برای فروشگاه اینترنتی به چه مجوز‌هایی نیاز داریم؟ به همراه لیست مجوز‌های مهم

مطمئنا برای شما این سوال پیش آمده است که پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای جلب اعتماد کاربران می‌بایست چه مجوز‌هایی را برای فروشگاه اینترنتی خود کسب کنیم؟

تعداد مجوز‌هایی که امروزه عرضه می‌شود شاید بیش از ۱۰ عنوان باشد که ما در این مقاله سعی می‌کنیم به مهم‌ترین مجوز‌های صادر شده در ایران بپردازیم.

چرا فروشگاه اینترنتی به مجوز نیاز دارد؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد مهم‌ترین دلیل کسب مجوز توسط یک فروشگاه اینترنتی جلب رضایت و اطمینان کاربران است، زمانی که کاربر برای اولین بار به وسیله موتور‌های جستجو و یا تبلیغات وارد وب سایت شما می‌شود سوالی که در ذهن او به وجود می‌آید این است که چگونه می‌توان به این فروشگاه اینترنتی اطمینان کرد؟

اینجاست که یک مجوز مورد اعتماد اهمیت پیدا می‌کند و کاربر زمانی که این نوع مجوز‌ها را در وب سایت شما می‌بینید با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید محصولات شما می‌کند.

  • دلایل مختلف زیادی وجود دارد که امروزه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌توانند رضایت کاربران را به خوبی جلب کنند و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
  • عدم پشتیبانی قوی
  • محصولات به موقع تحویل داده نمی‌شوند
  • عدم نظارت کافی بر روی سایت

به این دلایل مجوز‌های الکترونیکی به وجود آمدند تا تخطی و عدم رضایت کاربران از فروشگاه‌های اینترنتی را به ثبت برسانند، بنابراین سایر کاربران می‌توانند برای خرید از آن فروشگاه‌ها محتاط‌تر عمل کنند. 

این امر باعث شده تا حدودی ترس و واهمه کاربران برای خرید‌های اینترنتی کاهش یابد و آن‌ها با خیال راحت‌تری به سایت‌هایی که مجوز دارند اطمینان کنند.

در ادامه به چندین مجوز معتبر و چگونگی دریافت آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد)

مجوز اینماد برای فروشگاه اینترنتی

شاید اولین و مهم‌ترین مجوزی که این روز‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است، نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد باشد. 

این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می‌شود و این مرکز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال فعالیت است.

 اینماد یکی از مهم‌ترین نماد‌های الکترونیکی حال حاضر ایران به شمار می‌آید. به طور مشخص هدف نماد اعتماد الکترونیکی ساماندهی، احراز هویت و  وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی است.

به صورت کلی این نماد بیشتر برای کسب و کار‌های B2C مانند دیجی کالا، مدیسه و… استفاده می‌شود.

چگونه مجوز اینماد را کسب کنیم؟

برای شروع کافی است به وب سایت اینماد به آدرس enamad.ir مراجعه کنید و با ثبت نام و ورود به پنل کاربری فرایند کسب مجوز را طی کنید.

البته گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی به آسانی که در بالا ذکر شد نیست اما پیچیدگی و سختی گذشته را هم ندارد.

چه مراحلی برای دریافت نماد اعتماد وجود دارد؟

مراحل به طور خلاصه عبارتند از:

۱) ثبت نام
۲) تکمیل اطلاعات (احراز اطلاعات هویتی)
۳) افزودن کسب و کار
۴) تاییدیه فنی
۵) احراز صحت اطلاعات کسب و کار (احراز آدرس محل فعالیت ، شماره تماس کسب و کار اینترنتی و احراز آدرس پست الکترونیکی
۶) تکمیل فرم نظر سنجی
۷) بررسی چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
۸) تعهد الکترونیکی
۹) اعطای نماد
۱۰) درج کد مجوز بر روی سایت

موارد بالا برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی تک ستاره است و برای نماد موقت تاییدیه‌های کمتری در نظر گرفته شده است.

اما پیشنهاد می‌شود قبل از شروع فرایند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی، نیم نگاهی به پرسش‌های متداول صفحه‌ی اینماد داشته باشید تا در تکمیل مراحل با مشکل روبرو نشوید. 

در حال حاضر برای اعطای نماد اعتماد الکترونیک به کسب و کارها سه حالت وجود دارد که اولین و ساده‌ترین نوع آن نماد اعتماد الکترونیکی بدون ستاره است.

نماد اعتماد الکترونیکی بدون ستاره

این نماد به صورت موقت برای فروشگاه اینترنتی مذکور صادر می‌شود تا در دوره ۳ ماهه این کسب و کار بتواند اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کند.

“نماد اعتماد الکترونیکی (بدون ستاره) با هدف تسهیل فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی کوچک و نوپایی که موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرایند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند، اعطاء می‌شود.”

نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره

اما برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره می‌بایست چه کار‌هایی انجام داد؟

پس از ورود به پنل کاربری، تکمیل اطلاعات و افزودن نوع کسب و کار و تاییدیه فنی نوبت به احراز صحت اطلاعات می‌رسد که می‌بایست مدارکی را به آدرس مشخص شده ارسال کنید. این فرایند ممکن است از یک هفته تا یک ماه به طول بیانجامد پس از آن چک لیستی برای شما ارسال می‌شود که باید در فروشگاه اینترنتی خود آن چک لیست‌ها را اعمال کنید.

اما نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره‌ای که شما دریافت می‌کنید یک سال اعتبار خواهد داشت و پس از آن در صورت عدم تخلف و تخطی از قوانین، با پرداخت هزینه‌ای مشخص می‌توانید نماد اعتماد الکترونیکی خود را تمدید کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره بسیار آسان است و تنها کاری که می‌بایست شما انجام دهید گواهی SSL را بر روی فروشگاه اینترنتی خود فعال کنید. 

SSL چیست؟

اس اس ال که مخفف (Secure Sockets Layer) است یک پروتکل امنیتی است که در سرور ایجاد می‌شود و برای امن کردن تراکنش‌های مالی در مرورگر استفاده می‌گردد؛ به طور کلی این پروتکل شامل تضمین هرگونه اطلاعات ما بین مرورگر (شماره کارت اعتباری یا گذرواژه) و وب سرور (مانند فروشگاه اینترنتی یا برنامه بانکداری آنلاین) می‌شود.

نقشه سفر مشتری چیست و چگونه می‌توان آن را طراحی کرد؟

فعال سازی SSL

اول از همه بگوییم که تمامی اس اس ال ‌ها رایگان نیستند و برخی قیمت‌های نسبتا بالایی دارند که هر کدام ویژگی‌ها و اعتبار خاصی را به فروشگاه یا وب سایت‌ها می‌دهند.

اما امروزه بسیاری از شرکت‌های هاست یا میزبانی وب، اس اس ال را به صورت رایگان برای وب سایت‌ها فعال می‌کنند و شما می‌توانید با فرستادن تیکت نسبت به فعال سازی اس اس ال بر روی فروشگاه اینترنتی خود اقدام کنید.

مجوز سامان دهی

مجوز سامان دهی فروشگاه اینترنتی

پس از اینماد می‌توان سامان‌ دهی را یکی از مهم‌ترین مجوز‌های حال حاضر ایران دانست، این مجوز بیشتر تمرکزش بر روی کسب و کار‌های دیجیتال و نرم افزاری است.

این مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌گردد و وجود آن به این معنی‌ست که محتوایی که شما در وب سایت یا فروشگاهتان تولید می‌کنید از نظر این وزارت تایید شده است و در صورت تخطی از قوانین این مرکز طی اعلامیه‌ای هم به صورت اس ام اس و هم ایمیل نسبت به رفع آن به شما  اخطار می‌دهد.

شاید مهم‌ترین قسمت سامان‌دهی این باشد که فروشگاه اینترنتی در صورت عدم رعایت شئونات و قوانین اسلامی می‌بایست فیلتر شود اما قبل از فیلتر شدن این سامانه به شما اطلاع می‌دهد تا نسبت به رفع محتوای آن صفحه اقدام کنید.

برای ثبت سایت یا فروشگاه خود می‌توانید به آدرسsamandehi.ir مراجعه کنید.

مجوز اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی

مجوز اتحادیه کشوری برای فروشگاه اینترنتی

مجوز مهم دیگری که برای فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی لازم است نماد اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی است.

البته این مجوز یک پیش نیاز دارد و آن هم داشتن پروانه کسب و کد اقتصادی است.

شما می‌توانید از طریق آدرس ecunion اقدام به ثبت نام و تکمیل اطلاعات کاربری خود کنید البته دریافت این مجوز به آسانی اینماد نیست اما اعتبار این نماد هم کمتر از سایر نماد‌های معرفی شده نیست. 

مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

این مجوز برای کسانی که در زمینه طراحی، تولید و توسعه نرم افزار فعالیت می‌کنند مناسب می‌باشد و برای دریافت آن می‌بایست به نظام صنفی محل سکونت خود مراجعه کنند، همچنین افراد می‌توانید با مراجعه به وب سایت irannsr از چگونگی اخذ این مجوز آگاهی بیشتری پیدا کنند.

درگاه پرداخت

درگاه پرداخت و مجوز فروشگاه اینترنتی

می‌دانیم درگاه پرداخت مربوط به کسب مجوز نیست اما به دلیل این که از اهمیت بالایی برخوردار است لازم دانستیم در ادامه مجوزها از آن یاد کنیم.

در سال‌های اخیر کلاه برداران با ارائه سایت‌های سوری و صفحات پرداخت فیشینگ اقدام به کلاه برداری از مشتریان می‌کردند که این خود یک چالش بزرگ برای فروشگاه‌های الکترونیکی معتبر و خریداران اینترنتی بود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر و به خصوص سال ۹۸ با به روی کار آمدن رمز پویا این مشکل تا حدودی برطرف گردید.

اما طرف دیگر قضیه این است که کارفرمایان و صاحبان کسب و کار برای ایجاد درگاه پرداخت مطمئن می‌بایست چه کار‌هایی را انجام دهند و اینکه از چه شرکت‌هایی درگاه پرداخت مطمئن را دریافت کنند؟

درگاه‌های پرداخت واسط

این درگاه‌ها مناسب کسب و کار‌های کوچک با تراکنش کم است زیرا در میان درگاه‌های پرداخت واسط، بین شما و بانک یک شرکت وجود دارد که عملیات پرداخت را انجام می‌دهد و به ازای هر تراکنش از شما درصدی از آن مبلغ را دریافت می‌کند.

کارفرمایان و صاحبان کسب و کار باید این دقت را داشته باشند که از شرکت‌های مطمئن در این زمینه استفاده کنند.

شرکت‌های معتبر را از کجا پیدا کنیم ؟

برای کسب اطلاع از شرکت‌های معتبر و مطمئن می‌توانید به آدرس شرکت‌های پرداخت یار شاپرک مراجعه کنید.

لیست این شرکت‌ها همیشه در حال بروزرسانی هستند و در صورتی که شرکتی در این لیست وجود نداشت پیشنهاد می‌شود از آن شرکت درگاه پرداخت واسط را تهیه نکنید. 

درگاه پرداخت مستقیم

این درگاه پرداخت مزیت‌های بیشتری نسبت به درگاه واسط دارد و می‌توان گفت درگاه مستقیم مناسب کسب و کار‌هایی با تراکنش بالا است.

اما قبل از مراجعه به بانک می‌بایست مجوز نماد الکترونیکی (اینماد) را دریافت کنید و پس از آن با در دست داشتن مدارک حقیقی و حقوقی مورد نظر، اقدام به ثبت نام درگاه پرداخت مستقیم کنید.

این فرایند ممکن است از یک هفته تا یک ماه و یا بیشتر به طول بینجامد. شرکت‌های PSP که مجاز به فعالیت و صدور درگاه پرداخت بانکی مستقیم هستند را می‌توانید از قسمت شرکت‌های PSP شاپرک مشاهده کنید.

سخن پایانی

داشتن یک مجوز معتبر می‌تواند زنجیر محکمی بین فروشگاه شما و کاربران باشد؛ پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که داشتن مجوز الکترونیکی می‌تواند به کسب و کارها اعتبار و رونق بیشتری ببخشد.

نظر شما در مورد مجوز‌های الکترونیکی و وجود آن در فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی