چطور کسب و کار سنتی خود را به آنلاین تبدیل کنیم؟

اگر صاحب یک کسب و کار سنتی هستید مطمئنا از مدیریت و مشکلات یک کسب و کار سنتی اطلاع دارید. در کسب و کار‌های سنتی، شما نیازمند مدیریت مستمر و هوشمند برای آشنایی افراد با کسب و کار محلیتان هستید. 

همچنین مشتریان برای خرید می‌بایست به محل فروشگاه شما مراجعه کنند و شما با توجه به مهارت خود در فروشندگی می‌بایست فرد را قانع کنید تا محصول شما را خریداری کند. 

اما در یک تجارت آنلاین امکانات و دسترسی‌ها نسبت به فضای آفلاین بسیار بیشتر خواهد بود و شما می‌توانید تجارت خود را روز به روز گسترش و افزایش دهید؛ اما باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان گفت هر کسب و کاری با ورود به فضای آنلاین می‌تواند عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. 

تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین
راه اندازی کسب و کار آنلاین

بررسی لزوم داشتن یا نداشتن کسب و کار آنلاین

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم لزوم انتقال یک کسب و کار سنتی به فضای آنلاین داشتن شرایط و دلایل منطقی است، به عنوان مثال در حال حاضر فروشنده لوازم یدکی خودرو یا تعمیرگاه خودرو نمی‌تواند یک فروشگاه آنلاین سراسری را ایجاد کند زیرا افرادی که خودرو آن‌ها مشکل پیدا می‌کند به فکر این هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل‌شان حل شود و رفع این نیاز را می‌توان با مراجعه به تعمیرگاه یا لوازم یدکی خودرو به سرعت حل کرد؛ اما اگر این کسب و کار‌ها وارد فضای آنلاین شوند مطمئنا با توجه به شرایط حمل و نقل حاضر در کشور با استقبال خوبی مواجه نخواهند شد.

دلیل این مورد را می‌توان اینگونه بیان کرد که برای ارسال یک قطعه از خودرو علاوه بر هزینه‌ی سنگین حمل و نقل، مشتری می‌بایست بازه‌ی زمانی ۲ الی ۳ روزه را برای رسیدن قطعه‌ی خود منتظر بماند.

اما برخلاف نمونه‌ای که در بالا ذکر شد بسیاری از کسب و کار‌های عمومی می‌توانند با یک استراتژی قوی پا به دنیای دیجیتال بگذارند و کسب و کار سنتی خود را به آنلاین تبدیل کنند.

انتخاب نام برند

پس از بررسی نیاز بازار شما باید برای ورود به فضای دیجیتال نامی را برای برند خود انتخاب کنید،شاید انتخاب همان نامی که در فضای آفلاین با آن مشغول به فعالیت هستید کار عاقلانه‌ای باشد اما احتمالا پیدا کردن نام دامنه‌ای همانند آن در فضای آنلاین کمی دشوار است.

راه حل این کار را می‌توان خلاقیت در انتخاب دامنه‌ اینترنتی دانست، شما می‌بایست دامنه‌ای را انتخاب کنید که هم، نامی از فضای آفلاین داشته باشد و هم فضای کسب و کار آنلاین را به مخاطب نشان دهد.

آماده‌سازی لیستی از کالاهایی که می‌خواهید در فضای آنلاین عرضه کنید.

قبل از ورود کسب و کار شما به فضای آنلاین می‌بایست نکات زیادی از جمله لیست کالاهایی که قصد عرضه در فضای آنلاین دارید را تهیه کنید.

در طراحی وب سایت شما می‌بایست مشخصات و کالاهایی که مد نظر دارید را آماده کنید، اگر این اطلاعات در ذهن شما وجود دارد باید آن‌ها را مکتوب کنید تا مشخص شود که نیازمند چه اقلام و با چه مشخصاتی هستید.

بازار هدف(Target Market) را پیش از راه‌اندازی کسب و کار آنلاین خود مشخص کنید.

مشخص کردن بازار هدف در کسب و کار آنلاین

در این نقطه شما می‌بایست دید کاملی از مشتریان احتمالی خود داشته باشید تا بتوانید بازار هدف خود را مشخص کنید. این مشتریان می‌توانند مشابه مشتریان آفلاین شما باشند اما شاید کمی با کسب و کار آفلاین شما متفاوت‌ باشند، به عنوان مثال مشتریان آنلاین معمولا در خرید هوشمندانه‌تر رفتار می‌کنند و با توجه به دسترسی سریع کاربر به تمامی وب سایت‌ها انتخاب یک محصول با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب بسیار ساده‌تر از فضای سنتی خواهد بود. 

شما باید افرادی را مد نظر قرار دهید که حاضر به خرید آنلاین باشند آیا مشتریان سنتی شما حاضر به خرید اینترنتی هستند؟

سوال دیگری که باید از خود بپرسید این است که آیا تصمیم به گسترش دامنه‌ی خدمات خود دارید یا قصد دارید در همان حوزه‌ی فعلی خود فعالیت کنید؟

مکانیزم قیمت‌گذاری را پیدا کنید.

پس از تعیین برند، بازار هدف و محصول، زمان آن رسیده مکانیزمی برای قیمت‌گذاری مشخص کنید، شاید قیمت‌هایی که در بازار سنتی یا همان آفلاین در نظر می‌گرفتید برای فضای آنلاین مناسب نباشد. 

به عنوان مثال هزینه‌های مربوط به بازاریابی دیجیتال و سایر هزینه‌های مربوط به تجارت آنلاین باید در قیمت‌گذاری در نظر گرفته شوند.

برای شروع قیمت گذاری شما می‌توانید با تحقیق و بررسی کسب و کارهای آنلاینی که در حوزه کاری شما فعالیت دارند، تا حدودی با مکانیزم قیمت‌گذاری آشنا شوید.

طراحی وب سایت را مطابق با برند خود انجام دهید.

پس از طی نمودن مراحل بالا با توجه به نوع کسب و کارتان شما نیازمند طراحی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی و حتی یک اپلیکیشن مجزا خواهید بود.

امروزه داشتن یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سایت ساز‌ها، قالب‌های آماده و اختصاصی و یا طراحی کاملا اختصاصی، گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود.

اما اینکه کدام یک مناسب کسب و کار من خواهد بود سوالی است که بسیاری از مشتریان از ما می‌پرسند، بنابراین بهتر است قبل از شروع طراحی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، تحقیق و همچنین مشاوره با متخصصان این حوزه را داشته باشید.

بهترین پلتفرم را برای فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید.

انتخاب یک پلتفرم را می‌توان قسمتی از طراحی وب سایت دانست، اگر کسب و کار شما قصد دارد به صورت اینترنتی محصولی را بفروشد انتخاب یک پلتفرم مناسب یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کار‌ها خواهد بود.

مطمئنا شما علاوه بر مدیریت کسب و کار سنتی، نیازمند مدیریت کسب و کار آنلاین هم خواهید بود پس چگونگی کار با پلتفرمی مانند ووکامرس، پرستاشاپ و یا اختصاصی در فرایند حمل و نقل، فروش و انبارداری کمک فراوانی به شما میکند.

نیاز‌های فنی و تعداد بازدیدکنندگان احتمالی آینده می‌تواند در انتخاب پلتفرم آگاهی بیشتری به شما دهد.

روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت چگونه به ما کمک می‌کند؟

اما در صورتی که نیازمند بررسی کامل‌تری از پلتفرم‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا CMS اختصاصی؟را از دست ندهید.

مجوز‌های لازم برای فروش آنلاین را دریافت کنید.

با توجه به افزایش کلاه‌برداری‌های اینترنتی امروزه داشتن مجوز فروش محصول یا خدمات در اینترنت یکی از لازمه‌های هر فروشگاه اینترنتی است.

مهم‌ترین مجوزی که در حال حاضر در ایران می‌توان دریافت کرد نماد اعتماد الکترونیکی است البته مجوز‌های مهم دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به مقاله‌ی ((برای فروشگاه اینترنتی به چه مجوز‌هایی نیاز داریم؟ به همراه لیست مجوز‌های مهم)) اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

یک برنامه‌ی بازاریابی دیجیتال را تدوین کنید.

برنامه بازاریابی دیجیتال

پس از اینکه بازار هدف را انتخاب کردید و فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کردید می‌بایست یک استراتژی مشخص برای جذب کابران آنلاین در نظر بگیرید.

برای اینکه مشتریان جدیدی را به مشتریان سنتی خود اضافه کنید نیازمند یک استراتژی مناسب برای ورود به دنیای دیجیتال هستید.

دنیای دیجیتال بر خلاف کسب و کار سنتی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است برای افزایش مشتری و هدایت افراد خاص به سمت فروشگاه شما، راه‌های مختلفی وجود دارد. شاید سریع‌ترین بازخورد برای فروش محصول تبلیغات در فضای آنلاین باشد.

این تبلیغات می‌تواند به صورت بنر در سایت‌های مختلف یا تبلیغاتی کلیکی گوگل Ads باشد در این نوع بازاریابی شما تا زمانی که هزینه‌ی تبلیغات را پرداخت کنید مشتریان به سمت کسب و کار آنلاین شما هدایت خواهند شد، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برای افزایش بازدهی تبلیغات بنری و کلیکی، باید در این زمینه متخصص باشید و یا از متخصصان در این حوزه استفاده کنید. 

به عنوان مثال شما فروشگاهی در زمینه‌ی فروش موبایل و لوازم الکترونیکی دارید، برای تبلیغات بنری می‌بایست وب سایتی را انتخاب کنید که علاوه بر بازدید خوب، جامعه‌ی هدف آن‌ها اغلب دوستدار گجت‌های الکترونیکی باشند.

همچنین برای تبلیغاتی کلیکی در گوگل یا همان گوگل ادز می‌بایست کلمات کلیدی و قیمت را به گونه‌ای تعیین کنید که بیشترین بازدهی را در برابر هزینه‌هایی که می‌کنید داشته باشد.

محتوای مفید برای کاربران خود ایجاد کنید.

نوشتن محتوا برای محصولات و وبلاگ نیازمند یک برنامه‌ی منظم است.

برای جذب مخاطبین هدف می‌بایست قبل از شروع محتوا نویسی استراتژی کلی وبلاگ و کلمات کلیدی لازم استخراج شود.

پس قبل از شروع به کار بد نیست مطالعه‌ای در زمینه‌ی استراتژی محتوا و چگونگی استخراج کلمات کلیدی داشته باشید. 

شاید بد نباشد در وهله‌ی اول قبل از شروع استراتژی بیوگرافی از کسب و کار و تجربیات خود بنویسید تا مخاطبین بتوانند ارتباط بهتری با کسب و کار شما برقرار کند.

شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید.

امروزه شبکه‌های اجتماعی را می‌توان یکی از موثرترین راه‌ها برای جذب مخاطبین دانست، تنوع و نوع کارکرد شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای شده است که برای تولید محتوای موثر در هر کدام نیازمند تخصص خاص خود است.

امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، پینترست، لینکدین، آپارات و توییتر را می‌توان از جمله مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانست که با توجه به نوع کسب و کار شما استفاده از این شبکه‌ها می‌تواند بازدهی بسیار خوبی را برای کسب و کار شما به ارمغان آورد. 

همچنین با استفاده از فرایند سئو و تولید محتوای مرتبط می‌توانید در دراز مدت بدون پرداخت هزینه‌ی خاصی افراد زیادی را از طریق موتور‌های جستجو به سمت کسب و کار خود هدایت کنید.

راه‌های جایگزین برای ورود به دنیای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد کمتر به سمت کسب و کار آنلاین رجوع می‌کنند زمان‌بر بودن نتیجه‌ی حاصل از آن است.

فرایند دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و قرار دادن محصول را می‌توان دلایل مهم برای عدم ورود به دنیای دیجیتال دانست، به نظر شما آیا راه‌حل جایگزین و آسان‌تری برای فروش محصولات در دنیای دیجیتال وجود دارد؟

همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ

امروزه همکاری با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برای کسب و کارهای سنتی کوچک و خرده‌فروشان شاید گزینه‌ی مناسبی به نظر بیاید.

در این همکاری دو طرفه افرادی که توانایی راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را ندارند یا زمان کافی برای انجام دیجیتال مارکتینگ ندارند با پیوستن به یک فروشگاههای بزرگ می‌توانند به راحتی محصولات خود را در فضای دیجیتال به فروش برسانند.

البته همه چیز به این خوبی‌ها پیش نخواهد رفت؛ گرفتن درصدی از فروش، تسویه حساب‌های ماهیانه و قوانین سخت دیگر از جمله چالش‌های مهم همکاری با این نوع فروشگاه‌ها است که هر کسب و کاری باید قبل از شروع همکاری از آن‌ها اطلاع یابد.

سخن پایانی

با توجه به رشد روز افزون مشاغل آنلاین در سراسر جهان بیشتر صاحبان مشاغل سنتی (آفلاین) برای افزایش سودآوری یا نجات کسب و کار سنتی خود از ورشکستگی تمایل دارند تا به صورت جدی وارد بازار تجارت آنلاین شوند.

بنابراین نیاز است قبل از ورود به هر بازی ابتدا قوانین مربوط به آن بازی را بدانید و سپس اقدامات لازم را برای وارد شدن به آن انجام دهید.

ما در اینجا سعی کردیم توضیحات کوتاه و مفیدی را در مورد چگونگی شروع یک کسب و کار آنلاین با شما به اشتراک گذاریم.

راه‌اندازی یک تجارت آنلاین کار بسیار تخصصی و پیچیده‌ای است و نیازمند سال‌ها تجربه و تخصص است. تیم استودیو طراحی نارون پیشنهاد می‌کند که زمان لازم را برای مطالعه در مورد قوانین یک تجارت آنلاین بگذارید و سپس وارد این رقابت سنگین در دنیای آنلاین شوید.

اگر شما هم تجربه‌ای از ورود به تجارت دنیای دیجیتال دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان گذارید.

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی