نیست

برای طراحی مجدد لوگو، داستان برند را تغییر ندهید بلکه آن داستان را پررنگ‌تر کنید و اگر طراحی مجدد لوگویی را در جایی مشاهده کردید قبل از اینکه بگویید این لوگو چقدر افتضاح ریدیزاین شده است بد نیست نگاهی به داستانی که در پشت آن قرار دارد بیندازید.

آینده لوگو چگونه رقم خواهد خورد؟

همه این موارد را گفتیم تا ببینیم که آیا لوگو هنوز زنده است؟ آیا طراحی لوگو خسته‌کننده شده است؟ و در نهایت آینده‌ی طراحی لوگو به کجا خواهد رسید.

مطمئنا لوگو هنوز زنده است و در حال حاضر با ابزارهای دیجیتال آینده لوگوها هر روز درخشان‌تر از گذشته خواهند شد اما بیاید نگاهی گذرا به آینده‌ی احتمالی و حال حاضر طراحی لوگوها بیندازیم. 

۱- لوگوها ساده‌تر و مینمال‌تر خواهند شد.

البته در حال حاضر هم این اتفاق رخ داده است اما در آینده مطمئنا لوگوهای ساده‌تر و به اصطلاح مینیمالیستی‌تر بیشتر نمایان‌ خواهند شد و لوگوهای پیچیده‌ای که در گذشته وجود داشته کم‌کم جای خود را به لوگوهای ساده‌تر خواهند داد. 

۲- استفاده از فضای منفی در لوگوها بیشتر خواهد شد.

شاید استفاده از فضای منفی یا negative space در آینده در میان طراحان پررنگ‌تر شود. حال این فضای منفی چیست؟بگذارید با یک مثال تصویری ساده آن را بیان کنیم. 

لوگو shark

طراحی لوگویی که در بالا مشاهده کردید ترکیبی از حرف S و Shark یا همان کوسه است که از فضای منفی برای نشان دادن سمبل کوسه استفاده شده است.

بیایید یک مثال واقعی و معروف از شرکت FedEx داشته باشیم طراحی لوگو به صورتی است که علامت پیکان (فلش به سمت راست) در حروف E و X پنهان شده است و مشتری زمانی که با لوگو ارتباط برقرار می‌کند و پی به این علامت پنهان می‌برد مطمئنا شگفت‌زده خواهد شد و همچنین در خاطر او این طراحی نقش پررنگ‌تری خواهد داشت.

ما فکر می‌کنیم طراحان در آینده از این فضای منفی استفاده بیشتری خواهند کرد. 

لوگوی fedex

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر کردیم مطمئنا پادشاهی طراحی لوگو تمام نشده است اما روند تغییر در طراحی لوگو‌ها چه به صورت بصری و چه به صورت‌های مختلف در حال تغییر است.

اما آینده‌ی طراحی لوگو چه خواهد شد؟ کمتر کسی در ۵۰ سال گذشته فکر می‌کرد که طراحی لوگو از حالت‌های پیچیده به سمت ساده و مینیمالیست تغییر یابد و شاید در آینده این روند تغییرات گسترده‌ای در خود ببیند اما روندی که در حال حاضر در حال رخ دادن است نشان از سادگی و مفهومی بودن طراحی‌های می‌دهد. 

نظر شما در مورد آینده طراحی لوگو چیست؟

منبع: usejournal

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی