راهنمای نهایی برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای و موفق

افزایش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی و در کنار آن خرید اینترنتی در سراسر دنیا، بسیاری از کسب و کار‌های سنتی را به فکر حضور در دنیای دیجیتال و طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای انداخته است، اما آیا تمام فروشگاه‌های اینترنتی در سطح وب توانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری به دست بیاورند؟

راهنمای نهایی برای طراحی فروشگاه اینترنتی

در این مقاله قصد داریم راهنمای جامع و کاملی را برای طراحی و اجرای یک فروشگاه اینترنتی موفق بررسی کنیم. 

کیفیت محصول، برندسازی، هزینه حمل و نقل، گارانتی بازگشت وجه، اعتماد مشتری و خدمات سرویس‌دهی به مشتریان عواملی هستند که در موفقیت یک فروشگاه اینترنتی موثر اند، اما با توجه به تمام این مواردی که ذکر گردید داشتن تجربه‌ی کاربری لذت بخش و راحت می‌تواند تکمیل کننده‌ی این فرایند باشد. 

طراحی UI و UX خوب علاوه بر ایجاد یک تجربه‌ی لذت بخش و موفق باعث می‌شود تا کاربر و یا مشتری بارها و بارها به فروشگاه اینترنتی شما بازگردد و عاملی شود برای خریدهای مجدد این فرد.

در ادامه نکاتی از طراحی تجربه‌ی کاربری (UX) بر روی فروشگاه اینترنتی ذکر خواهیم کرد.

 

طراحی فروشگاه اینترنتی برای اعتماد و امنیت

اولین و شاید مهم‌ترین مورد در طراحی وب سایت این است که کاربر به فروشگاه اینترنتی یا وب سایت شما احساس اعتماد و اطمینان داشته باشد. بیشتر خریداران نگران حفظ حریم خصوصی خود هستند و اینکه می‌خواهند بدانند آیا وب سایت مورد نظر می‌تواند معامله‌ای امن و مطمئن را برایشان انجام دهد و اطلاعات شخصی آن‌ها حفظ می‌گردد یا خیر؟ 

اگر احساس کنند که نمی‌توانند به این سایت اطمینان کنند مطمئنا سایت‌های رقیب و مشابه جایگزین اینگونه سایت‌ها خواهند شد.

در اینجا چند روش را بیان می‌کنیم که حس اعتماد را به مشتریان شما بیشتر القا خواهد کرد.

  • یک نمای کلی از کسب و کار خود درج کنید.
  • اطلاعات کلی را در وب سایت خود ارائه دهید. 
  • تصاویری از افرادی که در کسب و کار شما فعالیت می‌کنند قرار دهید.
  • اطلاعات تماس کامل و دقیق ارائه دهید. 
  • لینک‌ شبکه‌های اجتماعی خود را داخل فروشگاه اینترنتی در دسترس عموم قرار دهید. 
  • صفحه سوالات متداول ایجاد کنید.
  • سیاست و خط مشی فروشگاه را منتشر کنید.
  • سیاست حمل و نقل و بازگشت گارانتی وجه را به طور کامل و واضح بیان کنید.
  • روند و شرایط بازگشت محصولات را کامل بیان کنید.
  • مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی را دریافت کنید و در معرض مخاطبان قرار دهید (پیشنهاد می‌کنیم مقاله: برای فروشگاه اینترنتی به چه مجوز‌هایی نیاز داریم؟ به همراه لیست مجوز‌های مهمرا مطالعه فرمایید.)

محصولات را بررسی کنید:

با بررسی و حتی جعبه گشایی ویدیویی محصولات علاوه بر ایجاد حس اعتماد در مخاطب به کابران هم کمک بزرگی برای انتخاب آن محصول خواهید کرد. 

مخاطب با مطالعه و بررسی مطالب مندرج در وب سایت نگرانی‌ها و ابهاماتش در رابطه با آن محصول برطرف می‌گردد و با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید خواهد کرد. 

در کنار بررسی، مشخصات محصول و نظرات سایر کاربران هم می‌تواند کمک فراوانی به انتخاب مشتری کند. 

از SSL بر روی سایت خود استفاده کنید:

مشتریان در هنگام خرید می‌خواهند اطلاعات آن‌ها کاملا امن نگهداری شود. با فعال‌سازی SSL بر روی سایت خود می‌توانید اطلاعات کاربران را بین سایت و سرور به صورت امن و رمزنگاری شده ارسال کنید.

فعال سازی ssl برای وب سایت

داشتن مجوز و نماد اعتماد:

وجود یک یا چند مجوز مهم مشروعیت و امنیت یک وب سایت را تایید می‌کند به عنوان مثال داشتن نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا مجوز اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی باعث ایجاد احساس اطمینان بیشتر در مخاطب و در نتیجه فروش بیشتر را در پی خواهد داشت. 

به جزئیات توجه کنید: نداشتن غلط املایی، لینک‌های شکسته، تصاویر نامفهوم و بی‌کیفیت و صفحات ۴۰۴ زیاد می‌تواند فروشگاه الکترونیکی شما را به یک فروشگاه کاملا حرفه‌ای و معتبر تبدیل کند. 

ملاحظاتی که در طراحی رابط کاربری (UI) یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست رعایت کرد. 

نگاه اولیه مخاطب به طرح کلی وب سایت می‌تواند تعیین‌کننده ماندن یا نماندن او باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران فقط در ۵۰ میلی ثانیه اول ورود به سایت جدید تصمیم می‌گیرند که آیا این وب سایت را دوست دارند یا خیر. 

طراحی رابط کاربری برای فروشگاه اینترنتی

در اینجا نکات اصلی و اساسی را در مورد طراحی رابط کاربری ذکر خواهیم کرد: 

هویت برند را دنبال کنید:

نام تجاری یا برند می‌بایست در سراسر وب سایت یا فروشگاه اینترنتی مشهود باشد، از رنگ گرفته تا استایل و نوع خدمات می‌تواند هویت و برند شما را تعیین کند. البته توجه کنید که رنگ و استایل وب سایت شما هم در موبایل و هم در دسکتاپ برای کابر قابل درک و مفهوم باشد.

یک نوع سلسله مراتب بصری را در طراحی انتخاب کنید:

اصولا محتوای مهم در قسمت‌های بالایی صفحه قرار می‌گیرد. گاهی مواقع کم کردن فاصله‌ی فضای سفید بین محصولات و اِلمان‌ها بسیار بهتر از محتوای کم و یا حتی فشرده است.

بیش از حد طراحی نکنید!

در طراحی فروشگاه اینترنتی می‌بایست در انتخاب فرمت فونت، اندازه، وزن و رنگ دقت کافی را داشته باشید، زمانی که متن‌ها بسیار گرافیکی طراحی شده باشند ممکن است با تبلیغ اشتباه گرفته شود. سعی کنید متن‌ها را به گونه‌ای به کار ببرید که با پس زمینه‌هایی با کنتراست بالا به خوبی دیده و نمایش داده شوند.

از آیکن‌های مرتبط استفاده کنید:

از نمادها یا آیکون‌هایی استفاده کنید که به راحتی قابل شناسایی و قابل فهم باشند، نمادهای ناآشنا و غیر مرتبط می‌تواند کاربران و خریداران را سردرگم کند.

از پاپ آپ استفاده نکنید:

صفحات پاپ آپ را می‌توان عامل حواس پرتی دانست، حتی اگر این صفحات شامل اطلاعات مهم و ارزشمندی باشد کاربر زمانی که یک صفحه به صورت پاپ آپ برایش باز می‌شود به صورت خودکار آن صفحه را خواهد بست. 

ایجاد یک تجربه‌ی خرید راحت و آسان 

ایجاد یک تجربه‌ی لذت بخش و آسان می‌تواند یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری باشد. زمانی که مشتری وارد سایت می‌شود و به دنبال محصول یا محصولات خاصی می‌گردد می‌بایست بدون سردرگمی و با کمترین زمان ممکن به هدفش برسد و وب سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که مشتری در میانه‌ی راه از خریدش پشیمان نشود. 

در ادامه به برخی نکات اصلی در مورد ایجاد یک تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش در طراحی فروشگاه اینترنتی خواهیم پرداخت.

دسته‌بندی محصولات را به خوبی تعریف کنید

ایجاد دسته‌بندی‌های معقول و در کنار آن زیر شاخه‌های کاربردی می‌تواند کاربران را راحت‌تر و سریع‌تر به محصول مورد نظرشان برسانند. پس سعی کنید دسته بندی‌های خود را به صورت کاربردی و در جهت راحتی دسترسی کاربران تعیین و اضافه کنید و از ایجاد دسته‌بندی‌های بسیار زیاد و سردرگم کننده خودداری کنید. 

جستجوی محصول(سرچ باکس)

بیاید با یک مثال این بحث را آغاز کنیم، اگر خریداری به فروشگاه اینترنتی شما بیاید و قصد خرید یک محصول را داشته باشد، اگر نتواند آن محصول را در سایت شما پیدا کند (با اینکه آن محصول در سایت شما وجود دارد) پس به طور قطع نمی‌تواند آن محصول را خریداری کند، با ایجاد یک نوار جستجوی هوشمند در تمامی صفحات وب سایت شما می‌توانید تجربه‌ی کاربری را تا حد زیادی بهبود ببخشید. 

  • استفاده از نوار جستجو در همه جا: نوار جستجو را در همه‌ی صفحات و مکان‌های قابل دسترس قرار دهید. نوار جستجو می‌بایست قابل روئیت، قابل تشخیص و به راحتی در دسترس باشد. مکان استاندارد نوار جستجو معمولا در بالای صفحه سمت راست، بالای صفحه وسط و یا در منوی اصلی قرار دارد. 
  • از انواع سوالات پشتیبانی کند: نوار جستجو می‌بایست انواع سوالاتی مانند دسته‌بندی‌ها، ویژگی‌های محصول و همچنین اطلاعات مربوط به خدمات مشتری را پشتیبانی کند. شاید ایده‌ی خوبی باشد که یک نمونه جستجوی رایج را به خریدران در نوار جستجو پیشنهاد دهید.
  • قابلیت جستجوی تکمیل خودکار: قابلیت تکمیل جستجو  این امکان را به مشتری خواهد داد تا سریع‌تر به محصول مورد نظر خود برسد و در صورت نبود آن محصول با نمایش محصولات مرتبط، امکان فروش محصولات مرتبط بالاتر رود. نمونه‌ی موفق جستجوی هوشمند را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا مشاهده کنید. 
نوار جستجوی هوشمند برای فروشگاه اینترنتی حرفه ای
نمونه جستجوی پیشرفته فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

مرتب سازی و فیلتر نتایج:

این امکان را به خریدارن بدهید تا بتوانند بر اساس معیارهای مختلف (پربازدید‌ترین محصولات، بهترین فروشندگان، بالاترین و پایین‌ترین قیمت، جدیدترین کالا‌ها و… ) نتایج جستجوی خود را مرتب کنند و مواردی که در دسته‌های خاصی قرار ندارند را می‌توانید حذف کنید این معیار‌ها با توجه به نوع و کارکرد فروشگاه می‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال ممکن است در یک فروشگاه لباس معیارها بر اساس سایز، برند و رنگ طبقه‌بندی شده باشند، پس توجه کنید که نیاز و خواسته‌ی مشتری از فروشگاه شما چیست؟

فیلتر محصولات

هرچه انتخاب بیشتری در معرض دید مشتری نمایش داده شود خرید و انتخاب برای او سخت‌تر خواهد شد. فیلترها می‌بایست عاملی باشند که خریداران بتوانند به کمک آن محصول مناسب و مورد نظر خود را پیدا کنند. این کار به خریداران کمک خواهد کرد تا سریع‌تر به محصول مورد نظرشان برسند.

نمایش سریع محصول

نمایش سریع محصول (Quick View) صفحه‌ای مانند پاپ آپ را برای کاربر به نمایش در می‌آورد که در آن اطلاعات کلی در مورد محصول درج شده است، خریداران با مشاهده سریع محصول می‌توانند با سرعت بیشتر و زمان کمتر محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.

سعی کنید در این گونه صفحات کلیات محصول را به نمایش بگذارید همچنین دکمه‌ی اضافه به سبد خرید و ذخیره در لیست دلخواه را هم در این نوع صفحات بگنجانید.

نمایش سریع محصولات

پیشنهاد ویژه یا شگفت انگیز

خریداران همیشه به دنبال پیشنهادهای ویژه، تخفیف یا بهترین خرید هستند. پیشنهادهای ویژه را به گونه‌ای نمایش دهید تا تمامی کاربران بتوانند از آن مطلع شوند، حتی اگر پیشنهادات ویژه شما تخفیف آنچنانی نداشته باشد این کار خود باعث ایجاد یک جریان روانی در مخاطب می‌شود که با خرید این محصول او توانسته در هزینه صرفه جویی کند.

پیشنهاد شگفت انگیز برای فروشگاه اینترنتی

طراحی صفحه محصول با توجه به نیاز خریدار

زمانی که خریدار محصول مورد نظرش را با موفقیت پیدا کرد، اجازه دهید که در مورد آن محصول اطلاعات کافی را به دست آورد. با درج تصاویر متعدد، مشخصات، نقد و بررسی و… صفحه‌ای را ایجاد کنید که خریدار تا حدی بتواند تجربه‌ای مشابه تجربه خرید حضوری را احساس کند. بیاید کمی عمیق‌تر به این موضوع بنگیرم:

تفاوت‌های تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)

ارائه تصاویر عالی از محصول

در یک فروشگاه اینترنتی کاربر نمی‌تواند محصول را لمس یا امتحان کند و همه چیز بستگی به چیزی دارد که آن‌ها آنلاین مشاهده می‌کنند. به همین دلیل تهیه تصاویر محصول که به وضوح تمام قسمت‌های آن را نشان می‌دهد یک امر ضروری و مهم است.

در ادامه چک لیستی از چگونگی استفاده از تصاویر محصولات را ذکر خواهیم کرد: 

  • از پس زمینه سفید استفاده کنید: پس زمینه تصاویر محصولات نباید به گونه‌ای باشد که باعث حواس پرتی خریدار از خود محصول گردد. وجود پس زمینه‌ی سفید می‌تواند این کار را محقق کند و علاوه بر این بر روی بسیاری از استایل‌ها و سبک‌ها این رنگ به خوبی جواب می‌دهد. 
  • از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید: تصاویر خوب باعث فروش محصولات می‌شوند. استفاده از تصاویر با کیفیت علاقه خریدار را افزایش می‌دهد و در کنار آن به او کمک می‌کند که چه محصولی را می‌خواهد بخرد. وجود تصاویر با کیفیت و بزرگ این امکان را به خریدار می دهد تا با زوم کردن تصاویر جزئیات آن را بررسی و مشاهده کند. 
استفاده از تصاویر با کیفیت نمونه تصویر وب سایت گراد
از تصاویر با کیفیت در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید
  • از تصاویر متنوع استفاده کنید: 

به منظور ارائه حس کامل‌تر به خریدار بهتر است از تصاویر با زوایای مختلف محصولات خود استفاده کنید. استفاده از نمای ۳۶۰ درجه می‌تواند یک راه حل خوب و موثر برای درک بهتر از محصول باشد. به نظر می‌رسد نسل بعدی فروشگاه‌ها به فناوری VR مجهز باشند که تجربه‌ی واقعی‌تر از محصول را به صورت مجازی در اختیار کابران قرار خواهند داد. 

  • از ویدیو استفاده کنید

ویدیوها توانایی ارائه اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاه به مشتریان می‌دهند. با بررسی و استفاده از محصول در ویدیو می‌توانید تا حد زیادی نمای واقعی و کارکرد محصول را به مشتریان ارائه دهید. 

اطلاعات لازم و مناسب هر محصول را در اختیار کاربر قرار دهید

به خریداران اطلاعات دقیق و صحیح محصول را دهید تا به صورت آگاهانه کاربر بتواند تصمیم بگیرد. هزینه کلی، گارانتی، رنگ، تنظیمات، در دسترس بودن، جدول سایز بندی و… می‌تواند در خرید آگاهانه یک محصول به مشتری کمک کند. هر چه تعداد سوالات باقی مانده‌ی کاربران در مورد محصول کمتر شود احتمال خرید بسیار بیشتر خواهد بود. 

دادن اطلاعات لازم هر محصول در فروشگاه اینترنتی حرفه ای

از طراحی متقاعد کننده استفاده کنید

با توجه به اصل کمیابی، انسان‌ها ارزش بالاتری را نسبت به چیزی که کمیاب است می‌دهند و در مقابل ارزش کمتری را برای آنهایی که فراوان هستند می‌دهند. ایجاد یک حس فوریت یا تعداد محدود می‌تواند انگیزش بالایی را به مشتری القا دهد. به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید دیجی‌کالا چند وقتی است که نمایش تعداد کالای باقی مانده را به لیست محصولات خود اضافه کرده است با اضافه کردن این ویژگی مشتری ناخودآگاه جذب این محصول خواهد شد و در صورتی که در خرید تردید داشته باشد با دیدن تعداد محصول باقی مانده ترغیب می‌شود تا خریدش را قبل از اتمام محصول انجام دهد. 

استفاده از طراحی متقاعد کننده

نمایش محصولات مرتبط و توصیه شده در فروشگاه اینترنتی

وجود محصولات مرتبط و یا محصولاتی که سایرین خرید کردند می‌تواند به خریدار محصول فعلی کمک کند تا علاوه برخرید محصول فعلی، محصول مرتبط را هم در صورت نیازش خرید کند. این محصولات می‌تواند در ادامه محصول فعلی یا در سبد خرید نمایش داده شوند و با این کار فروش محصولات مرتبط می‌تواند افزایش بسیار قابل توجهی را داشته باشد.

به عنوان مثال زمانی که شما در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا یک گوشی تلفن همراه را جستجو می‌کنید در پایین بررسی با تبی همانند تب زیر مواجه می‌شوید که خریداران این نوع تلفن همراه این محصولات را که اکثر لوازم جانبی هستند خرید کرده‌اند. 

طراحی سبد خرید برای فروشگاه اینترنتی

سبد خرید در فروشگاه اینترنتی یک امر ضروری و مهم است زیرا مشتریان پس از افزودن محصولات به سبد خرید می‌خواهند محصولات منتخب خود را بررسی کنند، تصمیم نهایی را بگیرند و پرداخت را انجام دهند.

اما هدف اصلی سبد خرید از نگاه صاحب کسب و کار چیست؟ 

انتقال خریدار به صفحه پرداخت بدون حواس پرتی را می‌توان مهم‌ترین دغدغه هر کسب و کاری دانست، اینکه مشتری در میانه‌ی راه پشیمان نشود یا در این صفحه با دیدن محصولات دیگر از خرید فعلی منصرف نشود کارهایی است که در فرایند طراحی سبد خرید می‌بایست مد نظر داشته باشیم.

در زیر نکاتی را برای خرید بیشتر و همچنین عدم انصراف از خرید نهایی را ذکر خواهیم کرد:

استفاده از دکمه‌ی اقدام به عمل (CTA) در طراحی سبد خرید:

اولین چیزی که می‌بایست در سبد خرید مشاهده شود دکمه‌ی پرداخت یا ادامه فرایند خرید است. برای اینکه دکمه‌ی پرداخت قابل مشاهده و رویت باشد می‌بایست از رنگ‌های روشن، نسبتا بزرگ و متن خوانا و آسان استفاده شود. 

بازخورد کافی را ارائه دهید:

زمانی که کاربر محصولی را به سبد خرید اضافه می‌کند سیستم می‌بایست به وضوح و روشنی به خریدار اطلاع دهد که محصول شما با موفقیت وارد سبد خرید شده است. 

شاید استفاده از انیمیشن‌ بتواند ایده‌ی خوبی برای آگاهی کاربر باشد زیرا حرکت چشمان انسان را در لحظه به خود جلب می‌کند. 

نمایش محصولات مرتبط یا خریداری شده در پایین هر محصول فروشگاه

از ویجت کوچک سبد خرید استفاده کنید

این مورد را بگذارید با یک مثال پیش برویم زمانی که شما محصولی را به سبد خرید اضافه می‌کنید در اکثر فروشگاه‌ها یک آیکون در قسمت بالای وب سایت وجود دارد که وضعیت سبد خرید و همچنین تعداد محصولاتی که شما به سبد خرید خود اضافه کرده‌اید را نشان می‌دهد.

این آیکون یا ویجت باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند محصولاتی که اضافه به سبد خرید کرده است را مشاهده، حذف یا تعداد آنها را تغییر دهد، بدون اینکه صفحه‌ای که در حال حاضر در آن است تغییر پیدا کند.

وجیت سبد خرید محصولات

نمایش جزئیات محصولات در سبد خرید

نمایش جزئیاتی از قبیل تصویر، رنگ، اندازه و قیمت می‌تواند به خریداران کمک کند تا هر محصول را به خوبی به خاطر داشته باشند و با سایر محصولات مقایسه کنند. ایجاد لینک بر روی محصولات سبد خرید باعث می‌شود که خریدار در صورت لزوم بتواند به راحتی با کلیک بر روی محصول جزئیات بیشتر آن را بررسی کند.

سبد خرید به راحتی قابل ویرایش باشد

امکان حذف، ذخیره برای بعد، تغییر رنگ، سایز و یا مقدار می‌بایست در سبد خرید امکان پذیر قابل مشاهده و آسان باشد.

از قرار دادن ناگهانی هزینه و مالیات‌های غیر منتظره جلوگیری کنید

کاربر را از همان ابتدا از هزینه‌ی حمل و نقل، مالیات‌ و مدت زمان تحویل با خبر کنید، نگذارید که این کار در آخرین مرحله‌ از سبد خرید اتفاق بیفتد. یکی از اصلی‌ترین مواردی که کاربر سبد خرید خود را نیمه کاره رها می‌کند هزینه‌های حمل و نقل و نمایش مدت زمان تحویل به صورت غیرمنتظره هست.

طراحی قسمت پرداخت فروشگاه اینترنتی

طراحی شیک و مرسوم روز دنیا یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی به تنهایی تعیین کننده موفقیت آن نیست. موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را می‌توان فقط با تعداد خریدهای انجام شده‌ی آن اندازه گیری کرد. در ادامه چند روش برای طراحی یک صفحه‌ی پرداخت موفق و مناسب را بررسی خواهیم کرد. 

  • گزینه‌های مختلف روش پرداخت را ارائه دهید

خریداران مختلف وقتی صحبت از پرداخت می‌شود دیدگاه‌ها و ترجیحات مختلفی دارند، در صورت امکان و با توجه به نوع مشتری می‌توانید گزینه‌های مختلف پرداخت را در اختیار کاربر قرار دهید (پرداخت درب منزل و یا پرداخت آنلاین).

  • صفحه پرداخت را ساده نگه دارید

بهتر است در قسمت سبد خرید مراحل را تا حد امکان کمتر کنید . استفاده از آدرس ارسال به عنوان آدرس صورتحساب به صورت پیش فرض می‌تواند تعداد این مراحل را تا حدی کم کند. شاید ایده‌آل ترین روش استفاده از یک صفحه برای سبد خرید باشد تا کاربر فرایند کلی پرداخت خود را بتواند مشاهده کند. 

سبد خرید فروشگاه اینترنتی مدیسه ساده کامل
  • ثبت نام را اختیاری کنید
    اجبار کاربران به ساخت حساب کاربری قبل از خرید اولشان ممکن است بسیاری از آن‌ها را از سایت شما فراری دهد. بگذارید کاربر خریدش را تکمیل کند و پس از تکمیل و پرداخت گزینه‌ای برای ثبت نام در اختیار او قرار دهید. 
    در هنگام درخواست برای ثبت نام و تکمیل حساب یک کاربر مزایایی ثبت نام را هم ذکر کنید: از حفظ شدن اطلاعات آدرس و سبد خرید گرفته تا اطلاع از پیشنهاد‌های ویژه مخصوص کاربران عضو شده را می‌توانید جزو مزایای ثبت نام در فروشگاه خود ذکر کنید. 

از خطاها و ارورهای واضح و قابل فهم استفاده کنید

هیچ چیز نا امید کننده‌تر از این نیست که نتوانید خرید خود را تکمیل کنید و یا دلیل اینکه نمی‌توانید خرید کنید را بدانید. به جای نشان دادن خطاها در هنگام تکمیل خرید نشانه‌ها و اعلان‌ها را در درون محصول و در زمان واقعی نمایش دهید. پیام‌های خطا را مختصر، واضح و قابل روئیت در بالا یا کنار محصول قرار دهید تا کاربران با دیدن آن علت خطا یا مواردی از قبیل را متوجه شوند.

نمایش مسیر پرداخت

هنگام استفاده از پرداخت چند صفحه‌ای نوار پیشرفت را اضافه کنید تا کابر متوجه شود چند مرحله‌ی دیگر تا پرداخت نهایی در پیش روی دارد. این کار باعث می‌شود که ابهامات از ذهن خریدار به طور کامل از بین رود و این حس را به خریدار القا کند که مسیر درستی را در پیش روی گرفته است.

 پس از تکمیل سفارش و خرید نهایی خریدار را به صفحه‌ی وضعیت سفارش و ردیابی حمل و نقل منتقل کنید تا از فرایند و موفقیت آمیز بودن پرداختش آگاه شود.

پشتیبانی در صفحه خرید

در فرایند مرحله‌ی پرداخت بهتر است یک پشتیبانی چت زنده یا شماره تماس درج کنید تا خریدار در صورت ایجاد مشکل در فرایند خریدش یا ابهاماتی که در ذهنش به وجود می‌آید مجبور به ترک سایت نگردد.

خلاصه

شاید در نگاه اول با خودمان فکر می‌کردیم که یک فروشگاه آنلاین پیچیدگی خاصی نباید داشته باشد. اما برای جذب یک مشتری می‌بایست به خیلی از موارد جزئی و شاید کم اهمیت توجه داشته باشیم. 

اغلب خریداران آنلاین دوست دارند که  در هنگام خرید بتوانند به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی خرید خود را زودتر به سرانجام برسانند. 

وب سایت تنها طراحی و اجرا نیست بلکه ایجاد یک تجربه‌ی‌ خرید لذت بخش برای کاربران است. فروشگاه اینترنتی می‌بایست به گونه‌ای باشد که خریداران منفعل را به مشتری دائم تبدیل کند.

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی با شما در میان بگذاریم. 

اگر شما هم پیشنهاداتی برای بهتر کردن فرایند خرید یک مشتری مد نظر دارید خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما در میان گذارید.

منبع: toptal

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی