۸ دلیل اصلی برای طراحی مجدد سایت

طراحی مجدد سایت چیست؟

طراحی مجدد سایت را می‌توان همانند خانه‌ای قدیمی و در حال تخریب دانست که به دلایل مختلف فرسوده شده‌است و نیاز به بازنگری و طراحی دوباره دارد؛ البته در این میان احتمالا برخی از اجزا و بخش‌های آن ثابت می‌مانند و نیاز به تغییر ندارند.

طراحی وب سایت هم مانند یک ساختمان قدیمی در حال تخریب می‌ماند که نیازمند باز طراحی مجدد در اکثر قسمت‌های آن است.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا وب سایت ما نیاز به طراحی مجدد یا همان باز طراحی دارد؟

  • ایجاد یک تجربه‌ی کاربری خوب
  • عدم کارکرد مناسب وب سایت
  • عدم نمایش صحیح وب سایت در موبایل و تبلت به دلیل نقص در طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو)
  • بازنگری مجدد وب سایت مطابق با اهداف بازاریابی 
  • بهینه‌سازی فرایند خرید
  • قدیمی شدن برند
  • استفاده از ابزار‌های منسوخ شده در وب سایت
  • افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر

دلایلی که در بالا ذکر گردید را می‌توان ۸ دلیل مهم برای طراحی مجدد سایت دانست که در ادامه بررسی دقیق‌تری بر روی این موضوع خواهیم داشت.

ایجاد یک تجربه‌ی کاربری خوب

تجربه‌ی کاربری (UX) را می‌توان یک رشته‌ی جدید در طراحی دانست که نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت خواهد داشت. تجربه‌ی کاربری را می‌توان به نوعی واکنش کاربران نسبت به وب سایت دانست.

وب سایتی که المان‌های زیاد و غیر کاربردی دارد و به نوعی جستجو و پیمایش در آن دشوار است احساس خوبی را برای مخاطبین و مشتریان شما به وجود نخواهد آورد.

۸۸ درصد از افراد زمانی که با چنین سایت‌هایی با تجربه‌ی کاربری بد مواجه می‌شوند احتمال بازگشتشان به این وب سایت‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

در ادامه می‌توانید برخی از مواردی که پیش از باز طراحی سایت در زمینه تجربه‌ی کاربری باید انجام دهید را مشاهده کنید.

  • با تحقیق و مطالعه بر روی کاربران، رفتار آن‌ها را درک کنید.
  • به اهداف وب سایت و عملکرد‌هایی که در نهایت بازدید‌کنندگان شما می‌خواهند انجام دهند فکر کنید.
  • با استفاده از یک نرم افزار آنالیز مانند Hotjar می‌توانید فرایند بهینه سازی را بهبود ببخشید.

عدم کارکرد مناسب وب سایت

احتمالا با برخی وب سایت‌ها مواجه شده‌اید که مدت زمان بارگذاری آن‌ها بسیار زیاد است و می‌بایست زمان طولانی را منتظر ماند تا وب سایت قابل مشاهده و دسترس شود.

شاید با برخی لینک‌های شکسته و ظاهر قدیمی هم مواجه شده‌ باشید که برای مرورگر‌های فعلی بهینه سازی نشده‌اند.

این گونه وب سایت‌ها نه تنها ناامیدکننده به نظر می‌رسند بلکه ممکن است از نگاه کاربر نامعتبر و غیر قابل اطمینان هم باشند.

غفلت از این موضوع برای مدت زمان طولانی می‌تواند در ترافیک ورودی شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد. 

۸ دلیل برای طراحی مجدید سایت

عدم نمایش صحیح وب سایت در موبایل و تبلت به دلیل نقص در طراحی واکنشگرا(ریسپانسیو)

برخی از وب سایت‌ها به دلیل قدیمی بودنشان تنها برای صفحه نمایش‌ دسکتاپ بهینه‌سازی شده‌اند، اما امروزه با توجه به افزایش روز افزون دستگاه‌های تلفن همراه، عدم واکنش‌گرا بودن یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را از وب سایت شما فراری دهد.

پس در صورتی که وب سایت شما برای تلفن‌های همراه بهینه‌سازی نشده است بهتر است هر چه زودتر به فکر طراحی مجدد آن باشید. 

بازنگری مجدد وب سایت مطابق با اهداف بازاریابی

ممکن است وب سایت شما در طی این سال‌ها اهدافی که مد نظر داشته‌اید را به خوبی محقق کرده باشد اما شاید پس از رشد کسب و کارتان نیازمند افزودن خدمات و محصولات جدیدی باشید.

اضافه کردن این ویژگی‌های جدید مطمئنا نیازمند بازنگری مجدد در طراحی سایت است.

بهینه سازی فرایند خرید

وب سایت را می‌توان بازیگر اصلی تیم فروش دانست. در طول شبانه روز وب سایت شما میزبان تعداد افراد زیادی خواهد بود که تعدادی از آن‌ها اقدام به خرید یا استفاده از خدمات شما خواهند کرد.

​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایت

یک فرایند خرید موفق همیشه افکار کاربر را برای خرید در نظر می‌گیرد و از طریق قیف فروش کاربر را به ثبت نهایی سفارش هدایت می‌کند.

گرفتن اطلاعات غیر کاربردی در طول فرایند ثبت سفارش و همچنین ایجاد مراحل زیاد و طولانی یکی از علل‌ مهم منصرف شدن یک کاربر خواهد بود. 

با ابزارهای تحلیل کاربر مانند Hotjar یا Crazyegg و…  می‌توان رفتار کاربران را زیر نظر گرفت و مطابق با رفتار آن‌ها اقدام به بهینه‌سازی فرایند طراحی کرد. 

قدیمی شدن برند

همانند اهداف بازاریابی، نام تجاری شرکت هم می‌بایست مطابق با وب سایت جدیدتان باشد.

اما اگر به تازگی برند خود را دستخوش تغییرات داده‌اید و می‌خواهید وب سایت را هم باز طراحی کنید باید به چند نکته توجه کنید:

  • وقتی وب سایت خود را بروزرسانی می‌کنید این بروزرسانی نباید تنها شامل رنگ و لوگو باشد.
  • علاوه بر تغییر در ظاهر سایت می‌بایست نوع زبان و محتوای شما هم دستخوش تغییرات شود.

استفاده از ابزار‌های منسوخ شده در وب سایت

امروزه اکثر وب سایت‌ها از ابزار‌های شخص ثالت برای اضافه کردن یک امکان جدید به سایت خود استفاده می‌کنند.(مانند پلاگین‌های مختلف در وردپرس)

اما برخی از این افزونه‌ها یا اسکریپت‌ها با گذشت زمان منسوخ شده و با توجه به استاندارد‌های امروزی دیگر کاربرد گذشته‌ی خود را نخواهند داشت و ممکن است ضرر بیشتری هم به وب سایت شما وارد کنند.

افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر

شاید ظاهر وب سایت اصلی شما بسیار خوب و زیبا به نظر رسد اما نرخ تبدیل (conversion rate) وب سایت شما همچنان آن‌گونه که انتظارش را دارید افزایش نیافته است.

حال علت چیست؟ شاید مهم‌ترین علت پیچیدگی در صفحات فرود شما باشد یا اینکه نوع متن و نگارشی که برای دکمه‌های CTA در نظر گرفتید نامناسب و واضح نیست و کاربران نمی‌توانند به راحتی این دکمه‌ها را پیدا کنند.

 با بهینه‌سازی در صفحات فرود وب سایت می‌توانید نرخ تبدیل خود را به راحتی افزایش دهید. 

 آیا طراحی مجدد وب سایت ممکن است خطرناک باشد؟

 مطمئنا تغییرات بزرگ در هر زمینه‌ای می‌تواند معایب و مزایایی زیادی داشته باشد، در مورد طراحی وب سایت هم می‌توان اینگونه بیان کرد:

در صورتی که اصول مربوط به ریدیزان از جلمه ساختار لینک‌ها و محتوا رعایت شود تا حد بسیار زیادی از آسیب وارده به سایت جلوگیری خواهد شد. 

 البته موارد دیگری مانند A/B تست در بهبود عملکرد سایت تاثیر گذار خواهد بود و اجرای وب سایت جدید می‌توان معایب احتمالی طراحی جدید را به راحتی پیدا کرد و آن‌ها را مرتفع نمود.

به صورت کلی طراحی مجدد وب سایت برای سایت‌های بسیار بزرگ مانند دیجی کالا یک کار بسیار پر ریسک است اما اگر تمامی نکات مربوط به ریدیزان رعایت شود می‌توان به عنوان یک برگ برنده نسبت به سایر رقبا خواهد دانست. 

نتیجه گیری

طراحی یک وب سایت خوب را می‌توان یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش فروش محصولات و خدمات دانست. با پیشرفت تکنولوژی و تغییر رفتار کاربران وب سایت‌ها نیز نیازمند تغییر در روند و نوع باز طراحی هستند.

اگر یک یا چند مورد از نکاتی که در بالا ذکر شد را در سایت خود مشاهده می‌کنید وقت آن رسیده است که به طراحی مجدد وب سایت خود فکر کنید. 

نکته‌ی پایانی این است که طراحی مجدد وب سایت صرفا برای زیبایی یا خستگی کارفرما از شکل ظاهری آن انجام نمی‌شود بلکه این باز طراحی را می‌توان شروعی برای ارائه بهتر خدمات و محصولات دانست. 

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

1 دیدگاه روشن ۸ دلیل اصلی برای طراحی مجدد سایت

  • Avatar

    مهمترین عاملی که باعث می‌شه وضعیت یک سایت در شرایطی قراره بگیره که نیاز به ریدیزان داشته باشه، بهینه‌سازی و توسعه مداوم اون بر اساس نیازهای کاربر هست. موردهای زیادی رو می‌بینم از مشتریان و حتی شرکت‌هایی که یک وب‌سایت را راه‌اندازی کردن و به محض تکمیل بند‌های تعهد و قراردادشون وب‌سایت به حال خودش رها شده و بعد از گذشت یکی دو سال دیگه کارآمدی لازم چه برای نیاز کاربرانش و چه برای نیاز صاحب کسب و کار رو نداره. طبعا در این‌طور وب سایت ها ایرادات فنی و به روز رسانی زیادی دیده می‌شه.
    بهترین راه حل استفاده از راهکارهایی هست که برای وب‌ سایت یک برنامه ریزی طولانی مدت در نظر گرفته می‌شه و بنا به هدف کسب و کار توسعه پیدا می‌کنه. یک تیم همیشه باید در کنار کسب و کارها برای توسعه اهدافشون باشه

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی