چرا وردپرس بهترین CMS سال ‌۲۰۲۰ است؟

آیا می‌دانستید که ۳۰٪ از تمام وب ‌سایت‌ها توسط سیستم مدیریت محتوای وردپرس، ایجاد شده‌اند. این مقدار نسبت به تعداد CMS‌های موجود درصد نسبتا بالایی است و اگر هنوز از وردپرس استفاده نکرده‌اید، احتمالا این موضوع برایتان کمی تعجب‌آور خواهد بود.


وردپرس بهترین CMS

همه‌ی ما وردپرس را به عنوان یک پلتفرم بلاگ‌نویسی می‌شناسیم، اما با گذشت سال‌ها این CMS توسعه پیدا کرد و کاملا فراگیر شد و این امکان را برای کاربران ایجاد نمود تا سایت‌های عملیاتی کاملی را در هر دسته موضوعی ایجاد کنند. این پلتفرم یک نرم‌افزار متن‌باز است و به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد.

علاوه بر اینکه وردپرس ساده به نظر می‌رسد، اما چندین ویژگی جذاب در آن وجود دارد که این پلتفرم را برای طراحی وب ‌سایت‌ها جذاب می‌سازد.

دوست‌دار سئو (SEO)

حجم زیاد ترافیک وب‌ سایت‌ها به واسطه افرادی است که از موتورهای جستجو همانند گوگل، یاهو و بینگ استفاده می‌کنند. رتبه‌بندی صفحات نتایج جستجو، هزاران کاربر را روزانه به وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند.

به همین دلیل است که صاحبان وب‌ سایت‌ها برای افزایش ترافیک وب سایت‌شان با یکدیگر رقابت دارند و نگران بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) هستند.

این فرایند نقش بسیار مهمی در جذب کاربران جدید دارد. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر دارای پارامترهای پیش‌بینی شده‌ای هستند که به صاحبان وب سایت کمک می‌کند تا به رتبه‌بندی سایت‌ها بپردازند و پلتفرم وردپرس بطور موثرتری به مدیریت این پارامترها پرداخته‌است.

وردپرس از همان ابتدا قابلیت بهینه‌سازی موتورهای جستجو به‌ویژه بهینه‌سازی صفحات را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلتفرم از بسیاری از مولفه‌های اصلی وب ‌سایت‌ها همچون عوامل زیر پشتیبانی می‌کند:

نشانه‌گذاری دقیق صفحات اچ تی ام ال(HTML): نشانه‌گذاری اچ تی ام ال به موتورهای جستجو کمک می‌کند که الگوی وب ‌سایت و قالب‌های محتوا را ساده‌تر درک کنند و در حال حاضر کدهای HTML برخی از جدیدترین پوسته‌های وردپرس به صورت بهیه و سازگار با موتورهای جستجو نوشته شده است که کار را شناسایی ربات‌های موتور جستجوی گوگل راحت‌تر و بهینه‌تر کرده است.


بازدهی ایجاد محتوا: محتوا گزینه مناسبی برای معرفی وب‌ سایت‌ به موتورهای جستجو است. با توجه به سابقه پلتفرم وردپرس در زمینه بلاگ‌نویسی، این پلتفرم برای ایجاد محتوا در زمینه بلاگ‌نویسی، رسانه، اخبار و موارد دیگر کاربرپسندتر است.


لینک‌های دائمی مفید برای بهینه‌سازی موتور جستجو: پرمالینک به معنای لینک‌‌های دائمی است و زمانی دارای بیشترین کاربرد هستند که حاوی کلید واژه‌های مرتبط با محتوا باشند، پلتفرم وردپرس باعث می‌شود که سفارشی‌سازی این محتوا ساده‌تر به نظر برسد. به عنوان نمونه:

لینک “https://example.com/layout/best-cms-wordpress-2020” برای کاربران و موتورهای جستجو بسیار مفیدتر از لینک “https://example.com/layout/?p3-1” است.


بهینه‌سازی تصاویر: تصاویر دارای اهمیت زیادی در وب ‌سایت‌‌‌ها هستند و وردپرس تمام تلاش خود را می‌کند ‌تا به بهترین نحو به بهینه‌سازی تصاویر بپردازد. ویرایشگر تصاویر این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا تصاویر را به همراه تگ‌های جابه‌جایی، توضیحات، کپشن‌ها و بُرش تصاویر  بهینه و شخصی‌سازی کنید.

دشوار نبودن سفارشی‌سازی این پلتفرم(حتی اگر طراح وب‌ سایت هم نباشید).

وردپرس میلیون‌ها سایت را در سرتاسر جهان تحت پوشش قرار داده است. آیا این بدان‌معناست که تمام کسانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، طراحان آموزش‌دیده‌ هستند؟ مسلما خیر.دلیل آن رابط کاربری ساده، گزینه‌های قابل درک، و ابزارهای موجود در میزکار این پلتفرم است.

همه می‌توانند از این پلتفرم حتی بدون داشتن دانش کدنویسی و به دلیل وجود مجموعه پوسته‌های وردپرس، پلاگین‌‌ها و ابزارهای دیگر کار کنند.مدیریت سایت حتی پس از طراحی و ایجاد آن، ساده‌تر به نظر می‌رسد. وردپرس دائما در حال انتشار بروزرسانی مرتبط با پوسته‌ها، ابزارهای جدید، و پلاگین‌‌های جدید است که با یک کلیک روی ماوس می‌توانید آن‌ها را نصب و فعال نمایید.

آمار و نمودار محبوبیت وردپرس نسبت به جوملا و سایر CMSها

۵۹.۹ درصد از تمام وب‌ سایت‌هایی که ما سیستم مدیریت محتوایشان را می‌‌شناسیم، از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کند. این مقدار نشان‌دهنده ۳۱.۴٪ از کل وب‌ سایت‌ها است.


رقبای آن یعنی پلتفرم جوملا و دروپال به دنبال وردپرس و به ترتیب با ۵.۹٪ و ۳.۹٪ از لحاظ کاربرد قرار دارند و این نشان می‌دهد که چقدر وردپرس در مقایسه با رقبای خود دارای برتری است.

وجود پوسته‌ها و پلاگین‌های زیاد برای وردپرس

وردپرس دارای پوسته‌های پیش‌ساخته زیادی است، به‌علاوه طراحان و توسعه‌دهندگان، هر روزه پوسته‌های جدید را ارائه می‌دهند. افزایش امکانات و بهینه‌سازی موتور جستجو، باعث شده است که وب‌سایت‌ها از طریق کامپیوترهای رومیزی، تلفن‌های هوشمند، و تجهیزات دیگر پویاتر و کاربرپسندتر شوند.

با توجه به تمام این گزینه‌ها می‌توانید وب ‌سایت خود را همان‌گونه که می‌خواهید طراحی کنید. شما حتی می‌توانید پوسته‌های خود رابر حسب نیازتان در زمینه‌های مختلف مثل تجارت، سهام، کسب و کار و یا موارد دیگر انتخاب کنید.

تعدد پلاگین ها و تنوع در پوسته

درست مانند مجموعه پوسته‌هایی که وردپرس ارائه می‌دهد، این پلتفرم به ارائه پلاگین‌ها بر حسب نیازتان می‌پردازد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم پلتفرم وردپرس را جذاب می‌دانند.

پلاگین‌ها به عنوان روشی ساده‌ برای افزودن امکانات اضافی به سایت وردپرس هستند. برخی از محبوب‌ترین  پلاگین‌ها عبارتند از: Yoast SEO، Jetpack، W3 Total Cache، WooCommerce،Google XML sitemap، Google Analytics و موارد دیگر.توسعه‌دهندگان این پلاگین‌ها معمولا بسیار فعال هستند و به انتشار موارد بروزرسانی طبق روال می‌پردازند.

این بروزرسانی‌ها امکانات بیشتری را در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهند و کارایی آن‌ها را بالا می‌برند.درست است که اکثر پلاگین‌ها مفید به نظر می‌رسند و باعث افزایش امکانات وب‌ سایت می‌شوند، اما گاهی سایت را کند کرده و باعث از کار افتادن سایت می‌شوند.

برای اینکه اطمینان حاصل نماییم که چنین مواردی رخ نمی‌دهد، وردپرس این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در زمان نیاز این پلاگین‌ها را غیرفعال یا بی‌اثر کنید و این به شما کمک می‌کند تا سایت‌ خود را در تمامی مواقع بهینه‌سازی نمایید.

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

پوسته‌ها و پلاگین‌های وردپرس رایگان در برابر پریمیوم

تعداد پوسته‌ها و پلاگین‌های موجود برای وردپرس بسیار فراوان هستند. در واقع، هزاران گزینه برای استفاده از وب‌سایت وجود دارد.

در مورد پلاگین‌ها، می‌توانید آن‌ها را از سایت WordPress.org یا مخزن خود وردپرس دانلود و نصب نمایید. اما نکته قابل توجه در مورد پلاگین‌های پریمیوم این است که در مخزن وردپرس این نسخه‌ها قابل مشاهده نیستند و بعضا برخی از پلاگین‌ها نسخه‌های محدود شده را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌دهند و برای دریافت نسخه‌ی پریمیوم آن می‌بایست شما آن پلاگین را خریداری نمایید.

پلایگین و تم‌های متنوع

تفاوت بین این دو مورد چیست؟

برای افراد تازه‌وارد، پلاگین‌های پریمیوم به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرند. پلاگین‌های پریمیوم معمولا به پشتیبانی تمام‌ وقت از مشتریان، امنیت بهتر و افزایش سازگاری با جدیدترین نسخه‌‌های وردپرس می‌پردازند.

ممکن است اغلب موارد نیازمند بخش پشتیبانی از مشتری نباشید اما مطمئنا زمان‌هایی وجود دارد که شما دارای سوالاتی در زمینه پلاگین‌ها و راه‌اندازی سایت ویژه خود هستید.پلاگین‌های پریمیوم دارای امکانات بیشتری از پلاگین‌های رایگان هستند. شما معمولا برای دستیابی به اهدافتان نیازمند امکانات اضافی نیستید، اما باید بدانید که اگر نسخه‌های رایگان به خوبی کار نکنند، گزینه‌های بیشتری برای جایگزینی آن‌ها وجود خواهد داشت.

پوسته‌های وردپرس معمولا به شیوه مشابهی عمل می‌کنند. معمولا تعداد زیادی از گزینه‌های رایگان در وردپرس وجود دارند، اما شما همچنین می‌توانید پوسته‌های پریمیوم را از تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و این شرکت‌ها تهیه کنید. گزینه‌های پریمیوم به صورت سفارشی‌تر و با طرح‌های جدیدتر ارائه می‌شنود و دارای بخش پشتیبانی از مشتریان هستند.

به دلیل این تنوع زیاد است که بسیاری از مردم تمایل دارند تا از پلتفرم وردپرس استفاده نمایند. به عنوان توسعه‌دهنده متخصص، می‌توانید از پوسته‌ها یا پلاگین‌های پیشرفته استفاده نمایید (یا حتی پوسته‌های مخصوص به خود را طراحی کنید).به عنوان یک تازه‌کار، تعداد گزینه‌های ساده زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند کار خود را آغاز نمایید.

بدون در نظر گرفتن سطح مهارتی‌، کاربران دیگری نیز وجود دارند که از همین ابزارها برای سایت‌شان استفاده می‌کنند، بنابراین به جامعه‌ای می‌پیوندید که می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلاتتان را حل نمایید.

بهینه‌سازی برای موبایل(ریسپانسیو)

با گذشت سال‌ها، امروزه تعداد بسیاری از کاربران از طریق تلفن‌ همراه به بازدید وب سایت‌ها می‌پردازند، اما بسیاری از این سایت‌ها واکنشگرا نبوده و سرعت بارگذاری آن‌ها هنوز بهینه‌سازی نشده‌است.

خوشبختانه با توجه به بعضی از امکانات درونی وردپرس و اکثر پوسته‌های وردپرس، سایت شما فورا با نسخه موبایل نیز سازگاری پیدا خواهد کرد.یکی از فاکتورهای مهم موتور جستجوی گوگل، رتبه‌بندی بر اساس تجارب کاربران موبایل است، بنابراین اگر بخواهید سایت‌تان در نتایج جستجوی موبایل بهتر ظاهر شود باید این موضوع بسیار مهم را در نظر داشته باشید.

امنیت در وردپرس

امنیت در وردپرس

 با وجود اینکه تعداد زیادی از وب سایت‌های حال حاضر دنیا بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی شده‌اند اما خطرات هک شدن این‌گونه سایت‌ها نسبت به تعدادشان بسیار کم است. البته همیشه حفره‌هایی وجود دارد که هکرها ممکن است از آن سوء‌استفاده کنند (در مورد هر سیستم مدیریت محتوای دیگر نیز ممکن است به همین صورت باشد)، اما وردپرس معمولا آپدیت‌های امنیتی را برای پشتیبانی از سایت‌ در برابر آسیبهای احتمالی منتشر می‌کند.

به این ترتیب، به عنوان یک مالک وب سایت، هک شدن آخرین موضوعی است که باید نگران آن باشید.از طریق بروزرسانی مستمر سایت‌تان به آخرین نسخه وروپرس و استفاده از پوسته‌ها و پلاگین‌هایی که به آن اعتماد دارید، تا حد زیادی می‌توانید ریسک‌های امنیتی را به حداقل برسانید.

با اضافه کردن افزونه Flywheel به سایت‌ خود، به یک میزبان دارای امنیت بالا تبدیل می‌شوید.شایان ذکر است بیشتر هک‌های سایت‌های وردپرسی به دلیل عدم بروزرسانی وردپرس و استفاده از پلاگین‌های کرک شده یا به اصطلاح نال شده است. پس سعی کنید در وهله‌ی اول هسته‌ی وردپرس خود را همیشه بروز نگه دارید و از پلاگین یا پوسته‌های مطمئن استفاده کنید.

یکپارچه‌سازی با ابزارهای نرم‌افزاری دیگر

زمانی که وب ‌سایتی را طراحی می‌کنید، احتمالا اهداف زیادی در سر دارید- شاید بخواهید آثارتان را به صورت آنلاین به نمایش بگذارید، به تبلیغات در مورد کسب و کارتان بپردازید و یا اطلاعاتی را در اختیار کاربرانتان قرار دهید.

مهم نیست که چه هدفی در سر دارید، احتمالا از چندین برنامه کاربردی همچون پلتفرم‌های رسانه اجتماعی، ابزارهای بازاریابی ایمیل، یا برنامه‌های تحلیلی برای دسترسی به اهدافتان استفاده می‌کنید.

وردپرس یک پلتفرم پرطرفدار است که توانایی یکپارچه شدن کامل با سایر شبکه‌های آنلاین را دارد. با استفاده از API و یا پلاگین می‌توانید اتصالات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و مواردی از این دست را به راحتی انجام دهید.

جامعه‌ی وردپرس در حال رشد است

جامعه‌ی در حال رشد است.

طبق ارقامی که پیش از این اعلام شد، تقریبا ۶۰٪ سایت‌ های دارای سیستم مدیریت محتوا، از پلتفرم وردپرس استفاده می‌‌کنند. بنابراین تا به امروز نمی‌توان رقیبی را برای جامعه‌ی وردپرس پیدا کرد.

با توجه به امکانات بهینه‌سازی موتور جستجو، بهبود امکانات میزکار و بروزرسانی‌هایی که در آینده از لحاظ رابط کاربری صورت می‌گیرد، این پلتفرم روز به روز در حال بهتر شدن است.

جای تعجب نیست که شما همچنان باید از وردپرس در سال ۲۰۲۰ (و سال‌های پس از آن) به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایید.

نظر شما در مورد وردپرس چیست؟ چه تردیدهایی در مورد پلتفرم وردپرس دارید؟ یا اگر پیش از این از وردپرس استفاده می‌کردید، چرا طرفدار این CMS شده‌اید؟ خوشحال می‌شویم که نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: getflywheel

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی