روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت چگونه به ما کمک می‌کند؟

آیا رنگ‌ها می‌توانند بر قدرت انتخاب ما تاثیرگذار باشند؟ در این مقاله سعی داریم علاوه بر تعریف رنگ‌ها به روانشناسی هر رنگ در طراحی وب سایت بپردازیم.

رنگ و روانشانسی در طراحی وب سایت

رنگ‌ها در همه جا حضور دارند و بر نحوه‌ی تفکر، احساس و رفتار ما تاثیرگذار خواهند بود. 

اما در طراحی وب سایت تاثیر رنگ‌ها به چه صورت خواهد بود؟ زمانی که بر روی یک ایکون، سبد خرید و … کلیک می‌کنیم چه اتفاقی در ذهن ما رخ می‌دهد؟ آیا قدرت رنگ‌ها باعث می‌شود که ما بر روی موضوع یا ایکون خاصی کلیک کنیم؟

درست است که محتوا تاثیر زیادی در انتخاب خدمت یا محصول دارد اما این قدرت رنگ‌ است که باعث به وجود آمدن عکس‌العمل در ما می‌شود. 

رنگ چیست؟

چه رنگی را برای طراحی سایت انتخاب کنیم

در سال ۱۶۶۶ اسحاق نیوتون به این موضوع پی برد که چنانچه نور از یک منشور عبور کند، رنگ‌ها برای انسان قابل مشاهده خواهند بود. همچنین این دانشمند کشف کرد که هر رنگ یک طول موج خاص و منحصر به فرد دارد. 

بنابراین رنگ را می‌توان درک ما از طول امواج مختلف دانست.

رنگ‌های اصلی: سه رنگ قرمز، آبی و زرد به عنوان رنگ‌های اصلی شناخته شده‌اند و از طریق این سه رنگ می‌توان سایر رنگ‌های ثانویه را به وجود آورد.

البته شایان ذکر است که اگر بخواهیم بحث تئوری رنگ‌ها که در مورد نور صحبت می‌کند را نام ببریم به سه رنگ قرمز، آبی و سبز (RGB) خواهیم رسید. 

با ترکیب این رنگ‌ها می‌توان رنگ‌های جدیدی را به وجود آورد به عنوان مثال: 

قرمز + آبی = بنفش

آبی + زرد = سبز

قرمز + زرد= نارنجی

روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

تاثیر رنگ‌های محیط بر روی ذهن و حالت روحی افراد را می‌توان معنای روانشاسی رنگ دانست. با وجود اینکه روانشناسی رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است اما اشخاص، فرهنگ‌ها و جنسیت می‌توانند در انتخاب رنگ‌ها تاثیرگذار باشند.

طیف و گستره‌ی رنگ‌ها در اکثر کشور‌ها یکی است به عنوان مثال رنگ قرمز به عنوان یک رنگ گرم شناخته می‌شود. 

تاثیر رنگ‌ها علاوه بر موارد بالا به عوامل مختلف دیگری از جمله روحیه هر شخص نیز بستگی دارد. 

اما معانی رنگ‌ها در روانشناسی بدین صورت بیان شده است.

  • قرمز: رنگ انرژی، فعالیت، عمل‌گرا بودن، جاه‌طلبی و عزم است، همچنین این رنگ عصبانیت و تمایلات جنسی را هم بیان می‌کند.
  • نارنجی: نارنجی رنگ ارتباطات اجتماعی و خوش‌بینی است اما اگر بخواهیم به صورت منفی به آن نگاه کنیم این رنگ معنای بدبینی و سطحی بودن را هم می‌دهد. 
  • زرد: در روانشناسی رنگ زرد به معنای هوشمندی و خردمندی است، اما به صورت کلی رنگ زرد را به خوش‌بینی و شادی، بی‌حوصلگی، انتقاد و بزدلی می‌شناسند.
  • سبز: رنگ تعادل و رشد است. از لحاظ معنایی رنگ سبز می‌تواند هم اعتماد به نفس مثبت و  هم اعتماد به نفس کاذب و منفی را بیان کند.
  • آبی: رنگ اعتماد و آرامش است که می‌تواند نشانه‌ی وفاداری و صداقت نیز باشد، همچنین این رنگ می‌تواند محافظه‌کاری و سردی را بیان کند.
  • نیلی: رنگ بینش است. این رنگ می‌تواند به معنای آرمان‌گرایی و ساختار باشد، همچنین آیین‌گرایی و اعتیاد را هم می‌تواند بیان کند.
  • بنفش: رنگ خیال‌پردازی و تصور است. این رنگ می‌تواند خلاقیت فردی یا نابالغی را نشان دهد.
  • فیروز‌ه‌ای: می‌تواند به معنای ارتباطات و شفافیت ذهن بیان شود، همچنین می‌تواند غیر عملی و ایده‌آل هم معنی شود.
  • صورتی: در روانشناسی این رنگ به معنای عشق بی‌قید و شرط و پرورش دادن است، همچنین رنگ صورتی می‌تواند نشان‌دهنده نابالغی، نادانی و یک رنگ دخترانه باشد.
  • قهوه‌ای: یک رنگ دوستانه و در عین حال جدی است.
  • خاکستری: از دیدگاه روانشناسی این رنگ به معنای سازش است، این رنگ نه سیاه است نه سفید و می‌تواند معانی دیگری مانند بی‌تحرکی و نامعقول بودن را داشته باشد.
  • نقره‌ای: در روانشناسی به معنای انرژی زنانه بیان شده است، همچنین این رنگ می‌تواند بیانگر عواطف، احساسات و اسرارآمیز باشد. 
  • طلایی: رنگ موفقیت است. روانشناسی رنگ‌ طلایی را رنگ فراوانی و شکوفایی، تجملات و کیفیت، پرستیژ و پختگی، ارزش و ظرافت و همچنین ثروت بیان کرده است. 
  • سفید: کامل‌ترین و خالص‌ترین رنگ‌ است، این رنگ در روانشناسی به معنای کمال، پاکی، تمامیت و کامل‌کننده بیان شده است.
  • مشکی: یک رنگ پنهان است. این رنگ می‌تواند معنای مرموزی و ناشناختگی بدهد.

معانی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف

درک و دانستن اینکه که رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف چه معنا و مفهومی دارند علاوه بر اینکه می‌تواند از سو تفاهم‌ها جلوگیری کند می‌تواند کمک بسیار زیادی در انتخاب رنگ‌ها برای ما داشته باشد، به عنوان مثال در فرهنگ غرب غالبا رنگ سفید برای عروسی‌ها و رنگ مشکی برای مراسم تشیع استفاده می‌شود اما در هندوستان در مجالس عروسی بیشتر از رنگ قرمز استفاده می‌کنند و برخلاف فرهنگ غرب در مراسم تشیع از رنگ سفید استفاده می‌شود.

ما در ادامه معانی و مفاهیم رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا انتخاب رنگ در طراحی وب سایت تاثیر مستقیمی برروی فرهنگ آن کشور دارد. 

معنا و مفهوم رنگ قرمز

معنای رنگ قرمز

در فرهنگ غرب و کشور‌های اروپایی قرمز نمادی از علائم گرم به شمار می‌رود و غالبا به معنای خطر، خون و توقف تعریف می‌شود، اما همین رنگ در فرهنگ هندوستان و کشور‌های شرق آسیا ترس، آتش، قدرت و ثروت، عشق و زیبایی معنا می‌شود.

در آفریقای جنوبی رنگ قرمز با عزاداری همراه است و این رنگ در پرچم این نوع کشور‌ها به معنای فداکارایی‌هاست که مردم این کشور در جهت استقلال پرچم کشورشان انجام داده‌اند.

همین رنگ در کشور چین به معنای خوش‌شانسی، سعادت، خوشبختی و زندگی طولانی است. 

معنا و مفهوم رنگ آبی

معنای آبی

در کشور‌های غربی رنگ آبی به معنای ناراحتی و افسردگی است. در این نوع کشور‌ها رنگ آبی یک رنگ مردانه است و این رنگ نشانه‌ی تولد پسر است، اما برخلاف این کشور‌ها در چین رنگ آبی یک رنگ زنانه است.

در کشور‌های خاورمیانه از جمله کشور خودمان رنگ آبی یک رنگ اطمینان بخش و ایمن به حساب می‌آید و در مذهبیت نمادی از معنویت، بهشت و جاودانگی است.

معنا و مفهوم رنگ سبز 

معنا سبز

در ایرلند رنگ سبز یک رنگ ملی به حساب می‌آید و بیشتر به معنای خوشبختی به کار می‌رود. در کشورهای غربی سبز نشانگر بهار، پول، بی‌تجربگی، حسادت و طمع است. اما در کشورهای آسیایی رنگ سبز به معنای زندگی جدید و ابدی، جوانی، سلامتی و رفاه است. 

راهنمای نهایی برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای و موفق

معنا و مفهوم رنگ زرد

معنا و مفهوم زرد

در فرهنگ فرانسه رنگ زرد نشانگر حسادت، خیانت، ضعف و تضاد است. در قرن دهم، فرانسوی‌ها درب‌ منازل جنایت‌کاران و خائنین را زرد می‌کردند، همین رنگ در آلمان به معنای حسادت یاد می‌شود.

در کشور‌های آفریقایی به دلیل شباهت رنگ زرد با طلا استفاده از این رنگ را به افراد با درجه‌ی بالا ارتباط می‌دهند، رنگ زرد در ژاپن به معنای شجاعت و ثروت است.

معنا و مفهوم رنگ صورتی

صورتی

در کشور‌های اروپایی رنگ صورتی به عنوان یک رنگ زنانه شناخته شده است، علاوه بر این عشق، رمان‌های عاشقانه و تولد دختر نیز از دیگر معانی این رنگ به حساب می‌آیند.

در بسیاری از کشور‌های آسیایی هم معانی رنگ‌ها همانند موارد ذکر شده می‌باشد. با این وجود در کشوری مانند ژاپن صورتی بیشتر یک رنگ مردانه است تا رنگ زنانه، جالب است بدانید که در چین تا قبل از ورود فرهنگ غرب به این کشور صورتی را رنگ نمی‌دانستند.

رنگ صورتی در چین در حال حاضر با نام (foreign color) یعنی رنگ خارجی معنی می‌دهد.

با توجه به فرهنگ هر کشور انتخاب رنگ‌ برای طراحی وب سایت دچار چالش‌های خاصی خواهد شد، بنابراین بهتر است قبل از انتخاب کور کورانه رنگ‌ها از سایت‌های خارجی نگاهی به فرهنگ رنگ هر کشور بیندازید.

به عنوان مثال چینی‌ها اغلب رنگ‌های صورتی متمایل به قرمز را در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند و یا افراد ثروتمند ژاپنی‌ به رنگ زرد تمایل بیشتری دارند. در کشور‌های آسیایی از جمله کشور خودمان اغلب افراد تمایل بیشتری به استفاده از رنگ آبی دارند.

انتخاب رنگ بر اساس جنسیت

در یک پروژه‌ی تحقیقاتی که توسط Color Assignment انجام گرفته است تفاوت زیادی در احساسات مردان و زنان نسبت به رنگ‌های مختلف یافت شده است، به عنوان مثال در بررسی‌های اینترنتی صورت گرفته زن‌ها و مردان هر دو به رنگ آبی علاقه دارند و ۲۳ درصد از خانم‌ها به رنگ بنفش علاقه‌مند بودند این در حالی است که اغلب مردان هیچ علاقه‌ای به رنگ بنفش نداشته‌اند. 

تحقیقات دیگری در مورد ادراک و ترجیحات رنگ‌ها صورت گرفته است که وقتی صحبت از سایه‌ها، رنگ‌ها و تصاویر می‌شود مردان رنگ‌های جسورانه‌تر را انتخاب کرده و زنان رنگ‌های نرم‌تر را انتخاب می‌کنند. 

انتخاب رنگ در بازاریابی آنلاین

رنگ‌ها تاثیر زیادی در خرید و هزینه کردن ما دارند. در یک مطالعه با عنوان (تاثیر رنگ بر بازاریابی) محققان دریافتند که ۹۰ درصد از قضاوت‌ محصولات بر اساس رنگ است( البته این نوع قضاوت بستگی زیادی به نوع محصول هم دارد).

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از خریداران رنگ را دلیل اصلی خرید یک محصول می‌دانستند.

نیل پاتل که یک وبلاگ نویس و بازاریاب دیجیتال هست با تغییر یک دکمه‌ی Call-To-Action از آبی به زرد توانست نرخ کلیک را تا ۳۸ درصد افزایش دهد. 

رنگ در بازاریابی دیجیتال

وب سایت Color Assignment طی تحقیقات نسبتا گسترده‌ای رابطه‌ی کلمات با رنگ‌ها را مورد بررسی قرار داد و پس از بررسی با چنین درصدهایی مواجه شد.

اعتماد: اکثر شرکت‌کنندگان آبی را انتخاب کردند (۳۴٪) و پس از آن رنگ سفید انتخاب شد (۲۱٪)

امنیت: اکثر شرکت‌کنندگان آبی را انتخاب کردند(۲۸٪) و پس از آن مشکی (۱۶٪)

سرعت: قرمز برنده قریب به اتفاق نظر شرکت‌کنندگان (۷۶٪)

کیفیت بالا: نظر اکثر شرکت کنندگان مشکی با ۴۳٪ و پس از آن آبی با ۲۰٪ بود.

فناوری پیشرفته(High Tech): تقریبا به صورت مساوی تقسیم شدند – مشکی ۲۶درصد و آبی و خاکستری هر دو ۲۳درصد

شجاعت: رنگ بنفش (۲۹٪) و سپس قرمز با (۲۸٪)

ترس و ترور: قرمز با (۴۱٪) و پس از آن مشکی با (۳۸٪)

سرگرم کننده: رنگ نارنجی با (۲۸٪) و پس از آن رنگ زرد با (۲۶٪)

به نظر شما با توجه به نتایج بالا چه رنگی را می‌توان برای وب سایت در نظر گرفت؟

هنگام طراحی وب سایت جدید یا طراحی مجدد وب سایت، انتخاب رنگ می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت کار شما داشته باشد. درک مخاطبین(جامعه هدف) در انتخاب رنگ بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر اکثر مخاطبین شما مرد هستند شاید ترکیب رنگ (آبی، سبز و مشکی) برای وب سایت شما بهتر جواب دهد. 

اما اگر مخاطبین شما را بیشتر زنان تشکیل دهند و می‌خواهید محصولات گران قیمتی را به فروش رسانید بهتر است از ترکیب رنگ‌های آبی، بنفش و سبز استفاده کنید. 

چه رنگی برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

همانطور که ذکر شد رنگ‌ها به فرهنگ، جنسیت و موارد بسیار دیگر بستگی دارد و نمی‌توان برای هر کسب و کار آنلاین یک رنگ واحد انتخاب کرد. 

به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی که در ایران کیف و کفش زنانه می‌فروشد بهتر است ترکیبی از رنگ‌های صورتی و نقره‌ای استفاده کند اما همین فروشگاه اینترنتی اگر در چین بخواهد راه‌اندازی شود شاید بهتر باشد ترکیبی از رنگ‌های آبی و قرمز را در طراحی وب سایت خود استفاده کند. 

حال فرض کنید که این فروشگاه اینترنتی بخواهد کیف و کفش‌های لوکس عرضه کند به نظر شما چه رنگی مناسب آن خواهد بود؟ شاید ترکیب رنگ طلایی و نقره‌ای برای این‌گونه وب سایت‌ها گزینه‌ی مناسبی باشد. 

با توجه به مثالی که در بالا ذکر کردیم بهتر است در وهله‌ی اول مخاطبین خود را بشناسید و با توجه به اقلیم و فرهنگ خود ترکیب رنگ مناسبی برای وب سایت خود استفاده کنید. 

سخن پایانی

رنگ‌ها به شدت بر نحوه‌ی تفکر و احساسات ما تاثیر می‌گذارند، بنابراین مهم است که در هنگام طراحی سایت و یا حتی طراحی مجدد سایت نگاه ویژه‌ای بر انتخاب رنگ‌ها داشته باشیم.

در حالی که بسیاری از ما رنگ را یک انتخاب سلیقه‌ای می‌دانیم اما فرهنگ و جنسیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب رنگ در طراحی وب سایت و یا حتی لوگو باشد پس بهتر است قبل از اینکه نظر خود را به طراحان سایت غالب کنیم و بگوییم ما این رنگ را برای وب سایتمان می‌خواهیم، نگاهی به جامعه هدف، فرهنگ و هنر خود بیندازیم و سپس رنگ متناسب با کسب و کار آنلاین خود را انتخاب کنیم.

نظر شما در مورد انتخاب رنگ‌ در طراحی وب سایت چیست؟

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی