طراحی لندینگ پیج چگونه منجر به افزایش فروش می‌شود؟

شما با توجه به هدفی که از محصول خود دارید باید یک طراحی جذاب برای صفحه‌ی فرود یا لندینگ پیج خود داشته باشید.

نمونه تصویر لندینگ پیج

کاربران ممکن است به صورت ناگهانی و یا با تصمیم قبلی به محصول شما رسیده و سعی در ارتباط برقرار کردن با آن را داشته باشند. حال نوبت شماست که بتوانید آن‌ها را به کاربران ماندگار و وفادار خود تبدیل کنید و یا به آ‌‌‌ن‌ها به عنوان کاربری گذرا نگاه کرده و اجازه دهید بدون انجام کاری، محصول شما را ترک کنند.

اگر شما جزو دسته اول هستید، این اتفاق به شما این فرصت را می‌دهد تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، داده‌های آن‌ها را جمع‌آوری کنید و یا با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز آن‌ها را بیش از پیش به سمت خود جذب کنید.

به طور کلی لندینگ پیج (Landing Page) از چه چیزهایی تشکیل شده‌است؟

در این مقاله ابتدا تفاوت میان صفحه اصلی وب‌سایت (Home Page) و لندینگ پیج (Landing Page) را بررسی خواهیم کرد و سپس در مورد طراحی صفحات فرود صحبت خواهیم کرد و بهترین شیوه‌ها، نحوه عملکرد و عناصر مهم و مورد نیاز آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت میان صفحه اصلی (Home Page) و لندینگ پیج (Landing Page)

لندینگ پیج صفحه اصلی وب سایت هماتور

صفحه اصلی یک وب‌سایت، اطلاعات و منابع زیادی را برای مشتریان (کاربران) بالقوه فراهم می‌کند. از نوار ناوبری (Navigation Bar) گرفته تا منو و لینک‌های متعدد، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا به راحتی به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

این امر پیش‌بینی هدف آن‌ها را دشوارتر می‌کند، برخی ممکن است به مطالعه بیشتر در مورد کسب و کار شما علاقه داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مستقیما به سراغ ویژگی‌ها و لیست قیمت‌ها بروند. بنابراین طراحی این‌گونه صفحات معمولا شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نوار ناوبری (Navigation Bar) و منو
  • تعداد زیادی اطلاعات و مطالب مرتبط با محصول
  • تعداد زیادی لینک و منابع
  • احتمال وجود CTA

چه دستورالعملی منجر به طراحی یک لندینگ پیج (Landing Page) خوب می‌شود؟

به طور کلی چگونه می‌توان لندینگ پیج (Landing Page) را طراحی کرد؟

 از دیدگاه طراحی تجربه کاربری (UX Design) مراحل زیر در طراحی لندینگ پیج (Landing Page) طی می‌شود:

  • کاربر را تنها به سمت یک هدف از پیش تعیین شده، راهنمایی کنید. (خیابان یک طرفه‌ای را در نظر بگیرید و فقط جلو بروید.)
  • یک ارزش پیشنهادی جامع تنظیم کنید که در هدف مخاطبان تأثیر بسزایی داشته باشد.
  • افرادی که در جامعه هدف شما قرار می‌گیرند را انتخاب کنید و اطمینان داشته باشید که آن‌ها محصول شما را قبل از مشاهده صفحه فرودی که طراحی کردید، می‌شناسند.
  • بازدیدکنندگان را در کوهی از نوشته‌ها غرق نکنید. تنها اطلاعاتی که به آن‌ها کمک می‌کند تا به نفع شما تصمیم بگیرند را ارائه دهید.

برای دستیابی به بهترین طراحی برای صفحه‌ی فرود خود، سعی کنید عناصری که پیش‌تر نام برده شد را به درستی به کار ببرید.

حال بیایید کمی عمیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم و با ۹ عنصری که در ساخت کامل‌ترین لندینگ پیج (Landing Page) به ما کمک می‌کنند، آشنا شویم:

  • ارائه یک پیشنهاد با ارزش به صورت مختصر و واضح
  • پرهیز از گمراه کردن کاربران 
  • استفاده از تصاویر جذاب و سرگرم کننده (عکس، فیلم، تصویرسازی)
  • تعریف درست CTA 
  • قرارگیری محتوا اصلی پیش از اسکرول خوردن صفحه فرود
  • قراردادن فرم دریافت اطلاعات در صورت لزوم
  • تعریف درست مخاطبان (پرسونا) و اهداف آن
  • استفاده از عناصری که باعث اعتماد می‌شوند
  • انجام تست و آزمایش

۱) ارائه یک پیشنهاد با ارزش به صورت مختصر و واضح

نمونه لندینگ پیج صفحه spotify
نمونه لندینگ پیج صفحه spotify

این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که پیش از آغاز کمپین‌های تبلیغاتی متن‌های استفاده شده در تبلیغات همواره باید در جهت ارزش پیشنهادی محصول باشد.

شما باید دلیل علاقه‌مندی مخاطبان را، پیش رسیدن به لندینگ پیج خود بدانید تا بتوانید در همان راستا آن‌ها را به هدفی که در نظر دارند برسانید.

به آن‌ها احساس راحتی و اطمینان بدهید به گونه‌ای که مطمئن باشند در مکان درست و مناسبی قرار دارند.

ارزش پیشنهادی شما و متن به کار رفته در آن عوامل مهمی هستند که بر نرخ تبدیل (Conversion Rate) تأثیر می‌گذارد.

فراموش نکنید که بیشتر از هشت ثانیه برای همراه شدن با کاربران و متقاعد کردن آن‌ها با یک پیشنهاد باارزش که بر دردها و نیازهای آن‌ها متمرکز است، زمان ندارید.

بنابراین بهترین روش، برقرار کردن ارتباط مستقیم با مخاطبان است.

آن‌ها باید این احساس را داشته باشند که راه‌حل شما، مشکل آن‌ها را رفع می‌کند، تا به شما اعتماد کرده و از محصول‌تان استفاده کنند.

۲) پرهیز از گمراه کردن کاربران

نمونه لندینگ پیج duoling
نمونه لندینگ پیج duoling

یک لندینگ پیج (Landing Page) باید واضح و برای همه قابل فهم باشد. بنابراین یک هدف واحد، مانند تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران محصول برای آن تعریف کنید و طبق هدفی که در نظر گرفته‌اید آن‌ را طراحی کنید.

برخلاف صفحه اصلی (Home Page)، این صفحه به هیچ نوع لینک و تا حد امکان نوار ناوبری (Navigation Bar) نیاز ندارد. ساده و مختصر نگه‌داشتن این صفحه به شما این امکان را می‌دهد تا از حواس‌پرتی و گمراهی کاربران جلوگیری کرده و آنچه را که مردم انتظار دارند، به آن‌ها ارائه کنید.

۳) استفاده از تصاویر جذاب و سرگرم کننده(عکس، فیلم، تصویرسازی)

حالا که به یک ارزش پیشنهادی ممتاز و عالی رسیده‌اید، با کمک یک عکس و یا تصویرسازی جذاب، به لندینگ‌پیج خود زندگی ببخشید. شما باید با تصویرسازی درست و مناسب، توجه بازدیدکنندگان را به محصول خود جلب کنید. به گونه‌ای که هدف شما را در یک نگاه، توضیح دهد. لندینگ پیج (Landing Page) شما باید از بهترین و جدیدترین روش‌ها پیروی کند.

همچنین پیش از استفاده از عکس‌های تصادفی و آماده در سایت‌های مختلف، در نظر داشته باشید برخی عکس‌ها در نگاه اول حرفه‌ای و زیبا هستند، اما برای بازدید کنندگان از قبل آشنا هستند و ممکن است آن‌ها را در سایت‌های مختلف دیده‌ باشند.

خود را واقعی و قابل اعتماد نشان دهید تا نرخ تبدیل (Conversion Rate) خود را افزایش دهید. عکس‌هایی با کیفیت بالا تهیه کنید تا باعث افزایش کیفیت محصول یا خدمات خود شوید.

۴) تعریف درست CTA

نمونه لندینگ پیج Uber
نمونه لندینگ صفحه اصلی Uber

بعد از اینکه بازدیدکنندگان خود را با تمام عناصر به کار برده جذب کردید، آن‌ها را راهنمایی کنید که چه کاری باید انجام دهند و یا اصلا برای چه کاری به اینجا آمده‌اند. با استفاده از دکمه‌‌‌ Call to Action (به اختصار CTA) واضح و روشن به آن‌ها برای رسیدن به هدفشان کمک کنید.

تفاوت‌های تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)

CTA شما همچنین می‌تواند مردم را به تکمیل فرم یا خرید کالایی ترغیب کند. اگر از یک دکمه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به اندازه کافی برجسته کرده‌اید و بازدیدکنندگان خود را آگاه‌سازید که پس کلیک بر روی آن چه اتفاقی خواهد افتاد. به عنوان مثال: «همین امروز شروع کنید!»

به کاربردن یک پیشنهاد خاص در ارتباط با CTA، به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند زیرا مردم احساس می‌کنند که در قبال کاری که انجام می‌دهند چیزی را دریافت می‌کنند در نتیجه ترغیب می‌شوند تا هرچه سریع‌تر از محصول استفاده کنند. به طور مثال «به صورت رایگان شروع کنید» یا «هم‌اکنون ۱۰٪ تخفیف بگیرید!»

۵) قرارگیری محتوا اصلی پیش از اسکرول خوردن صفحه فرود

نمونه لندینگ پیج صفحه اصلی mint
نمونه لندینگ پیج صفحه اصلی Mint

در زمان‌های قبل، دورانی که ابزارهای دیجیتالی هنوز پا به عرصه حضور نگذاشته بودند، مردم متوجه شدند برای فروش هرچه بیشتر روزنامه‌ها، باید عناوین و تصاویر چشم‌نواز را در نیمه اول روزنامه‌های تاشو قرار دهند.

می‌توان نتیجه گرفت که امروزه این موضوع در صفحه نمایش ابزارهایی مثل موبایل و لپ‌تاپ هم صادق است. بنابراین محتوایی که قبل از اسکرول خوردن لندینگ پیج، نمایش داده ‌می‌شود نقش مهمی در جلب توجه کاربر دارد.

بهتر است از مطالب مفید و جذاب برای این بخش استفاده کنید تا کاربران را به خود علاقه‌مند سازید و بتوانید آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

۶) استفاده از فرم‌های مختصر و مفید

صفحه اصلی Airtable

وجود یا عدم وجود فرم، بستگی به اهداف لندینگ پیج (Landing Page) شما دارد. اگرچه فرم‌های کوتاه و بلند عملکرد یکسانی دارند، اما در طراحی فرم‌ها باید به دو نکته توجه کنیم.

اول آنکه راحتی کاربران به هنگام پر کردن فرم در نظر بگیریم و دوم توجه داشته‌ باشیم، اطلاعاتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم برای ما مفید و کاربردی باشد. همچنین اگر فرم در صفحه شما نقش کلیدی ندارد، آن‌ را در بالای صفحه قرار ندهید. به بازدیدکنندگان خود اجازه دهید قبل از رسیدن به هدف اصلی خود، اطلاعات بیشتری را کشف کنند و یاد بگیرند.

۷) تعریف درست مخاطبان(پرسونا) و اهداف

جامعه هدف خود را بشناسید و آن‌ها را از کاری که قرار است انجام دهید باخبر سازید. با نیازهای آن‌ها آشنا شوید و راه حل‌هایی برای رفع مشکل آن‌ها ارائه دهید. این کار را با زبانی که برایشان قابل درک است انجام دهید. استفاده از لحنی مطابق با شخصیت مخاطبان هدف شما در لندینگ پیج (Landing Page)، باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

۸) استفاده از عناصری که باعث اعتماد می‌شوند

اعتماد به لوگو‌
نشانه‌های اعتماد (لوگو سایت‌های دیگر)

پس از آن که بازدیدکنندگان وارد لندینگ پیج شما شدند سعی کنید اعتماد آن‌ها را با افزودن عناصری مانند نظر کاربران افزایش دهید. نظر مثبت کاربران در مورد محصول شما، باعث علاقه‌مند شدن مخاطبان دیگر به آن می‌شود.

اگر با برندهای معروف کار کرده‌اید، لوگوهای آن‌ها را اضافه کنید. از هر چیزی که کیفیت محصول یا خدمات شما را اثبات می‌کند، استفاده کنید و بازدیدکنندگان را برای استفاده از این محصول ترغیب کنید.

۹) انجام تست و آزمایش

انتظار نداشته باشید که در شروع کار نتایج درست و دلخواه خود را دریافت کنید. قبل از نهایی‌کردن طراحی لندینگ پیج (Landing Page) باید آن‌را از زوایای مختلف مورد آزمایش قرار دهید.

حال روی چه عناصری باید تست انجام شود؟

  • ارزش پیشنهادی
  • محتوای پیش از اسکرول­ (کدام المان‌ها داستان شما را بهتر بیان می‌کند.)
  • ارتفاع صفحه (باید بررسی کنیم که کاربران در چه شرایطی با کمترین اسکرول صفحه متقاعد می‌شوند.)

حداقل چهار ارزش پیشنهادی در نظر بگیرید و از آن‌ها به طور جداگانه در همان طرح استفاده کنید. سپس CTA اضافه کنید، تفاوتی ندارد فرم باشد یا دکمه ثبت‌نام. قبل از رسیدن به لندینگ پیج (Landing Page)، بدانید که چه نوع اطلاعاتی کاربران را علاقه‌مند به محصول شما کرده‌ است.

حداقل سه طرح اولیه برای بخش پیش از اسکرول لندینگ پیج (Landing Page) خود، برای ارائه بهترین ارزش پیشنهادی ایجاد کنید. انواع مختلف تصاویر، CTAها، دکمه‌ها و… را امتحان کنید تا دریابید که کدام یک بهترین عملکرد را برای شما دارد.

هنگامی که طرح نهاییِ عناصر پیش از اسکرول صفحه و ارزش پیشنهادی را آماده کردید، تمرکز خود را روی بخش‌های دیگر بگذارید. حداقل سه نسخه را امتحان کنید: ابتدا بخش پیش از اسکرول، سپس یک صفحه طولانی‌تر که حاوی اطلاعات مفصل‌تری درباره محصول می‌باشد، و در نهایت تلفیقی از هر دو حالت.

از ابزارهایی برای تست طراحی‌های خود استفاده کنید تا دریابید کدام نسخه بهترین نتیجه را به دست‌آورده‌است.

همچنین هیت‌مپ‌ها (Heatmap) به شما این امکان را می‌دهد تا بررسی کنید کدام بخش از عناصر صفحه لندینگ پیج (Landing Page) توجه بیشتری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌است.

حرف آخر

زمان لازم را برای طراحی لندینگ پیج (Landing Page) خود بگذارید. طراحی یک لندینگ پیج جامع، منجر به بهینه شدن کسب و کار شما خواهد شد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، شما نیاز به کار تیمی هماهنگ میان یک مدیر بازاریابی، یک طراح و تصمیم گیرنده دارید.

اگر تیمی ندارید که بتوانید با همکاری یکدیگر پروژه‌ای را پیش ببرید، می‌توانید یک لندینگ پیج (Landing Page) را بصورت آنلاین طراحی کنید. بسیاری از سایتها مانند Unbounce یا WIX  و نمونه فارسی آن وب سایت لندیک، الگوهای ریسپانسیو (Responsive) و قابل شخصی‌سازی (Customizable) ارائه می‌دهند.

لندینگ پیج خود را به گونه‌ای ریسپانسیو طراحی کنید تا محتوای پیش از اسکرول آن همواره در همه سایزها (موبایل، لپ‌تاپ و …) ثابت و قابل مشاهده باشد.

هرچه بیشتر و بیشتر افراد از تلفن‌همراه خود برای جستجو استفاده کنند، به این معناست که بلافاصله به دنبال رسیدن به خواسته‌های خود هستند. بسته به مخاطب مورد نظرتان، شما می‌توانید طراحی لندینگ پیج (Landing Page) خود را از طراحی صفحه موبایل شروع کنید.

صفحه خود را با بهترین و جدیدترین روش‌ها زنده و فعال نگه‌دارید.

به یاد داشته باشید با کمک A/B Testing محتوای مورد نیاز کاربرانتان را پیدا خواهید کرد.

استودیو طراحی نارون همواره در جهت طراحی بهترین لندینگ پیج‌ها در راستای اهداف شما و جامعه هدفتان تلاش می‌کند. ما بر این باوریم طراحی لندینگ پیج جامع، باعث افزایش نرخ تبدیل کسب و کارها می‌شود. 

با ما همراه شوید…  

منبع: uxstudioteam

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

1 دیدگاه روشن طراحی لندینگ پیج چگونه منجر به افزایش فروش می‌شود؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی