سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا CMS اختصاصی؟

احتمالا یکی از سوالاتی که هر طراح یا کارفرما پیش از ورود به دنیای کسب و کار آنلاین با آن مواجه می‌شود این است که طراحی وب سایت با وردپرس بهتر است یا CMS اختصاصی؟

در این مقاله مزایا و معایب هر دو سیستم را با توجه به نوع کسب و کار شما مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را از میان CMS‌های متنوع داشته باشید.

تفاوت وردپرس و CMS اختصاصی

سیستم مدیرت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS به نرم‌افزار‌های تحت وب گفته می‌شود که امکان ساخت و طراحی وب سایت را به سازندگان و طراحان وب ‌سایت می‌دهد. 

به عنوان مثال سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس، دروپال، جوملا و پرستاشاپ یک نوع CMS آماده هستند. 

سیستم مدیریت محتوا (CMS) اختصاصی 

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بر اساس نیاز شما تحلیل، طراحی و ساخته می‌شود و در صورتی که نیازهای شما تغییر پیدا کند و یا بخواهید ویژگی جدیدی را به سیستم وب سایت خود اضافه کنید، با کمک CMS اختصاصی این موارد به راحتی امکان‌پذیر خواهند بود.

سیستم‌های اختصاصی می‌توانند با فریم‌ ورک‌هایی همچون لاراول، انگولار، ASP.NET، پایتون و از این دست چارچوب‌های نرم‌افزاری طراحی و اجرا شوند.

مزایای CMS اختصاصی 

انعطاف‌پذیری بالا

در سیستم‌های اختصاصی، دیگر شما محدود به انتخاب افزونه یا پلاگین خاصی نخواهید بود؛ توسعه‌دهنده‌ی CMS اختصاصی می‌تواند هر آنچه که نیاز دارید را به صورت اختصاصی متناسب با نیاز شما پیاده‌سازی و اجرا کند.

امنیت بالا 

یکی از مهم‌ترین مزایای دیگر CMS اختصاصی امنیت بالاتر آن نسبت به وردپرس است. 

با توجه به اینکه این سیستم به صورت اختصاصی توسط فرد یا تیمی توسعه داده شده است، امکان به وجود آمدن حفره‌های امنیتی در این مورد بسیار نادر و کم است؛ البته شرط این امنیت را می‌توان کارایی و تجربه‌ی توسعه‌ دهنده وب دانست. 

سرعت بالاتر

با توجه به اینکه CMSهای اختصاصی از پایه کد نویسی می‌شوند، برخلاف وردپرس شما دیگر شاهد کد‌های اضافی در صفحات وب ‌سایت و دیتابیس خود نخواهید بود و این امر به افزایش سرعت و بهره‌وری صفحات وب سایت شما، کمک شایانی خواهد کرد.

معایب سیستم مدیریت اختصاصی

هزینه و زمان زیاد

مطمئنا سیستم‌های از پیش ساخته شده مانند وردپرس به دلیل اینکه توسط یک تیم قدرتمند از پیش آماده و محیا شده‌اند زمان و هزینه بسیار کمتری را هنگام طراحی و توسعه وب سایت از شما خواهند گرفت.

اما سیستم‌هایی که به صورت اختصاصی توسط یک تیم آماده و توسعه داده می‌شوند زمان و به طبع هزینه زیادی را در برای شما در بر خواهند گرفت.

هزینه پشتیبانی زیاد

با توجه به اینکه سیستم‌های اختصاصی توسط یک فرد یا تیم توسعه پیدا می‌کنند این امکان برای کارفرما وجود ندارد که در صورت نیاز یا عدم پشتیبانی به فرد یا گروه دیگری مراجعه کند.

به همین علت پشتیبانی این گونه طرح‌ها یا گران خواهد بود و یا اینکه با توجه به حجم سفارشات تیم توسعه‌دهنده، پشتیبانی به کندی انجام خواهد گرفت.

نکته: در صورتی که پروژه در اختیار یک تیم حرفه‌ای قرار داده شده باشد و منابع به درستی دسته‌بندی شده باشند، امکان ارجاع به تیم‌های دیگر برای توسعه پروژه امکان پذیر خواهد بود.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم مدیریتی از پیش آماده شده همانند وردپرس، دروپال، جوملا، پرستاشاپ و… امروز مورد استقبال بسیاری از توسعه‌دهندگان وب قرار گرفته‌اند زیرا به راحتی قابل دسترس هستند و اغلب رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از سیستم مدیریت محتوا با وردپرس ایجاد و ساخته شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که این سیستم مدیریتی در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

اما بیاید کمی دقیق‌تر نگاهی به مزایا و معایب CMS وردپرس بیندازیم. 

مزایای وردپرس

وردپرس

گستردگی و در دسترس بودن

همانطور که گفتیم سیستم مدیریت وردپرس از گستردگی و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند وب ‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را بر روی این سیستم بالا بیاورند. 

افزونه‌های متعدد، راحتی کار با این سیستم‌ها و آموزش‌های کاربردی رایگان از مهم‌ترین دلایل استقبال از سیستم مدیریتی وردپرس است.

قالب‌ها و پلاگین‌های رایگان زیاد

تعدد پلاگین‌ها و قالب‌های رایگان زیاد را می‌توان به عنوان نقطه قوت سیستم مدیریتی وردپرس دانست.

با توجه به گستردگی این سیستم پلاگین‌های کاربردی و رایگان بی شماری را می‌توان در هسته وردپرس پیدا و نصب کرد، همچنین برخی از وب سایت‌ها قالب‌های خود را به مدت محدود به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند. 

هزینه و زمان کمتر نسبت به سیستم اختصاصی

در سیستم‌های اختصاصی با توجه به اینکه یک تیم کار توسعه CMS را انجام می‌دهد علاوه بر زمان زیاد، هزینه‌های نسبتا بالایی را برای شما در بر خواهد داشت؛ اما در سیستم مدیریت محتوای وردپرس با توجه به اینکه به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است نیازی به پرداخت هزینه ندارد. البته این بدان معنا نیست که این CMS آماده که به صورت رایگان عرضه می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نیست.

بگذارید با یک مثال سیستم مدیریت وردپرس را برای شما بیان کنیم: 

در صورتی که یک توسعه‌دهنده وب بخواهد به صورت انفرادی سیستم مدیریت محتوایی همانند وردپرس را توسعه دهد می‌بایست نزدیک به ۱۰۰ سال تلاش کند تا سیستمی همانند وردپرس را بسازد.

معایب وردپرس

امنیت

وردپرس یک سیستم منبع باز است و این بدان معنا است که هر کسی می‌تواند به کد‌های آن دسترسی داشته باشد.

منبع باز بودن این نوع کد‌ها علاوه‌بر سودمندی و صرفه اقتصادی در صورت استفاده نادرست می‌تواند آسیب جدی به وب ‌سایت و کسب و کار شما بزند.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم وجود پلاگین‌ها و قالب‌های متنوع در وردپرس یک مزیت به حساب می‌آید، اما در کنار این مزیت وجود حفره‌های امنیتی، مشکلات جدی را برای وب سایت شما به وجود خواهند آورد.

سرعت 

از آنجا که سیستم مدیریتی وردپرس در دسترس میلیون‌ها کاربر قرار دارد، امکان دسترسی به کد‌های پایه‌ی آن که از جنس clunky هستند در این سیستم وجود نخواهد داشت.

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با اپلیکیشن دارد؟

 عدم دسترسی به این جنس کد‌ها مطمئنا سرعت بارگذاری و سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث کندی نسبتا محسوسی می‌شود.

کدام CMS مناسب کسب و کار من است؟

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که CMS مناسب برای کسب و کار شما چیست؟

آیا استفاده از CMS آماده وردپرس می‌تواند نیاز‌های شما را برطرف کند‌؟

چه وب سایت‌هایی بهتر است از CMS اختصاصی استفاده کنند؟

در ادامه با ذکر مثال به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

طراحی سایت‌ شخصی یا شرکتی

اگر به فکر راه‌اندازی یک وب ‌سایت شخصی یا شرکتی هستید و نمی‌خواهید امکانات خاصی را برای وب سایتتان در نظر بگیرید، مطمئنا سیستم مدیریت وردپرس برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

طراحی سایت با وردپرس علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌های کمتری را نسبت به CMS اختصاصی، خواهد داشت.

در این نوع وب سایت‌ها با توجه به اینکه طراحی ظاهری از اهمیت بالاتری نسبت به پنل مدیریتی برخوردار است شما می‌توانید با صرف هزینه طراحی قالب اختصاصی، وب سایت شخصی یا شرکتی خود را با وردپرس به راحتی اجرا کنید.

طراحی سایت خبری

خبر و نتایج جستجوی گوگل یکی از مهم‌ترین رکن‌های یک وب سایت خبری است. 

برگ برنده یک وب سایت‌ خبری را می‌توان سئوی آن دانست؛ خبر‌ها در این نوع وب سایت‌ها در صورتی دیده می‌شوند که در صفحه اول نتایج گوگل قرار گرفته باشند.

سئو در وب سایت‌های خبری بسیار مهم بوده و وردپرس در این زمینه تا به امروز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است.

] سایت‌هایی همانند دیجیاتو و دیجی کالا مگ که روزانه کاربران زیادی را به خود جذب می‌کنند یک مثال خوب برای راه اندازی وب سایت‌ خبری با سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

افزایش روز افزون فروشگاه‌های اینترنتی و استقبال مردم از خریدهای اینترنتی باعث به وجود آمدن چالش‌های زیادی برای کسب و کار‌های جدید شده است.

برخی از کسب و کار‌ها برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود به تقلید از سایر فروشگا‌های اینترنتی بزرگ پرداخته که مطمئنا این نوع روش علاوه بر به وجود آوردن هزینه‌های سنگین، وقت و زمان زیادی را از آن‌ها خواهد گرفت.

در ادامه ما فروشگاه‌های اینترنتی را به دو دسته‌ی بزرگ و تخصصی تقسیم خواهیم کرد و توضیحات لازم را در مورد آن‌ها خواهیم داد.

فروشگاه اینترنتی بزرگ با امکانات متعدد

این مبحث می‌تواند هم طولانی باشد و هم نظرات مختلفی را در بر بگیرد.

اول از همه فروشگاه‌هایی که می‌خواهند با وسعت بسیار بالایی کار کنند و محصولات متنوعی را در فروشگاه خود درج کنند بهتر است از CMS اختصاصی استفاده کنند زیرا در این نوع CMSها ارتباط بین انبار، پرسنل و نوع تحویل قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری را در بر خواهد داشت. 

همچنین در آینده در صورتی که بخواهید ویژگی جدیدی را به وب سایت‌ خود اضافه کنید CMS اختصاصی می‌تواند کار شما را به مراتب از وردپرس راحت‌تر کند و علاوه بر این هزینه و زمان کمتری را برای توسعه محصول خود پرداخت خواهید کرد.

سیستم مدیریت محتوای فروشگاه اینترنتی تخصصی

طراحی وب سایت باتری تقوی

کسب و کار‌های زیادی هستند که قصد دارند محصولات خاص و محدودی را در سطح وب به فروش برسانند این نوع کسب و کار‌ها در صورتی که نمی‌خواهند ویژگی‌های خاصی را به فروشگاه خود اضافه کنند بهترین گزینه ایجاد فروشگاه اینترنتی بر پایه CMSهای آماده همچون وردپرس است.

البته در این بین، CMSهای آماده‌ای مانند اپن کارت، مجنتو، پرستاشاپ و… وجود دارند که به صورت تخصصی برای فروشگاه‌های اینترنتی توسعه یافته‌اند که بررسی و مزایا و معایب آن در این مقاله نمی‌گنجد. 

طراحی سایت استارت‌آپ‌

با توجه به اینکه استارت‌آپ‌ها نیازمند سایتی با رویکرد و عملکرد متفاوت هستند. نمی‌توان به صورت دقیق گفت که وب سایت وردپرسی برای آن‌ها مناسب‌تر است یا CMS اختصاصی؟

در صورتی که استارت‌آپ‌ها از حمایت مالی نسبتا خوبی برخوردار باشند و بخواهند ویژگی‌های خاصی را به خود اضافه کنند استفاده از CMS اختصاصی برای آن‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

اما با توجه به اینکه اکثر استارت‌آپ‌ها از پس هزینه‌های سنگین CMS اختصاصی بر نمی‌آیند به وردپرس روی می‌آورند که البته نمی‌توان گفت که امکان راه اندازی وب سایت خلاقانه بر روی وردپرس امکان‌پذیر نیست بلکه برای راه‌اندازی این نوع وب سایت‌ها می‌بایست سفارشی‌سازی خاصی بر بستر وردپرس انجام شود.

پرطرفدارترین CMS های آماده

وب سایت Wappalyzer یکی از معتبر‌ترین وب ‌سایت‌ها در زمینه بررسی و آنالیز فریم‌ ورک‌ها و CMS‌های آماده است.

در تصویر زیر می‌بینید که وردپرس با اختلاف بسیار بالایی در رده اول قرار گرفته و پس از آن دروپال و جوملا سیستم‌های مدیریت محتوای پرطرفدار طراحان وب سایت هستند.

cms آماده

پرطرفدارترین وب فریم ورک‌ها

اگر به دنبال یک CMS اختصاصی می‌گردید بد نیست نگاهی به لیست زیر بیندازید تا ببنید سایر افراد در سراسر دنیا از چه نوع فریم‌ ورک برای توسعه محصول خود استفاده می‌کنند. 

پرطرفدارترین وب فریم ورک‌ها

نتیجه گیری

هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده یا اختصاصی مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند.

انتخاب بین CMS آماده و اختصاصی بستگی به نوع کسب و کار شما دارد، پس قبل از شروع به طراحی سایت نیاز‌های خودتان را در حال و آینده بسنجید تا بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

همچنین رشد سایت ساز‌هایی همچون WIX و Webflow را نباید نادیده گرفت، این نوع سایت ساز‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز برنامه نویسی و در کمترین زمان ممکن، سایت یا فروشگاه خود را مطابق با سلیقه خودتان بسازید.

در صورت نیاز به مشاوره بیشتر تیم استودیو طراحی نارون آمادگی این را دارد تا در زمینه طراحی سایت و توسعه محصول به شما عزیزان مشاوره دهد.

شما می‌توانید از طریق لینک “تماس” با تیم استودیو طراحی نارون واقع در یزد در ارتباط باشید.

منابع: wappalyzer, npgroup

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

5 دیدگاه روشن سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا CMS اختصاصی؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی