بررسی مزایا و معایب فروشگاه ‌ساز و سایت ساز‌های اینترنتی

فروشگاه ‌سازها در چند سال اخیر توانسته‌اند بخش قابل توجهی از بازار را به خود جلب کنند؛ راحتی در استفاده و نیاز نداشتن به دانش خاص را می‌توان کلید موفقیت فروشگاه ساز‌های فعلی دانست. 

فروشگاه ساز

با توجه به گستردگی و تنوع بسیار زیاد فروشگاه ساز‌ها انتخاب مناسب‌ترین در میان آن‌ها کار نسبتا سختی است و اینکه هر یک از آن‌ها در حال حاضر چه ویژگی‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهند می‌تواند کلید این موفقیت باشد.

فروشگاه ساز‌ها سیستم‌های مدیریت محتوایی هستند که به دو دسته‌ی ‌CMS متن باز (Open Source) و CMS اشتراکی (SAAS) تقسیم می‌شوند.

فروشگاه ساز‌های متن باز 

این نوع فروشگاه ساز‌ها همانطور که از اسمشان پیدا است متن باز هستند و قابلیت توسعه‌پذیری و تغییر در کد‌های آن‌ها وجود دارد.

سیستم‌های مدیریت محتوای آماده یا متن باز مانند وردپرس، پرستاشاپ و… به شما این امکان را می‌دهند تا مطابق با سلیقه‌ی خود سایتی با امکانات بالا طراحی و اجرا کنید ، البته لازمه‌ی آن دانش برنامه نویسی و طراحی UI/UX است.

فروشگاه ساز متن باز

فروشگاه ساز ووکامرس

ووکامرس افزونه‌ای است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب و فعال می‌شود، این افزونه پس از نصب امکانات یک فروشگاه آنلاین را برای شما فراهم خواهد کرد. 

در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این فروشگاه ساز بدست آورید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌یووکامرس چیست و چه کسانی باید از ووکامرس استفاده کنند؟را از دست ندهید.

 فروشگاه ساز پرستاشاپ

پرستاشاپ را می‌توان یکی از تخصصی‌ترین فروشگاه ساز‌های آماده‌ و رایگان حال حاضر دنیا دانست که به صورت اختصاصی برای کسب و کار‌های نیمه تجاری توسعه داده شده است.

کار با این فروشگاه ساز نسبت به وردپرس به ظاهر کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما داشتن تمام ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی و قابلیت توسعه‌ی آن به وسیله افزونه‌های کاربردی و حتی کد نویسی اختصاصی می‌تواند یک مزیت برای این سیستم مدیریت محتوای آماده به حساب بیاید.

البته هزینه‌ی افزونه‌های کاربردی موجود در فروشگاه پرستاشاپ نسبت به وردپرس بیشتر است اما به صورت کلی تمام موارد ضروری یک فروشگاه اینترنتی را این CMS در خود دارد.

فروشگاه ساز مجنتو

فروشگاه ساز مجنتو یکی از قوی‌ترین فروشگاه ساز‌های موجود در دنیاست و برای سایت‌هایی با تعداد محصول و بازدید بالا بسیار مناسب است.

ظاهر این فروشگاه ساز تقریبا مشابه با ووکامرس است و کار کردن با آن تقریبا ساده و راحت است؛ البته مجنتو در ایران نسبت به سایر کشور‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. 

فروشگاه ساز اوپن کارت

فروشگاه اوپن کارت (OpenCart) را می‌توان همانند پرستاشاپ دانست، این فروشگاه برای وب سایت‌های نیمه تجاری بسیار مناسب است اما به دلیل تعدا کم افزونه و قالب‌های آماده‌ی فارسی شده در ایران طرفدار زیادی ندارد، البته در صورتی که بخواهید به صورت تخصصی فروشگاه خود را بر پایه‌ی اپن کارت پیاده سازی کنید، تمام این موارد با طراحی اختصاصی افزونه‌ها قابل حل است. 

فروشگاه ساز‌های اشتراکی(SAAS)

هدف ما در این مقاله بررسی کامل یک فروشگاه ساز اشتراکی (SAAS) در داخل و خارج از کشور است و سعی خواهیم کرد منصفانه مزایا و معایب فروشگاه ساز‌های اشتراکی را ذکر کنیم.

کلمه‌ی SAAS مخفف  Software As A Service است که به معنای اشتراک برنامه و نرم افزار به افراد و کسب و کار‌ها است. 

فروشگاه سازهای اشتراکی saas

عملکرد این سیستم بدین صورت است که شرکتی با نوشتن یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و توسعه‌ی آن، اقدام به عرضه آن به افراد مختلف می‌کند، اما عرضه این سیستم‌ها به صورت اشتراکی است و افراد حق مالکیت آن را نخواهند داشت و تنها تا زمانی که هزینه‌ی اشتراک این سیستم را پرداخت کنند می‌توانند از آن استفاده کنند.

ویژگی‌هایی که یک فروشگاه ساز به شما ارائه خواهد داد را می‌توان به صورت تیتروار اینگونه بیان کرد:

  • عدم نیاز به نصب و راه اندازی 
  • امکان شخصی سازی نسبتا بالا
  • راحتی در تغییر چیدمان صفحات
  • امکانات نسبتا زیاد و کامل 
  • تنوع قالب‌های از پیش آماده

لزوما تمام مواردی که در بالا ذکر گردید برای تمامی فروشگاه ساز‌ها صدق نمی‌کند و برخی از فروشگاه ساز‌های داخلی حتی ساده‌ترین امکانات را در خود ندارند.

اما بد نیست قبل از بررسی مزایا و معایب فروشگاه ساز‌ها نیم نگاهی داشته باشیم به فروشگاه ساز‌های خارجی از کیفیت و امکانات بالایی برخوردار هستند.

فروشگاه ساز WIX

ویکس را می‌توان در وهله‌‌ی اول یک سایت ساز قوی دانست تا فروشگاه ساز اما با توجه به محبوبیت آن قابلیت اجرای یک فروشگاه ساز نسبتا کامل را هم دارا می‌باشد. 

ویکس در سال ۲۰۰۶ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد  و در سال ۲۰۱۰ توانست ۳.۵ میلیون کاربر را در سراسر دنیا به خود جذب کند.

طبق آخرین آمار منتشر شده از شرکت WIX، توانسته تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰ میلیون کاربر را به خود جذب کند.

به دلیل راحتی استفاده از قالب‌های آماده و امکانات متنوع و زیاد، فروشگاه ساز ویکس محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است.

البته به دلیل افزایش قیمت دلار استفاده از این سیستم در حال حاضر زیاد مقرون به صرفه و مناسب نیست. 

فروشگاه ساز شاپیفای(Shopify)

شاپیفای بر خلاف ویکس یک فروشگاه ساز اختصاصی است که در سال ۲۰۰۴ توسط یک شرکت کانادایی بنیانگذاری شد. 

شاپیفای تمرکز خود را بر روی کسب و کار‌های نوپا و خرده‌فروشان گذاشته است.

کسب و کار‌ها با استفاده از این سیستم می‌توانند به راحتی فروش، لجستیک و حمل و نقل را مدیریت کنند؛ در حال حاضر بیش از ۱ میلیون کسب و کار از سیستم شاپیفای استفاده می‌کنند.

فروشگاه ساز بیگ کامرس(BigCommerce)

بیگ کامرس از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و همانند شاپیفای یک فروشگاه ساز اختصاصی است که برای کسب و کار‌های کوچک گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود، البته بیگ کامرس برخلاف اسمش همانند شاپیفای بزرگ و معروف نیست اما وجود قابلیت‌هایی مانند داشتن یک فروشگاه مجزا برای خرید افزونه و قالب می‌تواند در آینده باعث تحول این فروشگاه ساز شود.

در بالا چند فروشگاه ساز معتبر خارجی را معرفی کردیم که هر کدام از آن‌ها توانسته بودند تعداد کاربران زیادی را به خود جذب کنند اما استفاده از این نوع فروشگاه ساز‌ها برای کاربران ایرانی احتمالا نه مقرون به صرفه است و نه امکان پذیر. 

حال چاره‌ی کار چیست ؟

استفاده از فروشگاه ساز‌های ایرانی شاید راه‌حل مناسبی به نظر رسد.

درست است که فروشگاه ساز‌های خارجی از امکانات، کیفیت، تنوع و اعتبار بالایی برخوردار هستند اما در این چند سال اخیر برخی فروشگاه ساز‌های ایرانی عملکرد نسبتا خوبی را از خود نشان داده‌اند.

فروشگاه ساز سازیتو

سازیتو فروشگاه ساز ایرانی است که هم نسخه‌ی رایگان و هم نسخه‌های حرفه‌ای دارد، در پنل رایگان شما می‌توانید محصولات فیزیکی و دیجیتال را با شرط ۴ درصد کارمزد روی هر تراکنش و با سقف ۳۰ هزار تومان به فروش برسانید.

عدم وجود امکانات زیاد و تنوع قالب را می‌توان بزرگ‌ترین عیب اکثر فروشگاه ساز‌های داخلی دانست که فروشگاه سازیتو هم از این قاعده مستثنی نیست.

فروشگاه ساز شاپفا

این فروشگاه ساز هم جزو معروف‌ترین‌های ایران است و عملکرد و کارایی آن نسبت به سایر فروشگاه ساز‌ها شاید کامل‌تر باشد. قسمت جالب فروشگاه ساز شاپفا نمایش سایت‌هایی است که با این فروشگاه ساز راه‌ندازی شده‌اند.

افزونه‌های کاربردی ایمیل مارکتینگ، پا آپ، اس ام اس و… از مزایای این فروشگاه به شمار می‌آیند اما در مقابل می‌توان هزینه‌های نسبتا بالا و قالب‌های محدود و نه چندان زیبا را از معایب فروشگاه ساز شاپفا دانست.

فروشگاه ساز پرتال

این فروشگاه ساز هم همانند شاپفا از امکانات قابل قبولی برخوردار است اما امکانات آن نسبت به شاپفا کمی کمتر است، فروشگاه ساز پرتال از طراحی و تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی برخوردار است و قالب‌های آن نسبت به دو فروشگاه ساز دیگر متنوع‌تر است.

در پایان اگر بخواهیم معایب بزرگ فروشگاه ساز‌های ایرانی را ذکر کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عدم شخصی سازی همانند فروشگاه ساز‌های خارجی
  2. عدم تنوع در قالب‌های آماده
  3. امکانات نسبتا محدودتر نسبت به فروشگاه ساز‌های خارجی

مزایای فروشگاه سازها

هر سیستم مدیریت محتوایی مزایا و معایب خودش را دارد و ما در این مقاله سعی داریم صادقانه و بدون قضاوت مزایا و معایب سیستم‌های فروشگاه ساز آنلاین اشتراکی (SAAS) را ذکر کنیم.

۱- راه اندازی سریع بدون نیاز به دانش فنی

فروشگاه ساز‌ها سیستم‌های آماده‌ای هستند که به صورت تخصصی برنامه نویسی شده‌اند.

شما بدون نیاز به دانش فنی خاصی و فقط با داشتن یک دامنه می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را به سرعت در بستر این فروشگاه ساز‌ها ایجاد کنید و دیگر دردسر‌های مربوط به هاست و CMS‌های آماده‌ی رایگان مانند پرستاشاپ و وردپرس را نخواهید داشت.

۲- قابلیت شخصی سازی دلخواه و قالب‌های آماده

مهم‌ترین ویژگی فروشگاه ساز‌های اشتراکی قابلیت شخصی سازی صفحات فروشگاه مطابق با سلیقه‌ی هر فرد می‌باشد.

شما می‌توانید با کشیدن و رها کردن هر بخش یا ابزار به راحتی صفحات اصلی و داخلی فروشگاه خود را شخصی سازی کنید، البته این شخصی سازی در فروشگاه ساز‌های خارجی بسیار بیشتر است.

در مورد تنوع قالب همانطور که در بالا ذکر کردیم فروشگاه ساز‌ها ایرانی عملکرد مناسبی نداشته‌اند اما فروشگاه ساز‌های بزرگی مثل شاپیفای و ویکس با تنوع زیاد و کیفیت بالای قالب، عملکرد خوبی را از خود نشان داده‌اند. 

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

۳- پرداخت هزینه‌ی کم

طراحی یک فروشگاه اینترنتی چه به صورت اختصاصی و چه بر پایه‌ی CMS آماده هزینه‌های نسبتا زیادی را برای صاحب کسب و کار خواهد داشت؛ شاید هر کسب و کاری برای شروع فعالیت خود، نخواهد هزینه‌ی زیادی را صرف طراحی سایت کند.

فروشگاه ساز‌های ایرانی برای شروع یک کسب و کار هزینه‌ی نسبتا کمتری را به نسبت طراحی اختصاصی برای شما خواهند داشت، البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شما باید ماهیانه مبلغ مشخصی را به اینگونه شرکت‌ها پرداخت کنید و در صورتی که بخواهید چندین سال در این سیستم بمانید مطمئنا هزینه‌ی تمام شده‌ی آن از طراحی اختصاصی پیشی خواهد گرفت. 

۴- تامین امنیت توسط فروشگاه ساز مدیریت می‌شود

با توجه به خطرات امنیتی که در سطح وب وجود دارد هر کسب و کار برای حفظ و نگهداری فروشگاه اینترنتی خود نیازمند تامین امنیت آن است.

فروشگاه سازهای اشتراکی (SAAS) با توجه به این که یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارند و این سیستم برای تمامی کسب و کار‌ها یکسان است امنیتشان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

سیستم امنیتی اینگونه فروشگاه ساز‌ها توسط خود ارائه‌دهندگان تامین می‌شود و کسب و کارها تقریبا هیچ نگرانی بابت امنیت وب سایت خود نخواهند داشت.

معایب فروشگاه ساز‌ها

پلتفرم‌های اشتراکی مانند فروشگاه سازها امکاناتی را در اختیار شما قرار خواهند داد که در نگاه اول همه چیز خوب و عالی به نظر می‌رسد و شاید در ذهن شما این مسئله به وجود آید که با این امکانات چرا افراد به طراحی سایت به صورت اختصاصی رجوع می‌کنند؟

معایب فروشگاه سازها

در ادامه مهم‌ترین معایب فروشگاه سازهای اشتراکی (SAAS) را با هم بررسی خواهیم کرد:

۱- مشکلات دسترسی و کنترل 

از آنجا که شما برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی فقط نیاز به یک دامنه دارید و مابقی کار‌ها توسط خود سیستم و ارائه دهنده انجام می‌شود، امکان دسترسی کامل به هاست و کد‌های فروشگاه برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود و برای انجام هر کاری با پشتیبانی ارائه‌دهنده خدمات در تماس باشید. 

۲- عدم مالکیت کامل

فروشگاه ساز‌های اشتراکی همانطور که از نامشان پیداست بابت امکان استفاده از خدماتشان از شما مبلغی را دریافت می‌کنند و شما هیچ گونه مالکیتی بر روی سیستم مدیریت محتوا ندارید همین امر باعث می‌شود با رشد کسب و کارتان در آینده، مشکلاتی برای شما به وجود آید.

به عنوان مثال شما یک وب سایت بر روی یک فروشگاه ساز ایرانی به وجود آورده‌اید پس از یک سال فعالیت ممکن است برای ارائه دهنده مشکلی به وجود بیاید و به طور کلی سایت را تعطیل کند. حال اگر خوش شانس باشید و اطلاعات لازم را داشته باشید مطمئنا چند ماهی طول می‌کشد که سایت را به یک سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا اختصاصی انتقال دهید.

همین وقفه باعث می‌شود تا شما در فرایند فروش و جذب و نگهداری مشتریان با مشکلات زیادی مواجه شوید، البته این مورد با توجه به مشکلات اقتصادی و… بیشتر در ایران اتفاق خواهد افتاد و شرکت‌های بزرگ خارجی کمتر با چنین مشکلی مواجه خواهند شد. 

۳- هزینه‌های کلی

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ما در قسمت مزایا از هزینه‌های کم سیستم فروشگاه ساز صحبت کردیم و حالا چرا در قسمت معایب باز همین موضوع را عنوان کرده‌ایم؟

حرف شما کاملا درست است، فروشگاه ساز‌ها در ابتدای کار که نگاه می‌کنیم قیمت مناسب‌تری دارند و برای ۱ تا ۲ سال شاید هزینه‌های آن نسبت به طراحی سایت کمتر باشد اما باید توجه داشته باشید که شما می‌بایست برای استفاده از خدمات سیستم فروشگاه ساز همیشه و هر ماه مبلغی را بپردازید.

این مبلغ شامل طراحی اختصاصی سیستم مدیریت محتوا، پشتیبانی، سرور و … می‌باشد و ممکن است قیمت‌ها با توجه به مدیریت شرکت ارائه دهنده دستخوش تغییرات زیادی شود. 

بنابراین استفاده کوتاه مدت از فروشگاه ساز‌ها می‌تواند تا حد زیادی مقرون به صرفه باشد اما در استفاده طولانی مدت هزینه‌ی یک سایت اختصاصی را به شما تحمیل خواهد کرد و در عین حال شما هیچ گونه مالکیتی بر روی سیستم خود نخواهید داشت. 

۴- شخصی سازی محدود

بگذارید با یک مثال این بحث را جلو ببریم. سیستم مدیریت وردپرس تعداد زیادی پلاگین رایگان و پولی در سطح وب دارد که به راحتی می‌توانید با تحقیق و بررسی این پلاگین‌ها را برای فروشگاه خود استفاده کنید.

علاوه بر این، امکان برنامه نویسی یک پلاگین خاص برای وردپرس هم به راحتی انجام‌پذیر است علت این امر هم می‌توان وجود متخصصان زیاد در این حوزه دانست.

در نهایت هر سیستم مدیریت محتوایی چه به صورت آماده و رایگان مانند وردپرس، پرستاشاپ و… و چه به صورت اشتراکی، مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ بنابراین قبل از استفاده و انتخاب فروشگاه ساز اشتراکی یا طراحی فرشگاه اختصاصی بهتر است استراتژی و هدف ورود به بازار را پیدا کنید تا با دید بهتر بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

آیا فروشگاه ساز‌های اشتراکی مناسب کسب و کار من است؟

به این سوال می‌توان از زوایای مختلفی نگاه کرد.

کسب و کار شما در آینده قرار است چه اهدافی را دنبال کند؟

اگر استارتاپ هستید و یا قصد دارید محصول یا خدمتی را ارائه دهید که در آینده مخاطبین زیادی را جذب خواهد کرد بهتر است به فکر طراحی اختصاصی باشید.

اما اگر هنوز مطمئن نیستید که خدمات یا محصولات شما در فضای دیجیتال با استقبال زیاد مواجه خواهد شد یا خیر و می‌خواهید یک نمونه‌ی اولیه از آن را عرضه کنید فروشگاه ساز گزینه مناسب‌تری خواهد بود. 

آیا در آینده کسب و کار شما توسعه پیدا خواهد کرد؟

اگر در آینده به فکر گسترش محصولات یا خدمات فعلی خود هستید(به عنوان مثال، دیجیکالا اوایل شروع کار خود فقط دوربین و لوازم جانبی آن را به فروش می‌رساند) شاید انتخاب یک پلتفرم اختصاصی که مالکیت و توسعه‌ی آن هم بر عهده‌ی خود شما باشد گزینه‌ی مناسب‌تری باشد.

اما اگر یک کسب و کار کوچک هستید که قصد دارید محصولات خاص و محدودی را عرضه کنید و در آینده هیچ گونه برنامه‌ای برای گسترش کسب و کارتان ندارید استفاده از فروشگاه ساز‌های اشتراکی (SAAS) گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. 

ویژگی‌های خاصی را برای فروشگاهتان در نظر دارید؟

فروشگاه سازها به دلیل محدودیت و عدم متن باز بودن سیستم مدیریت محتوایشان در شخصی سازی محدود خواهند بود و در صورتی که بخواهید ویژگی جدیدی را به سیستم خود اضافه کنید تنها راهی که می‌توانید از طریق آن اقدام کنید تماس با ارائه دهنده سرویس است ، البته باید به این نکته هم اشاره داشت که اغلب سایت‌ سازها اقدام به شخصی سازی تکی نخواهند کرد.

البته اکثر فروشگاه ساز‌ها تمامی ویژگی‌های ضروری یک وب سایت را دارا می‌باشند و نگرانی بابت این مورد تا حدی نخواهد بود.

اما در صورتی که از یک سیستم مدیریت محتوای مبنع باز مانند وردپرس، پرستاشاپ و … استفاده کنید دست شما در توسعه محصول بسیار بازتر خواهد بود.

پس توجه داشته باشید که چه ویژگی‌هایی را برای وب سایت خود در نظر دارید تا مطابق با آن بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

تفاوت فروشگاه ساز‌ها با طراحی اختصاصی

تفاوت بسیار زیادی میان فروشگاه ساز اشتراکی (SAAS) و طراحی اختصاصی وجود دارد و شاید مقایسه‌ی بین این دو، کار منصفانه و درستی نباشد اما با این حال ما در ادامه تنها به صورت تیتروار ویژگی‌های هر سیستم را ذکر خواهیم کرد.

 ویژگی‌های فروشگاه ساز اشتراکی

  •  نصب سریع و آسان
  • شخصی سازی دلخواه 
  • عدم نیاز به دانش فنی خاص
  • هزینه‌های کوتاه مدت کم 

ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی با طراحی اختصاصی(بر پایه سیستم مدیریت محتوای وردپرس)

  • طراحی اختصاصی UI و UX
  • امکان اضافه کردن امکانات و ویژگی‌های متنوع با توجه به نیاز کارفرما و کسب و کار
  • مالکیت کامل سیستم با توجه به متن باز بودن CMS
  • ایجاد تغییرات و اضافه کردن امکانات جدید در آینده

البته قالب‌های آماده بر پایه‌ی CMS رایگان هم می‌تواند برای کوتاه مدت برای کسب و کار شما مفید واقع گردد، اگر می‌خواهید دید بهتری را نسبت به قالب‌های آماده و اختصاصی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایترا از دست ندهید.

سخن پایانی

در بالا به مزایا و معایب مهم یک فروشگاه ساز‌ اشاره کردیم، فروشگاه ساز‌های اشتراکی به طور کلی هزینه و زمان کمتری را برای شروع کار نیاز دارند. 

استفاده از فروشگاه ساز‌های اشتراکی یا طراحی اختصاصی سایت بستگی به استراتژی شما دارد، برخی از کسب و کار‌ها و شرکت‌های نوپا برای تست نمونه‌ی اولیه محصول یا خدمت (MVP) از فروشگاه ساز‌ها استفاده می‌کنند زیرا هزینه و زمان بسیاری کمتری را در شروع نسبت به سایر CMS‌ها لازم دارد و پس از دریافت نتیجه اقدام به طراحی اختصاصی سایت می‌کنند.

نظر شما در مورد فروشگاه سازها چیست؟ و اگر تجربه‌ی استفاده از فروشگاه سازها را دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کابران در میان بگذارید.

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

1 دیدگاه روشن بررسی مزایا و معایب فروشگاه ‌ساز و سایت ساز‌های اینترنتی

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی