ووکامرس چیست و چه کسانی باید از ووکامرس استفاده کنند؟

ووکامرس را می‌توان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های فروشگاهی در دنیا دانست، این افزونه که بر روی وردپرس نصب و راه اندازی می‌شود وب سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی مجهز و قدرتمند می‌کند.

ووکامرس بر خلاف فروشگاه ساز‌هایی مانند Shopify، BIGCOMMERCE و … به صورت متن باز ارائه شده است.

وردپرس و افزونه ووکامرس هم برای استفاده شخصی و هم برای استفاده تجاری به صورت رایگان عرضه شده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید بلافاصله پس از نصب، کار با این افزونه را آغاز کنید، البته هزینه‌های دامنه، هاست و پشتیبانی شامل این مورد نخواهد بود اما شما با هزینه‌ی اندکی در خرید دامنه و هاست می‌توانید به راحتی فروشگاه خود را راه اندازی کنید. 

نقد و بررسی ووکامرس

ووکامرس چیست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، ووکامرس افزونه‌ای است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب و فعال می‌شود. 

با فعال کردن این افزونه شما می‌توانید وردپرس خود را به یک فروشگاه آنلاین مستقل تبدیل کنید و هر نوع کالایی را به راحتی با سیستم ووکامرس به فروش برسانید.

با داشتن ووکامرس شما کنترل ۱۰۰ درصدی بر تمامی داده‌های خود را خواهید داشت.

این افزونه در حال حاضر در مخزن وردپرس بیش از ۵ میلیون نصب فعال دارد و این نشان می‌دهد که ووکامرس همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت builtwith محبوبیت ووکامرس را در بین سایر فروشگاه ساز‌های دنیا مشاهده کنید. 

چرا باید از ووکامرس استفاده کنیم؟

cms آماده ووکامرس

پس از اینکه متوجه شدیم ووکامرس چیست و از کجا آمده است بیایید بررسی کنیم که چرا باید از ووکامرس استفاده کنیم؟

ووکامرس از سال ۲۰۱۱ با یک تیم توسعه‌دهنده قوی پا به دنیای فروشگاه ساز‌های اینترنتی گذاشت و از آن سال تا به امروز روند رو به رشد بسیار خوبی داشته است.

دلیل محبوبیت این افزونه را می‌توان رایگان، متن باز بودن و پشتیبانی قوی وردپرس دانست، همچنین قابلیت شخصی‌سازی و توسعه آن توسط هر برنامه نویسی هم یکی دیگر از ویژگی‌های افزونه‌ی ووکامرس است.

مزایای ووکامرس

ویژگی‌های کلی ووکامرس را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  1. رایگان 
  2. قابل تنظیم از طریق تم‌های متنوع
  3. امکان اضافه کردن ویژگی‌های گسترده جدید 
  4. امنیت
  5. پلاگین‌های رسمی زیاد
  6. بهینه سازی برای موتور‌های جستجو (SEO)
  7. مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر
مزایای ووکامرس

۱- ووکامرس رایگان است

ووکامرس پلاگینی است که بر روی وردپرس نصب و فعال می‌شود این پلاگین به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.

وردپرس در حال حاضر محبوب‌ترین CMS آماده جهان است و به لطف این محبوبیت افزونه فروشگاه ساز ووکامرس نیز مورد استقبال عموم قرار گرفته و بیش از ۲۵درصد از بازار فروشگاه‌های اینترنتی را این افزونه به خود اختصاص داده است. 

در مقایسه با سایر CMS‌های آماده و اختصاصی، نصب و اجرای ووکامرس بسیار ساده‌تر است و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

۲- قابلیت تغییر ظاهر با استفاده از تم‌های متنوع

ظاهر یک فروشگاه اینترنتی همانند باطن آن مهم است و ووکامرس به لطف وجود وردپرس از رایگان و آماده زیادی برخوردار است و شما می‌توانید برخی از این تمپلت‌ها را به صورت رایگان و یا با هزینه اندکی دریافت کنید.

البته به غیر از دو حالت بالا امکان ساخت فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی هم وجود دارد.

اگر تفاوت میان قالب‌های رایگان، آماده و اختصاصی وردپرس را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنم مقاله تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایترا مطالعه کنید. 

۳- امکان اضافه کردن ویژگی‌های گسترده جدید

ووکامرس تمام ویژگی‌های ضروری یک فروشگاه اینترنتی که به آن‌ها نیاز دارید را در خود دارد، از لیست محصولات جدید گرفته تا سفارشات و صورتحساب‌ها به صورت پیش فرض بر روی این افزونه قرار دارد.

 ووکامرس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید هر کالا یا محصولی را بفروشید.

 اما متاسفانه ووکامرس تنها ویژگی‌های ضروری را در خود جای داده است و در صورتی که بخواهید ویژگی‌های جدیدی را به فروشگاه ساز خود اضافه کنید با توجه به متن باز بودن این سیستم می‌توانید آن‌ها را با استفاده از پلاگین‌های آماده و یا کد نویسی اختصاصی گسترش و توسعه دهید.

 ویژگی‌های اصلی ووکامرس

  • شخصی‌سازی بدون محدودیت
  • وبلاگ نویسی داخلی
  • کنترل دسته بندی محصولات 
  • تگ‌ها و اتریبیوت‌ها
  • امتیاز به محصولات و بررسی آن‌ها
  • مرتب‌سازی و فیلتر محصولات
  • شخصی‌سازی مکان بر اساس واحد پولی، زبان و اندازه‌گیری

علاوه بر این شما هیچ گونه محدودیتی در ثبت و فروش محصولات و یا اضافه کردن تصاویر نخواهید داشت. 

۴- امنیت 

به صورت پیش فرض هسته وردپرس و افزونه‌ی فروشگاه ساز ووکامرس از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و توسعه‌دهندگان ووکامرس هر چند ماه یک بار آپدیت‌هایی را برای امنیت این افزونه ارائه می‌دهند.

در صورتی که از پلاگین‌های اصلی ارائه شده و معتبر برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده می‌کنید و آن‌ها را همیشه بروز نگه می‌دارید، مطمئنا هیچ مشکلی برای وب سایت و فروشگاه اینترنتی شما پیش نخواهد آمد. 

۵- پلاگین‌های رسمی زیاد

در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ پلاگین یا افزونه رسمی رسمی، اعم از تجزیه و تحلیل، حمل و نقل، پرداخت، مارکتینگ و حسابداری برای ووکامرس منتشر شده است.

جالب است بدانید که این تعداد فقط افزودنی‌های رسمی هستند که توسط وردپرس و تیم‌های حوزه‌ی آن منتشر شده است و پلاگین‌های زیاد دیگر هم وجود دارد که توسط تیم‌های شخص ثالث منتشر شده‌اند که می‌توانید با تحقیق و بررسی از آن‌ها هم به راحتی استفاده کنید.

این افزونه‌ها به صورت رایگان و پولی در سطح وب قابل دسترس هستند، البته باید توجه کنید که برای امنیت فروشگاه خود از افزونه‌های معتبر استفاده کنید.

تمام این موارد را گفتیم تا به این نکته اشاره کنیم که در صورت نبود این پلاگین‌ها شما شاید صد‌ها یا هزاران دلار برای اضافه کردن یک ویژگی خاص می‌بایست هزینه می‌کردید، اما با وجود این افزونه‌ها و با صرف هزینه‌ی اندک می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را به راحتی توسعه و گسترش دهید.

۶- بهینه سازی برای موتور‌های جستجو(سئو-SEO)

ووکامرس یکی از تثبیت شده‌ترین پلتفرم‌های تجاری جهان به شمار می‌‌آید که مطابق با استاندارد‌های سئوی گوگل ارائه شده است. گذشته از این کل پلت‌فرم (وردپرس و ووکامرس) به صورت سئو فرندلی توسعه و بهینه شده‌ است.

ووکامرس با نمایش یک رابط کاربری بصری به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیات کامل هر محصول و اطلاعات آن را در فیلد‌های مورد نظر مشخص شده وارد کنید، علاوه بر این پلاگین‌های شخص ثالث زیادی در مورد سئو صفحات وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم برای بهبود رتبه‌بندی صفحات محصولات خود استفاده کنید. 

۷- مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر

در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها ووکامرس یک راه‌حل اقتصادی و مقرون به صرفه به شمار می‌آید، طراحی، توسعه و ساخت یک فرشگاه اینترنتی شاید ماه‌ها طول بکشد، اما راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس با ویژگی‌های پایه و قالب آماده شاید چند روزی بیشتر طول نکشد.

چرا وردپرس بهترین CMS سال ‌2020 است؟

البته در صورتی که بخواهید قالب فروشگاه شما به صورت اختصاصی طراحی و توسعه داده شود این مدت زمان با توجه به گستردگی و ویژگی‌های فروشگاه افزایش پیدا خواهد کرد و در کنار آن هزینه‌های توسعه و طراحی اختصاصی بیشتر خواهد شد.

شاید موارد بالا را بتوان به عنوان برخی از نقاط قوت ووکامرس دانست البته ووکامرس همیشه و برای همه خوب نخواهد بود پس با ما همراه باشید تا بررسی موشکافانه‌تری را نسبت به ووکامرس داشته باشیم.

معایب ووکامرس

از مزایای بی‌شمار ووکامرس گفتیم حال نوبتی هم که باشد نوبت به معایب ووکامرس است.

معایت ووکامرس در یک نگاه:

  1. یادگیری نسبتا مشکل
  2. نگه‌داری
  3. متکی به وردپرس
  4. کامل نبودن
  5. مشکل‌ساز برای فروشگاه‌های بزرگ
معایب فروشگاه ووکامرس

۱- یادگیری نسبتا مشکل

ووکامرس پلاگینی است که بر روی وردپرس نصب می‌شود و وب سایت شما را تبدیل به یک فروشگاه کاملا مستقل می‌کند.

در صورتی که قبلا از وردپرس استفاده نکرده باشید آشنایی با این سیستم بر خلاف فروشگاه ساز‌های آنلاین کمی سخت و پیچیده خواهد بود و باید زمان نسبتا زیادی را صرف یادگیری وردپرس و به دنبال آن ووکامرس کنید. 

۲- نگه‌داری

از آنجایی که ووکامرس بر خلاف فروشگاه ساز‌های آنلاین پلتفرمی است که شما کنترل کامل بر روی آن دارید، پس می‌بایست حواستان به هاست، امنیت و موارد دیگر باشد. 

برای نگهداری فروشگاه ووکامرس می‌بایست همیشه پلاگین‌ها و برنامه‌های خود را در سیستم وردپرس بروز نگه دارید و از پلاگین‌های اصلی و معتبر استفاده کنید تا در آینده دچار مشکلات امنیتی نشوید.

۳- متکی به وردپرس

اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید نمی‌توانید از ووکامرس استفاده کنید زیرا ووکامرس افزونه‌ای است که فقط بر روی وردپرس قابل نصب و اجرا است.

۴- کامل نبودن

شاید بحث در این زمینه کمی پیچیده باشد اما به طور کلی اگر به فکر راه‌اندازی فروشگاهی بدون دردسر می‌گردید شاید سیستم ووکامرس آنچنان که باید مناسب کار شما نباشد.

پس از نصب ووکامرس شما به موارد پایه‌ای یک فروشگاه دسترسی دارید و مواردی مانند مارکتینگ، نوع قیمت گذاری، چت و … در دسترس شما نخواهد بود.

برای داشتن چنین ویژگی‌هایی می‌بایست پلاگین‌های متنوع را بر روی فروشگاه خود نصب و فعال کنید به همین علت نمی‌توان ووکامرس را به خودی خود یک فروشگاه کامل دانست. 

۵- مشکل‌ساز برای فروشگاه‌های بزرگ

در صورتی که در فکر راه‌اندازی یک فروشگاه بزرگ با تنوع محصول بالا هستید شاید ووکامرس گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد حال علت چیست؟

به دلیل استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌های متنوع در وردپرس، منابع زیادی از هاست یا سرور صرف این افزونه‌ها خواهد شد و با اضافه کردن تعداد زیاد محصولات این فشار بر روی سرور یا هاست افزایش بیشتری میابد.

علاوه بر این با افزایش بازدید یکتا این فشار‌ها بر روی سرور یا هاست شما بیشتر می‌شود و در این شرایط چند راهکار پیش روی شما خواهد بود که به بررسی این راهکار‌ها خواهیم پرداخت.

ارتقا هاست یا سرور: شاید راحت‌ترین راه‌حل برای این مشکلات ارتقا هاست باشد اما آیا این ارتقا که موجب افزایش هزینه‌های شما خواهد شد کار مناسبی است!؟

بهینه سازی وردپرس: مورد دوم شاید کمی معقول‌تر به نظر بیاید، شما می‌بایست این کار را به یک برنامه نویس بک‌اند محول کنید تا وردپرس را مطابق با نیاز‌های شما بهینه‌سازی یا به اصلاح تیونینگ کند، این بهینه‌سازی علاوه بر صرف وقت زیاد هزینه‌های زیادی را هم برای شما در بر خواهد داشت که می‌توان گفت هزینه‌هایی که صرف اینکار می‌شود با یک فروشگاه اختصاصی تقریبا برابری خواهد کرد. 

پس قبل از انتخاب CMS مورد نظر خود حجم کالا‌ها و بازدید کنندگان آینده خود را تخمین بزنید و در نظر داشته باشید که پلتفرم فروشگاهی ووکامرس بیشتر مناسب کسب و کار‌های تخصصی با حجم کم محصول است.

ووکامرس برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم ووکامرس برای کسب و کار‌های اختصاصی با وسعت کوچک مناسب است و فروشگاه شما با افزایش بازدید و محصولات مطمئنا با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد.

اما این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که در صورت بهینه‌سازی کامل برای کسب و کار‌های نیمه تجاری هم گزینه‌ی خوبی خواهد بود که البته این بهینه سازی هزینه‌های مربوط به راه اندازی را افزایش خواهد داد.

فروشگاه ساز

قالب و پوسته‌های ووکامرس

انبوهی از قالب‌های رایگان و پولی برای وردپرس تهیه و ساخته شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

در ادامه بررسی کوتاهی از انواع و اقسام قالب‌ها خواهیم داشت:

قالب‌های رایگان: این نوع قالب‌ها که در مخزن وردپرس قابل دسترس هستند ویژگی‌ها و زیبایی‌های چندان خاصی را برای شما به ارمغان نمی‌آورند اما برای شروع و حتی تست ووکامرس می‌توانند گزینه‌ی قابل قبولی باشند.

قالب‌های آماده‌ی پولی: این نوع قالب‌ها توسط افراد و اشخاص طراحی و ارائه می‌شوند و از جمله ویژگی‌های مهم این نوع قالب‌ها زیبایی در طراحی و کارآمدی در ارائه محصولات هستند.

قالب‌های آماده‌ی پولی در وب سایت‌هایی همچون themeforest در دسترس هستند البته سایت‌های ایرانی مانند راست چین و ژاکت هم قالب‌های متنوع نسبتا خوبی را برای ووکامرس عرضه می‌کنند.

اما ویژگی بد این قالب‌ها چیست؟

این نوع قالب‌ها قیمت بسیار مناسبی دارند ولی امکانات بیش از حد آن شاید برای هر کسب و کاری لازم نباشد و این خود باعث مصرف بیش از حد منابع سرور شما خواهد شد.

مشکل دیگر را می‌توان این‌گونه بیان کرد: کسب و کار شما در بستر اینترنت دیگر خاص نخواهد بود!

شاید از خود بپرسید چرا؟ 

علت این امر فروش این‌گونه قالب‌ها به چندین و چندهزار نفر است و در سراسر وب ما شاهد فروشگاه‌های مشابه زیای خواهیم بود که این امر برای یک کسب و کار و همچنین مخاطب زیاد خوشایند نخواهد بود.

قالب اختصاصی: همان‌طور که از نامش پیداست این قالب مختص برند و فروشگاه شما ساخته خواهد شد و بر اساس نیاز‌های شما طراحی و توسعه داده می‌شود؛ البته زمان و هزینه‌ی بالاتری را نسبت به قالب‌های آماده‌ی پولی در بر خواهد داشت اما نتیجه‌ی آن برای شما و کسب و کارتان بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

نتیجه گیری

درست است که ووکامرس و وردپرس در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب‌ترین CMS‌های آماده‌ی جهان به شمار می‌روند اما به طور قطع نمی‌توان گفت که این CMS برای همه‌ی کسب و کار‌ها مناسب است.

بهتر است قبل از انتخاب CMS مورد نظر خود اهداف و آینده‌ی کسب و کار خود را ترسیم کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را در زمینه‌ی فروش اینترنتی داشته باشید.

نظر شما در مورد فروشگاه ساز ووکامرس چیست؟

با عضویت در خبرنامه نارون هر ماه یک ایمیل جذاب در زمینه کسب و کار و طراحی دریافت کنید.

خبرنامه نارون

از سال ۹۱ فعالیت خودم رو در زمینه کسب و کار اینترنتی و وبلاگ نویسی آغاز کردم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی